Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aile İçi Çocuk Eğitiminde Takip Edilecek Temel Dinî ve Ahlâkî İlkeler

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 14, 298 - 311, 08.07.2020
https://doi.org/10.17050/kafkasilahiyat.726740

Öz

  • Aile toplumun en önemli kurumu ve yapıtaşıdır. Hiç kuşkusuz aile içinde çocuğun fizikî, ruhî, psikolojik ve sosyolojik gelişimi, ebeveynlerin tutum ve davranışları ile doğrudan bağlantılıdır. Çünkü aile içi rol modeller, çocuğun ileride nasıl bir insan olacağını (karakter) önemli ölçüde belirlemektedir. Zira kişilik, insanı diğer bireylerden ayıran tutum ve davranışlarını içeren tüm fizikî ve ruhî özellikleri kapsamaktadır. Ailedeki rol modellerin bozuk, kararsız, sağlıksız kişilik yapısına sahip olması durumunda, olumsuz davranış özelliklerinin çocuğa yansıma olasılığı da o denli artmaktadır. Aile içinde ebeveynlerin çocukla olan iletişimi, sadece aileyi oluşturan bireyleri değil, içinde yaşadığımız toplumu da yakından etkilemektedir.
    İşte bu makalede, toplumun en küçük yapı taşını oluşturan ailede, ebeveynlerin çocuklarını yetiştirmede veya çocuklarına kazandırmak istedikleri birtakım ahlâkî değerler konusunda, nasıl bir yöntem ve yaklaşım tarzı izlemeleri gerektiği hususu merkeze alınarak, hâdiseye dinî nasslar açısından bakılarak örnekler üzerinden değerlendirmelerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akkoyun, Füsun. “Empatik Anlayış Üzerine”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 15/2. (Ankara: 1989): 63-69.
  • el-Buhârî, Ebû ‘Abdillâh Muhammed b. İsmâ‘îl. el-Câmi‘ü’s-Sahîh. İstanbul: 1315.
  • David, M. Berger. “On The Way to Emphatic Understanding”. American Journal of Psychottheraph 38/1. (Newyork: 1984): 102-121.
  • Demir, Ümran-Gül, Karacan Ertem. “Aile ve Çocuk Etkileşimi”. I. Uluslararası Aile Hizmetleri Sempozyumu. (Ankara: 09-11 Mayıs 2001): 463-482.
  • Dökmen, Üstün. “Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi ve Psikodrama ile Geliştirilmesi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 21/1. (Ankara: 1998): 155-190.
  • Dökmen, Üstün. “Empati Kurma Becerisiyle Sosyometrik Statü Arasındaki İlişki”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 20/1. (Ankara: 1987): 183-207.
  • Ebû Dâvûd, Süleymân b. Eş‘as. es-Sünen. İstanbul: 1413/1992.
  • Ersanlı, Kurtman. Davranışlarımız -Gelişim ve Öğrenme-. Samsun: Eser Ofset-Matbaacılık, 2005.
  • Gordon, Thomas. Etkili Ana-Baba Eğitimi -Aile İletişim Dili-. trc. Emel Aksay. İstanbul: ts.
  • http://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/203-208.pdf. (Erişim: 25/01/2018).
  • İbn Mâce, Muhammed b. Yezîd. es-Sünen. nşr. M. Fu‘âd ‘Abdülbâkî. Mısır: 1373/1954.
  • İbn Müslim, Ebu’l-Hüseyin. Sahîh-i Müslim. nşr. M. Fu‘âd ‘Abdülbâkî. Mısır: 1374/1955.
  • Kalisch, B. J. “What is Empathy”. American Journal of Nursing 73/9. (Newyork: 1973): 46-65.
  • Peker, Hüseyin. Din ve Ahlâk Eğitiminin Psikolojik ve Metodik Esasları. Samsun: Aksi Seda Matbaası, 1998.
  • et-Tirmizî, Ebû ‘İsâ Muhammed. es-Sünen. İstanbul: 1981.
  • Yamanoğlu, Ümmühan. Çocuk Yetiştirmede Aile Modeli. Lisans Bitirme Tezi. Newport International University Davranış Bilimleri Anabilim Dalı. İstanbul: 2009.
  • Yavuz, Kerim. Çocukta Dinî Duygu ve Düşüncenin Gelişimi. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1987.
  • Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2000.
  • Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınları, 1985.
  • Yörükoğlu, Atalay. Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul: Özgür Yayınları, 2002.
  • Yörükoğlu, Atalay. Değişen Toplumda Aile ve Çocuk. Ankara: Aydın Kitabevi Yayınları, 1983.

Basical of Religious and Moral Principles to be Followed in Family Child Education

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 14, 298 - 311, 08.07.2020
https://doi.org/10.17050/kafkasilahiyat.726740

Öz

The family is the most important institution and the cornerstone. In the family, the child’s physical, mental, psychological and social development, parents attitudes and behaviors are closely linked. Models in the family, the child’s future significantly determines how a human would. Personality, attitudes and behaviors of people with other individuals that separates covers all the physical and mental properties. Dentification models, corrupt, unstable, unhealthy personality structure in the case of negative behavior is likely to be the possibility of increasing the reflection characteristics of the child. Communication with the child because the parents in the family, not just the individuals that make up the family, effect the society in which we live. 
In this study, the smallest building block of society that make up the family the parents in educating their children about moral values or the number of children they want to bring, what should follow the method and approach to the center of matter based on examples of incident will be evaluated by looking at the religion evidence point of view.

Kaynakça

  • Akkoyun, Füsun. “Empatik Anlayış Üzerine”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 15/2. (Ankara: 1989): 63-69.
  • el-Buhârî, Ebû ‘Abdillâh Muhammed b. İsmâ‘îl. el-Câmi‘ü’s-Sahîh. İstanbul: 1315.
  • David, M. Berger. “On The Way to Emphatic Understanding”. American Journal of Psychottheraph 38/1. (Newyork: 1984): 102-121.
  • Demir, Ümran-Gül, Karacan Ertem. “Aile ve Çocuk Etkileşimi”. I. Uluslararası Aile Hizmetleri Sempozyumu. (Ankara: 09-11 Mayıs 2001): 463-482.
  • Dökmen, Üstün. “Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi ve Psikodrama ile Geliştirilmesi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 21/1. (Ankara: 1998): 155-190.
  • Dökmen, Üstün. “Empati Kurma Becerisiyle Sosyometrik Statü Arasındaki İlişki”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 20/1. (Ankara: 1987): 183-207.
  • Ebû Dâvûd, Süleymân b. Eş‘as. es-Sünen. İstanbul: 1413/1992.
  • Ersanlı, Kurtman. Davranışlarımız -Gelişim ve Öğrenme-. Samsun: Eser Ofset-Matbaacılık, 2005.
  • Gordon, Thomas. Etkili Ana-Baba Eğitimi -Aile İletişim Dili-. trc. Emel Aksay. İstanbul: ts.
  • http://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/203-208.pdf. (Erişim: 25/01/2018).
  • İbn Mâce, Muhammed b. Yezîd. es-Sünen. nşr. M. Fu‘âd ‘Abdülbâkî. Mısır: 1373/1954.
  • İbn Müslim, Ebu’l-Hüseyin. Sahîh-i Müslim. nşr. M. Fu‘âd ‘Abdülbâkî. Mısır: 1374/1955.
  • Kalisch, B. J. “What is Empathy”. American Journal of Nursing 73/9. (Newyork: 1973): 46-65.
  • Peker, Hüseyin. Din ve Ahlâk Eğitiminin Psikolojik ve Metodik Esasları. Samsun: Aksi Seda Matbaası, 1998.
  • et-Tirmizî, Ebû ‘İsâ Muhammed. es-Sünen. İstanbul: 1981.
  • Yamanoğlu, Ümmühan. Çocuk Yetiştirmede Aile Modeli. Lisans Bitirme Tezi. Newport International University Davranış Bilimleri Anabilim Dalı. İstanbul: 2009.
  • Yavuz, Kerim. Çocukta Dinî Duygu ve Düşüncenin Gelişimi. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1987.
  • Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2000.
  • Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınları, 1985.
  • Yörükoğlu, Atalay. Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul: Özgür Yayınları, 2002.
  • Yörükoğlu, Atalay. Değişen Toplumda Aile ve Çocuk. Ankara: Aydın Kitabevi Yayınları, 1983.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Hüseyin Doğan

Yayımlanma Tarihi 8 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

ISNAD Doğan, Hüseyin. “Aile İçi Çocuk Eğitiminde Takip Edilecek Temel Dinî Ve Ahlâkî İlkeler”. Kafkas Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/14 (Temmuz 2020), 298-311. https://doi.org/10.17050/kafkasilahiyat.726740.

Cited By