Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi Öğretmenlerinde İletişim Becerileri İle Akıllı Telefon Bağımlılığı Arasındaki İlişki

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 15 - 32, 31.12.2021

Öz

Amaç: Bu araştırmada; beden eğitimi öğretmenlerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerini iletişim becerileri açısından ölçmek amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini İstanbul’un çeşitli ilçelerinde görev yapan beden eğitimi öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmada katılımcıların bazı kişisel bilgilerini almaya yönelik olan Kişisel Bilgi Formu, Akıllı Telefon Bağımlılık Ölçeği (Yetişkin Formu) ve İletişim Becerileri Ölçeği (Yetişkin Formu) kullanılarak veriler elde edilmiştir. 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul’da özel ve kamu kuruluşlarında çalışan beden eğitimi öğretmenlerine sosyal gruplar ve watsapp grupları üzerinden ulaşılmış, veriler online olarak toplanmıştır. Beden eğitim öğretmenlerinin akıllı telefon bağımlılık düzeyleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla Pearson Momentler Çarpımı korelasyon analizi yapılmıştır. İletişim becerileri ve akıllı telefon bağımlılık düzeyleri cinsiyetlere göre karşılaştırılırken bağımsız örneklemlerde t testi, yaş ve çalışma süresine göre karşılaştırılırken tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22 paket programı kullanılmıştır.
Bulgular ve Sonuç: Araştırma sonucunda bireylerin akıllı telefon bağımlılığı arttıkça, iletişim becerilerinin azaldığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş C. (2012). Hızlı Yanıt Veren Kod Aracılığıyla Geleneksel Gazete ile Yeni Medyanın Yakınsaması. Global Media Journal TR Edition, 3(5): 1–18.
  • Ardıç Çobaner A, Isik T. (2014). Hemşireler Arasında Sosyal Medya Kullanımının Yarar ve Risklerinin Tıp Etiği Bağlamında Tartışılması. Türkiye Bioetik Dergisi. 1(1): 137–148.
  • Ay S. (2013). Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu.
  • Aydın B. (2003). Bilgi Toplumu Oluşumunda Bireylerin Yetiştirilmesi ve Matematik Öğretimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14): 183–190.
  • Bian M, Leung L. (2014). Linking Loneliness, Shyness, Smartphone Addiction Symptoms, and Patterns of Smartphone Use to Social Capital. Social Science Computer Review, 33(1): 61–79.
  • Biçer T. (2014). Sporda Toplam Kalite Yönetimi ve Futbol Uygulamaları (Yeni Basım). Beyaz Yayınları.
  • Biçer T. (2016). Sporda Yetenek mi? Karakter mi? (1. Basım). Beyaz Yayınları.
  • Biçer, T. (2017). Nlp Kişisel Liderlik (15.Basım). Beyaz Yayınları.
  • Biçer, T. (2018). Yaşamda ve Sporda Doruk Performans: Başarının Zihinsel Dinamikleri (14. Basım). Beyaz Yayınları.
  • Bozoğlan B, Demirer V, Şahin I. (2013). Loneliness, Self-Esteem, and Life Satisfaction as Predictors of Internet Addiction: A Cross-Sectional Study Among Turkish University Students. Scandinavian Journal of Psychology, 54(4): 313–319.
  • Bulut RC. (2019). Ortaokulda Görev Yapan Öğretmenleri̇n İleti̇şi̇m Beceri̇leri̇ i̇le Örgütsel Si̇ni̇zm Düzeyleri̇ Arasindaki̇ İli̇şki̇. Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Çağlar İ, Kılıç S. (2011). Eğitim Fakülteleri İçin Genel İletişim (2. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Castells M, Mireia FA, Jack LQ, Araba S. (2007). Mobile Communication and Society. MIT Press.
  • Çetinkaya Bozkurt Ö, Minaz A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin ve Kullanım Amaçlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21): 268–286.
  • Demirci K, Orhan H, Demirdaş A, Akpınar A, Sert H. (2014). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği’nin Türkçe Formunun Gençlerde Geçerlilik ve Güvenilirliği. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 24(3): 226–234.
  • Dülger E, Atalar AD. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19: 98–114. Erci B, Çokbekler N, Işik K. (2017). Aile Sağlığı Merkezlerinde Çalışmakta Olan Ebe ve Hemşirelerin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Bozok Tıp Dergisi, 7(1): 49–53.
  • Erol O. (2010). Sınıf Yönetiminde Karşılaşılan Olaylar, Öğretmen Tepkileri ve Öğrenciler Üzerindeki Etkileri: Unutulmayan Sınıf Anılarının Analizi. Educational Administration: Theory and Practice, 16(1): 25–47.
  • Erözgen A. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Iletişim Becerilerini Etkileyen Faktörler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(22): 135–149.
  • Görmüş AŞ, Aydın S, Ergin G. (2013). İşletme Bölümü Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Cinsiyet Rolleri Bağlamında İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1): 109–128.
  • Ho SS, Lwin MO, Lee EWJ. (2017). Till Logout Do Us Part? Comparison of Factors Predicting Excessive Social Network Sites Use and Addiction between Singaporean Adolescents and Adults. Computers in Human Behavior, 75: 632–642.
  • Hu M. (2009). Will Online Chat Help Alleviate Mood Loneliness? Cyberpsychology and Behavior, 12(2): 219–223.
  • Jones T. (2014). Students’ Cell Phone Addiction and Their Opinions. The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 5(1): 74–80.
  • Kahyaoğlu H, Kurt S, Uzal O, Özdilek S. (2016). Effects Of Smartphone Addiction Level On Social And Educational Life In Health Sciences Students. Euras J Fam Med, 5(1): 13–19.
  • Karaaslan İA, Budak L, Kelimeler A. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Özelliklerini Kullanımlarının ve Gündelik İletişimlerine Etkisinin Araştırılması. Journal of Yasar University, 26(7): 4548–4525.
  • Kılcıgil E, Bilir P, Özdinç Ö, Eroğlu K, Eroğlu B. (2009). İki Farklı Üniversitenin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1): 19–28.
  • Kızıltoprak A. (2018). Li̇se Öğrenci̇leri̇ni̇n Akıllı Telefon Bağımlılığı ile İ̇leti̇şi̇mci̇ Bi̇çi̇mleri̇ Arasındaki̇ İ̇li̇şki̇. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Korkut-Owen F, Demirbaş-Çelik N. (2017). Yetişkinlerde Kişilik Özelliklerine Göre İletişim.
  • Korkut F. (2005). Yetişkinlere Yönelik İletişim Becerileri Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28): 143–149.
  • Küçük M. (2012). İletişim Bilgisi (1. Baskı, Issue Ünite 1). Anadolu Üniversitesi.
  • Kuyucu M. (2018). Gençlerde Akıllı Telefon Kullanımı ve Akıllı Telefon Bağımlılığı Sorunsalı: “Akıllı Telefon(kolik) Üniversite Gençliği.” Global Media Journal TR Edition, 7(14).
  • Lee H, Ahn H, Choi S, Choi W. (2014). The SAMS: Smartphone Addiction Management System and Verification. Journal of Medical Systems, 38(1).
  • Meehan BT, Hughes JN, Cavell TA. (2003). Teacher-Student Relationships as Compensatory Resources for Aggressive Children. Child Development, 74(4): 1145–1157.
  • Özdaş A. (1999). Okul gözlemi̇ ve uygulama çalişmalarinin öğretmen adaylari üzeri̇ndeki̇ etki̇si̇. 3: 115–119.
  • Özdemir A, Çiftçi H, Dağılgan S, Ünal E. (2019). Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Öğrencilerinin Akıllı Telefon Kullanım Durumu ve Bağımlılık Düzeylerinin Belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 45(3): 281–290.
  • Pearson C, Hussain Z. (2016). Smartphone Addiction and Associated Psychological Factors. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(2): 193–207.
  • Pehlivan KB. (2014). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Algıları Üzerine Bir Çalışma. İlköğretim Online, 4(2): 17–23.
  • Samaha M, Hawi NS. (2016). Relationships Among Smartphone Addiction, Stress, Academic Performance, and Satisfaction With Life. Computers in Human Behavior, 57: 321–325.
  • Slevin J. (2000). The Internet and Society. Cambride: Polity Press, 266.
  • Smith A. (2015). U.S. Smartphone Use in 2015. https://www.pewresearch.org/internet/2015/04/01/us-smartphone-use-in-2015/
  • Soni R, Upadhyay R, Jain M. (2017). Prevalence of Smart Phone Addiction, Sleep Quality and Associated Behaviour Problems in Adolescents. International Journal of Research in Medical Sciences, 5(2): 515.
  • TÜİK. (2016). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2016. Ağustos 2018.
  • TÜİK. (2019). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2019. Ağustos 2019.
  • Tutgun-Ünal A. (2015). Sosyal Medya Bağımlılığı:Üni̇versi̇te Öğrenci̇leri̇ Üzeri̇ne Bi̇r Araştırma. Marmara Üniversitesi Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Uğurlu CT. (2013). Communication Skills of Teachers and The Effect of Emphatic Tendency Behavior on Levels of Liking of Children. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2): 51–62.
  • Yetim A, Cengiz R. (2012). İletişim ve Spor. Berikan Yayınevi.
  • Yılmaz E, Şahin YL, Haseski Hİ, Erol O. (2014). Lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi: Balıkesir İli Örneği. Journal of Educational Sciences Research, 4(1): 133–144.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Atılay Birtürk 0000-0001-7958-363X

Turgay Biçer 0000-0002-0343-5101

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Birtürk, A., & Biçer, T. (2021). Beden Eğitimi Öğretmenlerinde İletişim Becerileri İle Akıllı Telefon Bağımlılığı Arasındaki İlişki. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 15-32.

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.

Bilgilerinize sunulur.

Editör

Dr. Tarkan HAVADAR