Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Amatör Spor Branşlarına Sahip Milli Sporcularda Kariyer Planlama Süreçlerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 15, 31.07.2022

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı amatör spor branşlarına sahip olan sporcuların almış oldukları eğitim doğrultusunda kariyer planlama süreçlerinin incelenmesidir.
Yöntem: Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi tercih edilmiştir. Konu ile ilgili olarak çeşitli kaynaklardan literatürde yer alan çalışmalar incelenmiş “kariyer planlaması özelinde” amatör spor branşlarına sahip milli sporcular için derleme şeklinde oluşturulmuştur.
Bulgular: Sporcular icra ettiği spordan istemli ya da istemsiz olarak emekli olması durumunda hayatının maddi ve manevi olarak sürdürebilmesi için spor hayatına nokta koyduktan sonraki süreçte almış olduğu eğitim doğrultusunda kariyer planlaması yapması gerekmektedir. Özellikle amatör spor branşlarına sahip olan milli sporcularda, amatör branşların doğası gereği ya çok az ya da hiç maddi gelir elde etmeden branşlarını icra etmelerinden kaynaklı olarak kariyer planlaması boyutunda birçok problemle karşılaşmaktadırlar. Üniversitelerin çeşitli bölümlerden mezun olmuş ve bu diplomaların kendilerine tanınmış olan atama kriterleri faydalanabilme olanağı sağlarken, profesyonel branşlara kıyasla amatör spor branşlarına sahip milli sporcularda atama şartlarının yerine getiremediklerinden dolayı kariyer planlarının yarıda kaldığı sonucuna varılmıştır.
Sonuç: Milli sporcuların eğitim süreçleri içerisinde doğru kariyer planlaması yapmaları gerektiği, özel sektörde amatör milli sporcuların aldıkları eğitim ve uzmanlık alanları doğrultusunda istihdam edilmeleri gerektiği ve Milli sporcu ataması yapılırken branş bazında belirli kriterler belirlenerek, branşın dünyadaki popülaritesi ve zorluk dereceleri iyi tespit edilmelidir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Aytaç, S. (2005). Çalışma Yaşamında Kariyer Yönetimi Planlaması Gelişimi ve Sorunları, 4 Nokta Matbaacılık Ltd. Şti., İstanbul.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Pegem Akademi.
  • Başer, E. (1998). Uygulamalı Spor Psikolojisi. Ankara: Bağırgan Yayınevi. s.20.
  • Bayram, L., Yüceloğlu Keskin, D., Kabadayı, M., Bostancı, Ö. (2016). Üniversitede Eğitim Gören Milli Sporcuların Sorunlarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2) , 75-84.
  • Bingöl, H. (2011). Olimpiyatlarda Derece Yapan Türk Sporcularının Kariyer Planlama Profillerinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
  • Bingöl, H. ve Gündoğdu, C. (2020). Sporda Karıyer Planlamasının Önemi. Sporda Yeni Akademik Çalışmalar-6, 119.
  • Bolat T, ve Seymen O. A (2003). Örgütlerde İş Etiği ve Kariyer Yönetimi İlişkisi: Normatif Etik Boyutuyla Bir Değerlendirme. Yönetim Dergisi: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü, 14(45), 3 - 19.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Bozyiğit, E., ve Gökbaraz, N. (2020). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde Kariyer Stresinin Belirleyicileri. Journal of Computer and Education Research, 8(15), 181-200.
  • Çakto, P. ve Görgüt, İ. (2019). Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Gören Öğrencilerin Kariyer Planlama Süreçlerinin İncelenmesi. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 1(1), 69-80.
  • Ekenci, G., ve İmamoğlu, A.F. (2002). Spor İşletmeciliği, Ankara Nobel Yayın Dağıtım, s:116-118-119-132.
  • Erpič, S. C., Wylleman, P., & Zupančič, M. (2004). The Effect Of Athletic and Non-Athletic Factors on the Sports Career Termination Process. Psychology of Sport and Exercise, 5(1), 45-59.
  • Göde, O. ve Alkan, V. (1998). Denizli ortaöğretim kurumlarındaki sporcu öğrencilerin derslerindeki ve spor yaşantılarındak başarılarının karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4, 14-21.
  • Gündoğdu, C., Bingöl, H., Yücel, A. S., Bingöl, Ș. ve Mutlutürk, N. (2012). Study on extents of career planning of Turkish athletes who have won medals at the Olympics with respect to their income level. İİB International Refereed Academic Social Sciences Journal, (6), 5-24.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kubilay, Ö. ve Bayansalduz, M. (2020). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Kariyer Planlama Stratejileri. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(22), 76-97.
  • Küçükgüngör, E. (1999): Türk Hukukunda Sporcuların Hukuki Durumu, Ankara Barosu Dergisi, Yıl:56, 1999/1, 39-52.
  • Marthinus, J. M. (2007). Psychological effects of retirement on elite athletes (Doctoral dissertation, Stellenbosch: University of Stellenbosch).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği, Millî Sporcuların Ataması. 26.05.2021 Erişim Saati: 15:30. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=20694&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5.
  • Spor Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015). Spor Genel Müdürlüğü Sözleşmeli Spor Uzmanı ve Antrenör Çalıştırılması Hakkında Yönetmelik. 26.05.2021 Erişim Saati.15:40.https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=4147&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Şirin, Y. E. ve Aydın, Ö. (2020) Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kariyer Değerlerinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 317-330.
  • Taylor, J. & Ogilvie, B. C. (1994). A Conceptual Model Of Adaptation To Retirement Among Athletes. Journal of Applied Sport Psychology, 6(1), 1-20.
  • Turgut, M., Gökyürek, B. ve Yenel, F. (2004). Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokullarındaki Antrenörlük Eğitimi Ve Spor Yöneticiliği Bölümlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Bu Bölümleri Seçme Nedenleri ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 91-99.
  • Uğur, A. (2003). İnsan Kaynakları Yönetimi, Sakarya Kitabevi, Sakarya, s. 246-247.
  • Uyral, E. (2017). Sporcularda Emeklilik Dönemini Etkileyen Faktörler: Emeklilik Mi? Boşluk Mu?. Senex: Yaşlılık Çalışmaları Dergisi, 1 (1) , 20-32.
  • Wylleman, P., Alfermann, D., & Lavallee, D. (2004). Career transitions in sport: European perspectives. Psychology of sport and exercise, 5(1), 7-20.
  • Yaşar, O. M. ve Sunay, H. (2019). Spor Bilimleri Öğrencilerine Yönelik Kariyer Farkındalığı Ölçeğinin (KFÖ) Geliştirilmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 7-22.
  • Yavuz, C. ve Yücel, A. S. (2019). Spor Yöneticiliği Bölümü Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2050-2058.
  • Yaylacı Ö, G. (2006). Kariyer Yaşamında Duygusal Zekâ ve İletişim Yeteneği, Hayat Yayıncılık, İstanbul, s.86-87.
  • Yıldız, S. M. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretimi veren yükseköğretim kurumları ve istihdam durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 651-656.
  • Ziyagil, M. A. (2014). Spor bilimleri alanında Türkiye’deki rekreasyon bölümlerinin Avrupa yükseköğretim yapısı ile uyumlaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 1-10.

Investigation of Career Planning Processes in National Athletes with Amateur Sports Branches

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 15, 31.07.2022

Öz

Purpose: The aim of this study is to examine the career planning processes of the athletes who have amateur sports branches in line with the education they have received.
Method: In the study, the document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was preferred. Studies in the literature from various sources related to the subject were examined and it was created as a compilation for national athletes with amateur sports branches "specific to career planning".
Results: In the event that the athletes retire voluntarily or involuntarily, they should make career planning in line with the education they have received in the process after putting an end to their sports life in order to continue their life financially and morally. National athletes, especially those who have amateur sports branches, face many problems in terms of career planning due to the nature of amateur branches, due to the fact that they perform their branches with little or no financial income. It has been concluded that the career plans of national athletes who have graduated from various departments of universities and these diplomas are granted to them, provide the opportunity to benefit from the assignment criteria, but because they cannot fulfil the assignment conditions in amateur sports branches compared to professional branches.
Conclusion: National athletes should make the right career planning during their education process, amateur national athletes should be employed in the private sector in line with their education and expertise, and the popularity and difficulty levels of the branch in the world should be determined well by determining certain criteria on the basis of the branch when the national athlete is appointed.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Aytaç, S. (2005). Çalışma Yaşamında Kariyer Yönetimi Planlaması Gelişimi ve Sorunları, 4 Nokta Matbaacılık Ltd. Şti., İstanbul.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Pegem Akademi.
  • Başer, E. (1998). Uygulamalı Spor Psikolojisi. Ankara: Bağırgan Yayınevi. s.20.
  • Bayram, L., Yüceloğlu Keskin, D., Kabadayı, M., Bostancı, Ö. (2016). Üniversitede Eğitim Gören Milli Sporcuların Sorunlarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2) , 75-84.
  • Bingöl, H. (2011). Olimpiyatlarda Derece Yapan Türk Sporcularının Kariyer Planlama Profillerinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
  • Bingöl, H. ve Gündoğdu, C. (2020). Sporda Karıyer Planlamasının Önemi. Sporda Yeni Akademik Çalışmalar-6, 119.
  • Bolat T, ve Seymen O. A (2003). Örgütlerde İş Etiği ve Kariyer Yönetimi İlişkisi: Normatif Etik Boyutuyla Bir Değerlendirme. Yönetim Dergisi: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü, 14(45), 3 - 19.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Bozyiğit, E., ve Gökbaraz, N. (2020). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde Kariyer Stresinin Belirleyicileri. Journal of Computer and Education Research, 8(15), 181-200.
  • Çakto, P. ve Görgüt, İ. (2019). Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Gören Öğrencilerin Kariyer Planlama Süreçlerinin İncelenmesi. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 1(1), 69-80.
  • Ekenci, G., ve İmamoğlu, A.F. (2002). Spor İşletmeciliği, Ankara Nobel Yayın Dağıtım, s:116-118-119-132.
  • Erpič, S. C., Wylleman, P., & Zupančič, M. (2004). The Effect Of Athletic and Non-Athletic Factors on the Sports Career Termination Process. Psychology of Sport and Exercise, 5(1), 45-59.
  • Göde, O. ve Alkan, V. (1998). Denizli ortaöğretim kurumlarındaki sporcu öğrencilerin derslerindeki ve spor yaşantılarındak başarılarının karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4, 14-21.
  • Gündoğdu, C., Bingöl, H., Yücel, A. S., Bingöl, Ș. ve Mutlutürk, N. (2012). Study on extents of career planning of Turkish athletes who have won medals at the Olympics with respect to their income level. İİB International Refereed Academic Social Sciences Journal, (6), 5-24.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kubilay, Ö. ve Bayansalduz, M. (2020). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Kariyer Planlama Stratejileri. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(22), 76-97.
  • Küçükgüngör, E. (1999): Türk Hukukunda Sporcuların Hukuki Durumu, Ankara Barosu Dergisi, Yıl:56, 1999/1, 39-52.
  • Marthinus, J. M. (2007). Psychological effects of retirement on elite athletes (Doctoral dissertation, Stellenbosch: University of Stellenbosch).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği, Millî Sporcuların Ataması. 26.05.2021 Erişim Saati: 15:30. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=20694&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5.
  • Spor Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015). Spor Genel Müdürlüğü Sözleşmeli Spor Uzmanı ve Antrenör Çalıştırılması Hakkında Yönetmelik. 26.05.2021 Erişim Saati.15:40.https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=4147&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Şirin, Y. E. ve Aydın, Ö. (2020) Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kariyer Değerlerinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 317-330.
  • Taylor, J. & Ogilvie, B. C. (1994). A Conceptual Model Of Adaptation To Retirement Among Athletes. Journal of Applied Sport Psychology, 6(1), 1-20.
  • Turgut, M., Gökyürek, B. ve Yenel, F. (2004). Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokullarındaki Antrenörlük Eğitimi Ve Spor Yöneticiliği Bölümlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Bu Bölümleri Seçme Nedenleri ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 91-99.
  • Uğur, A. (2003). İnsan Kaynakları Yönetimi, Sakarya Kitabevi, Sakarya, s. 246-247.
  • Uyral, E. (2017). Sporcularda Emeklilik Dönemini Etkileyen Faktörler: Emeklilik Mi? Boşluk Mu?. Senex: Yaşlılık Çalışmaları Dergisi, 1 (1) , 20-32.
  • Wylleman, P., Alfermann, D., & Lavallee, D. (2004). Career transitions in sport: European perspectives. Psychology of sport and exercise, 5(1), 7-20.
  • Yaşar, O. M. ve Sunay, H. (2019). Spor Bilimleri Öğrencilerine Yönelik Kariyer Farkındalığı Ölçeğinin (KFÖ) Geliştirilmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 7-22.
  • Yavuz, C. ve Yücel, A. S. (2019). Spor Yöneticiliği Bölümü Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2050-2058.
  • Yaylacı Ö, G. (2006). Kariyer Yaşamında Duygusal Zekâ ve İletişim Yeteneği, Hayat Yayıncılık, İstanbul, s.86-87.
  • Yıldız, S. M. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretimi veren yükseköğretim kurumları ve istihdam durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 651-656.
  • Ziyagil, M. A. (2014). Spor bilimleri alanında Türkiye’deki rekreasyon bölümlerinin Avrupa yükseköğretim yapısı ile uyumlaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 1-10.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Onur Öztürk 0000-0002-7630-6861

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, O. (2022). Amatör Spor Branşlarına Sahip Milli Sporcularda Kariyer Planlama Süreçlerinin İncelenmesi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-15.

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.

Bilgilerinize sunulur.

Editör

Dr. Tarkan HAVADAR