Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Quality Levels of Sports Facilities in Terms of Fans: Example of Denizli Atatürk Stadium

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 79 - 93, 06.01.2023

Öz

Purpose: The opportunities offered to consumers in order to provide competitive advantage within the growing sports economy are also diverse. In football, which has an important place in the sports economy, especially in the upper leagues, the characteristics of the stadiums are important in ensuring the satisfaction of the fans and thus creating customer loyalty. From this point of view, the quality of Denizli Atatürk Stadium, which hosted the games of Denizlispor, rising to the Super League in 2019-2020 season, was evaluated in terms of the fans.
Method: The stadium was renovated between June and August 2019. In order to determine whether this renovation made a difference in the fans' evaluation of the stadium, a total of 704 data were collected in 2 different periods, before the renovation (in the first half of 2019) and after the renovation (in the second half of 2022). As a data collection tool, Measurement and Evaluation of the Sportscape developed by Wakefield et al. and validated by Yorulmaz (2009) to the Turkish version was used.
Result and Conclusion: As a result of the analyzes made, a significant difference was observed between the old version and the new version of Denizli Atatürk Stadium in terms of aesthetics, area distribution, scoreboard, desire to stay, direction signs and total scale.

Kaynakça

  • Altınöz, İ. (2005) Kalite Yolculuğu ve ISO 9000, Arşiv Dünyası, Ocak 2005, Sayı 5.
  • https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/207617 Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Banar, K., Ekergil, V. (2010) Muhasebe Meslek Mensuplarının Hizmet Kalitesi: Sunulan Hizmetlerin Kalitesi ile Müşteri Memnuniyeti İlişkisi Eskişehir Uygulaması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt/Vol. :10, Sayı/No:1 (39-60).
  • Barutçu, S. (2008) Hizmette Kalite ve Toplam Hizmet Kalitesi Yönetimi, Güncel Yönetim ve Organizasyon Yaklaşımları, Ed. A. Özyılmaz ve F. Ölçer, Seçkin Yayıncılık, Ankara,.ss.101-126, ISBN 978-975-02-0660-3 (Bilimsel Kitapta Bölüm). Çimen, Z., Halıcı, A. Ve Aktaş, İ. (2022) Spor Etkinlikleri Kalite Ölçeği (SEKÖ) Geliştirme ve Doğrulama Çalışması, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences), 27(4), 333-356.
  • Erdoğan, E. (2012) Tüketicilerce Algılanan Riskin Algılanan Hizmet Kalitesi Üzerindeki Etkisi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Zonguldak.
  • Ergin, B. M., İmamaoğlu, A. F., Tunç, T., Akpınar, S. ve Çon, M. (2011) Üniversite Spor Merkezlerindeki Hizmet Kalitesi Boyutlarının Algı ve Önem Düzeylerinin İncelenmesi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi (Journal of Sports and Performance Researches), Vol: 2 No :1, 41-49.
  • Gençer, R.T., Aycan, A. (2008) Seyircilerin Profesyonel Futbol Müsabakalarına Katılım Kararını Etkileyen Değişkenler Üzerine Bir İnceleme, Ege Akademik Bakış, 8 (2) 771-783.
  • Gençer, R.T., Demiray, E. (2003) Türkiye’de Toplam Kalite Yönetiminin Futbolda Uygulanabilirliği Üzerine Bir İnceleme, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), VIII, 3: 25 - 38.
  • George, D.and Mallery, P. (2012). IBM SPSS Statistics 23 Step by Step: A Simple Guide and Reference, Routledge.
  • Koçel, T. (2010) İşletme Yöneticiliği (12. Genişletilmiş Baskı), Beta, İstanbul.
  • Kotrlik. J., Higgins. C. (2001). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research appropriate sample size in survey research. Information Technology. Learning. And Performance Journal. 19(1). 43. Retrieved from https://scholar.google.com.tr/.
  • Mergen, A., E. (1993) Toplam Kalite Yönetimi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, XI (1-2): 25-33.
  • Soygüden, A., Barut, Y. Ve İmamoğlu, O. (2016) Profesyonel Futbol Taraftarı ve Stadyum (Editör: Yahya Polat), Pegem Akademi, Ankara.
  • Şimşek. M..ve Yarımoğlu. E. (2019). Araç Kiralama Sektöründe Hizmet Kalitesi. Memnuniyet ve Sadakat İlişkileri. Ege Akademik Bakış Dergisi. 19(1). 89-101.
  • Wakefield K. L., Blodgett J. G. ve Sloan H.J. (1996), The effect of team loyalty and selected stadium factors on spectator attendance, Journal of Sport Management, 10. 15-31.
  • Wakefield, K. L., Blodgett, J. G., & Sloan, H. J. (1996). Measurement and management of the sportscape. Journal of sport management, 10(1), 15-31.
  • Web 1. https://www.denizlispor.org.tr/denizlispor/ataturkstadyumu/ Erişim tarihi: 22.11.2022.
  • Web 2. https://www.aa.com.tr/tr/futbol/denizli-ataturk-stadi-sezona-hazir/1557220, Erişim:13.11.2022.
  • Web 3. https://www.transfermarkt.com.tr/1 lig/besucherzahlen/wettbewerb/TR2/saison_id/2022/plus/1, Erişim tarihi: 18.08.2022.
  • Web 4. https://tr.wikipedia.org/wiki/Denizlispor#:~:text=Denizlispor%2013.491%20ortalama%20taraftar%20say%C4%B1s%C4%B1yla,oynayan%205.nci%20tak%C4%B1m%20konumundad%C4%B1r.Erişim tarihi: 18.10.2022.
  • Yorulmaz, A. (2009), Spor Alanları Kalite Ölçeği Türkçe Versiyonu Geçerlilik Güvenirlik Çalışması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Taraftarlar Açısından Spor Tesislerinin Kalite Düzeyleri: Denizli Atatürk Stadyumu Örneği

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 79 - 93, 06.01.2023

Öz

Amaç: Günden güne büyüyen spor ekonomisi içinde rekabet avantajı sağlamak için tüketicilere sunulan olanaklar da çeşitlilik göstermektedir. Spor ekonomisinde önemli bir yere sahip olan futbolda özellikle üst liglerde taraftar memnuniyetini sağlama ve bu sayede müşteri bağlılığı yaratma aşamasında stadyumların özellikleri önem arz etmektedir. Buradan yola çıkılarak bu çalışmada 2019-2020 sezonunda Süper Lig’e yükselen Denizlispor'un iç saha maçlarına ev sahipliği yapan Denizli Atatürk Stadyumu’nun kalitesi taraftarlar açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Stadyum 2019 yılı Haziran- Ağustos ayları arasında yenilenmiştir. Yapılan bu yenilemenin taraftarların stadı değerlendirmelerinde farklılık yaratıp yaratmadığını belirlemek amacıyla tadilat öncesi (2019 yılının ilk yarısında) ve tadilat sonrası olmak (2022 yılının ikinci yarısında) olmak üzere 2 farklı dönemde toplam 704 veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Wakefield vd. tarafından geliştirilen ve Yorulmaz (2009) tarafından Türkçe versiyonunun geçerlik güvenirliği yapılan Spor Alanları Kalite Ölçeği (SAKÖ) kullanılmıştır.
Bulgular ve Sonuç: Yapılan analizler sonucunda taraftarlar açısından Denizli Atatürk Stadyumu’nun eski hali ile yeni hali arasında estetik, alan dağılımı, skorbord, kalma isteği, yön levhaları alt boyutlarında ve toplam ölçek bazında anlamlı farklılık görülmüştür.

Kaynakça

  • Altınöz, İ. (2005) Kalite Yolculuğu ve ISO 9000, Arşiv Dünyası, Ocak 2005, Sayı 5.
  • https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/207617 Erişim tarihi: 01.11.2022.
  • Banar, K., Ekergil, V. (2010) Muhasebe Meslek Mensuplarının Hizmet Kalitesi: Sunulan Hizmetlerin Kalitesi ile Müşteri Memnuniyeti İlişkisi Eskişehir Uygulaması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt/Vol. :10, Sayı/No:1 (39-60).
  • Barutçu, S. (2008) Hizmette Kalite ve Toplam Hizmet Kalitesi Yönetimi, Güncel Yönetim ve Organizasyon Yaklaşımları, Ed. A. Özyılmaz ve F. Ölçer, Seçkin Yayıncılık, Ankara,.ss.101-126, ISBN 978-975-02-0660-3 (Bilimsel Kitapta Bölüm). Çimen, Z., Halıcı, A. Ve Aktaş, İ. (2022) Spor Etkinlikleri Kalite Ölçeği (SEKÖ) Geliştirme ve Doğrulama Çalışması, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences), 27(4), 333-356.
  • Erdoğan, E. (2012) Tüketicilerce Algılanan Riskin Algılanan Hizmet Kalitesi Üzerindeki Etkisi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Zonguldak.
  • Ergin, B. M., İmamaoğlu, A. F., Tunç, T., Akpınar, S. ve Çon, M. (2011) Üniversite Spor Merkezlerindeki Hizmet Kalitesi Boyutlarının Algı ve Önem Düzeylerinin İncelenmesi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi (Journal of Sports and Performance Researches), Vol: 2 No :1, 41-49.
  • Gençer, R.T., Aycan, A. (2008) Seyircilerin Profesyonel Futbol Müsabakalarına Katılım Kararını Etkileyen Değişkenler Üzerine Bir İnceleme, Ege Akademik Bakış, 8 (2) 771-783.
  • Gençer, R.T., Demiray, E. (2003) Türkiye’de Toplam Kalite Yönetiminin Futbolda Uygulanabilirliği Üzerine Bir İnceleme, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), VIII, 3: 25 - 38.
  • George, D.and Mallery, P. (2012). IBM SPSS Statistics 23 Step by Step: A Simple Guide and Reference, Routledge.
  • Koçel, T. (2010) İşletme Yöneticiliği (12. Genişletilmiş Baskı), Beta, İstanbul.
  • Kotrlik. J., Higgins. C. (2001). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research appropriate sample size in survey research. Information Technology. Learning. And Performance Journal. 19(1). 43. Retrieved from https://scholar.google.com.tr/.
  • Mergen, A., E. (1993) Toplam Kalite Yönetimi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, XI (1-2): 25-33.
  • Soygüden, A., Barut, Y. Ve İmamoğlu, O. (2016) Profesyonel Futbol Taraftarı ve Stadyum (Editör: Yahya Polat), Pegem Akademi, Ankara.
  • Şimşek. M..ve Yarımoğlu. E. (2019). Araç Kiralama Sektöründe Hizmet Kalitesi. Memnuniyet ve Sadakat İlişkileri. Ege Akademik Bakış Dergisi. 19(1). 89-101.
  • Wakefield K. L., Blodgett J. G. ve Sloan H.J. (1996), The effect of team loyalty and selected stadium factors on spectator attendance, Journal of Sport Management, 10. 15-31.
  • Wakefield, K. L., Blodgett, J. G., & Sloan, H. J. (1996). Measurement and management of the sportscape. Journal of sport management, 10(1), 15-31.
  • Web 1. https://www.denizlispor.org.tr/denizlispor/ataturkstadyumu/ Erişim tarihi: 22.11.2022.
  • Web 2. https://www.aa.com.tr/tr/futbol/denizli-ataturk-stadi-sezona-hazir/1557220, Erişim:13.11.2022.
  • Web 3. https://www.transfermarkt.com.tr/1 lig/besucherzahlen/wettbewerb/TR2/saison_id/2022/plus/1, Erişim tarihi: 18.08.2022.
  • Web 4. https://tr.wikipedia.org/wiki/Denizlispor#:~:text=Denizlispor%2013.491%20ortalama%20taraftar%20say%C4%B1s%C4%B1yla,oynayan%205.nci%20tak%C4%B1m%20konumundad%C4%B1r.Erişim tarihi: 18.10.2022.
  • Yorulmaz, A. (2009), Spor Alanları Kalite Ölçeği Türkçe Versiyonu Geçerlilik Güvenirlik Çalışması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yeliz İlgar 0000-0002-5869-7643

Yeter Aytül Dağlı Ekmekçi 0000-0003-0540-6379

Erken Görünüm Tarihi 9 Ekim 2022
Yayımlanma Tarihi 6 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İlgar, Y., & Dağlı Ekmekçi, Y. A. (2023). Taraftarlar Açısından Spor Tesislerinin Kalite Düzeyleri: Denizli Atatürk Stadyumu Örneği. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 79-93.

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.

Bilgilerinize sunulur.

Editör

Dr. Tarkan HAVADAR