Purpose: In this study, it is aimed to determine some variables which are thought to affect the problem-solving skills and self-leadership perceptions of orienteering athletes and to investigate the relationship between problem solving skills and self-leadership perceptions.
Method: In this research, one of the quantitative research methods, descriptive method was used. 115 males (53.5%) and 110 females (46.5%) participated in the 4th stage orienteering competition held in Trabzon in 2017. As a data collection tool, problem solving inventory, self-leadership scale and personal information form were used to determine the personal characteristics of the athletes. The data obtained from the scales applied in the study were analyzed using SPSS 22.0 package program. One-way ANOVA, correlation, regression, and t-test were used in the analysis of the data. The correlation coefficient between problem solving skills and self-leadership perceptions is significant at -.29 and .01 alpha level.
Results: According to the results of the analyzes, it was found that there was a significant difference in the mean scores of self-leaderships and problem-solving skills of male and female orienteering athletes. While there was a significant difference in the mean scores of problems solving in terms of high school, undergraduate and graduate education, there was no significant difference in self-leadership scores.
Conclusion: According to the results of the research, there is a significant negative correlation between the problem-solving skills of the orienteering athletes and their perceptions of self-leadership. In addition, while male athletes' self-perception of leadership was lower than female athletes, it was found that problem solving skills were higher.
Graduation Orienteering Sport Problem solving Self-Leadership
Amaç: Bu araştırmada, oryantiring sporcularının problem çözme becerilerini ve kendi kendine liderlik algılarını etkilediği düşünülen bazı değişkenlerin belirlenmesi ile problem çözme becerileri ve kendi kendine liderlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma grubunu 2017’de Trabzon ilinde gerçekleştirilen 4. kademe oryantiring yarışmasına katılan 115 erkek (%53,5), 110 kadın (%46,5) toplam 215 oryantiring sporcu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak problem çözme envanteri, kendi kendine liderlik ölçeği ve sporcuların kişisel özelliklerini belirlemek için kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada uygulanan ölçeklerden elde edilen veriler SPSS 22.0 paket program kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde tek yönlü varyans (ANOVA), korelasyon, regresyon ve t-testi analizleri kullanılmıştır. Problem çözme becerileri ve kendi kendine liderlik algıları arasındaki korelasyon katsayısı-.29 ve .01 alfa seviyesinde anlamlıdır.
Bulgular: Araştırmada yapılan analizler sonuçlarına göre, erkek ve kadın oryantiring sporcuların kendi kendine liderlik ve problem çözme becerileri toplam puan ortalamalarında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Lise, lisans ve lisansüstü eğitim durumu açısından problem çözme puan ortalamalarında anlamlı farklılık var iken, kendi kendine liderlik puan ortalamalarında anlamlı farklılık olmadığı belirlenmiştir.
Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre oryantiring sporcuların problem çözme becerileri ve kendi kendine liderlik algıları arasında anlamlı düzeyde negatif korelasyon vardır. Ayrıca erkek sporcuların kendi kendilerine liderlik algıları kadın sporculara göre daha düşük iken, problem çözme becerilerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.
Bilgilerinize sunulur.
Editör
Dr. Tarkan HAVADAR