Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Problem-Solving Skills and Self-Leadership Perceptions of Orienteering Athletes According to Some Variables

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 13, 27.03.2023

Öz

Purpose: In this study, it is aimed to determine some variables which are thought to affect the problem-solving skills and self-leadership perceptions of orienteering athletes and to investigate the relationship between problem solving skills and self-leadership perceptions.
Method: In this research, one of the quantitative research methods, descriptive method was used. 115 males (53.5%) and 110 females (46.5%) participated in the 4th stage orienteering competition held in Trabzon in 2017. As a data collection tool, problem solving inventory, self-leadership scale and personal information form were used to determine the personal characteristics of the athletes. The data obtained from the scales applied in the study were analyzed using SPSS 22.0 package program. One-way ANOVA, correlation, regression, and t-test were used in the analysis of the data. The correlation coefficient between problem solving skills and self-leadership perceptions is significant at -.29 and .01 alpha level.
Results: According to the results of the analyzes, it was found that there was a significant difference in the mean scores of self-leaderships and problem-solving skills of male and female orienteering athletes. While there was a significant difference in the mean scores of problems solving in terms of high school, undergraduate and graduate education, there was no significant difference in self-leadership scores.
Conclusion: According to the results of the research, there is a significant negative correlation between the problem-solving skills of the orienteering athletes and their perceptions of self-leadership. In addition, while male athletes' self-perception of leadership was lower than female athletes, it was found that problem solving skills were higher.

Kaynakça

  • Arlı, D., Altunay, E. ve Yalçınkaya M. (2011). Öğretmen adaylarında duygusal zekâ, problem Akademik Bakış Dergisi, 1-23.
  • Bezci, Ş. (2010). Taekwondo antrenörlerinin stresle başa çıkma ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bozyiğit, E. ve Çetin, E. (2018). Spor bilimleri öğrencilerinin kendi kendine liderlik düzeylerinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1),78-87.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 20.Baskı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Bozyiğit, E. ve Duğan, Ö. (2018). Examination of self-leadership levels of volleyball referees. 6th International Conference on Science Culture and Sport. 25-27 April, Lviv-Ukraine
  • Bozyiğit, E. ve Çetin, E. (2019). Spor bilimleri öğrencilerinin kendi kendine liderlik düzeylerinin incelenmesi. Spometre beden eğitimi ve spor bilimleri dergisi, 17(1),78-87.
  • Doğan, S. ve Şahin, F. (2008). Kendi kendine liderlik ölçeğinin Türkçe uyarlaması, geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1),139-164.
  • Dündar, S. (2008). Polislerin umutsuzluk düzeyi ile problem çözme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Polis Bilimleri Dergisi. 10, 77-92.
  • Horn, T.S. (2008). Coaching effectiveness in the sport domain. in:Horn, TS., eds. Advances in Sport Psychology. 3st ed., Human Kinetics, Champaign;. p.239-267.
  • International Orienteering Federation-IOF. (2007, Kasım 5) Competition rules for international orienteering federation. general format. 12 Mayıs 2022 tarihinde https://orienteering.sport/orienteering/competition-rules/
  • İnce, G. ve Şen, C. (2006). Adana ilinde deplasmanlı ligde basketbol oynayan sporcuların problem çözme becerilerinin belirlenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4,3-7.
  • Genç, S.Z. ve Kalafat, T. (2010). Öğretmen adaylarının empatik becerileri ile problem çözme becerileri. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 3(2), 135-147.
  • Güçlü, N. (2003). Lise müdürlerinin problem çözme becerileri. Milli Eğitim Dergisi, 1,160.
  • Kneeland, S. (2001). Problem-solving. Kalaycı N, Çev. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kuru, E. ve Karabulut, E.O. (2019). Ritim eğitimi ve dans dersi alan ve almayan beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 441-458.
  • Manz, C.C. (1986). Self-Leadership: toward an expanded theory of self-ınfluence processes in organizations. Academy of Management Review,11(3), 586-600.
  • Öztürk, A., Bayazıt, B, ve Gencer, E. (2016). Judocuların problem çözme becerilerinin ve sportif güven düzeylerinin incelenmesi (Trabzon Olimpiyat Hazırlık Merkezi örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 145-151.
  • Özdemir, A., Şahin, A. ve Özgüner, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin kendi kendine liderlik eğilimlerinin belirlenmesi. II. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu. 2, 2155-2166.
  • Pulur, A., Karabulut, E.O. ve Koç, H. (2012). Farklı branşlardaki üst düzey üniversiteli sporcuların problem çözme becerilerinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 10(1), 1-6.
  • Şahin, N., Şahin, N.H. and Heppner, P.P. (1993). The psychometric properties of the problem solvingin ventory in a group of turkish university students. Cognitive Therapyand Research, 17,379-396.
  • Salim, E. (2018). Oryantiring sporcularında problem çözme becerisi ve hedef bağlılığının incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim öğrenme ve öğretim (kuramdan uygulamaya), İstanbul: Gönül Yayınevi. Tanrıkulu, T. (2002). Yetiştirme yurtlarında ve aile ortamında yaşayan ergenlerin bilişsel yapıları (olumsuz otomatik düşünceler) ve problem çözme becerileri açısından incelenmesi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Turkish Orienteering Federation-TOF. (2010, Nisan 5). General format. 05 Mayıs 2022 tarihinde http://www.orienteering.org.tr/abouttof.aspx reached at.
  • Tümkaya, S. ve İflazoğlu, A. (2000). Çukurova Üniversitesi sınıf öğretmenliği öğrencilerinin otomatik düşünce ve problem çözme düzeylerinin bazı sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Enstitü Dergisi, 6(6), 143-158.
  • Türköz, T., Mutlu, T.O., Tabak, A. ve Erdoğan, M. (2013). Examining the levels of self-leadership perceptions of university student-athletes in terms of sociodemographic characteristics] Physical Culture and Sport Studies and Research. (8):43-52.
  • Uğurluoğlu Ö. (2010). Kendi kendine liderlik stratejileri üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 24(1), 175-191.
  • Ünver, O., Savrun, D.M. ve Köse, H. (2017). Spor bilimleri fakültesindeki akademisyenlerin öz liderlik seviyelerinin incelenmesi. 4. The International Balkan Conference in Sport Sciences, Bursa, p.691.

Oryantiring Sporcularının Problem Çözme Becerileri ve Kendi kendine Liderlik Algılarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 13, 27.03.2023

Öz

Amaç: Bu araştırmada, oryantiring sporcularının problem çözme becerilerini ve kendi kendine liderlik algılarını etkilediği düşünülen bazı değişkenlerin belirlenmesi ile problem çözme becerileri ve kendi kendine liderlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma grubunu 2017’de Trabzon ilinde gerçekleştirilen 4. kademe oryantiring yarışmasına katılan 115 erkek (%53,5), 110 kadın (%46,5) toplam 215 oryantiring sporcu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak problem çözme envanteri, kendi kendine liderlik ölçeği ve sporcuların kişisel özelliklerini belirlemek için kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada uygulanan ölçeklerden elde edilen veriler SPSS 22.0 paket program kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde tek yönlü varyans (ANOVA), korelasyon, regresyon ve t-testi analizleri kullanılmıştır. Problem çözme becerileri ve kendi kendine liderlik algıları arasındaki korelasyon katsayısı-.29 ve .01 alfa seviyesinde anlamlıdır.
Bulgular: Araştırmada yapılan analizler sonuçlarına göre, erkek ve kadın oryantiring sporcuların kendi kendine liderlik ve problem çözme becerileri toplam puan ortalamalarında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Lise, lisans ve lisansüstü eğitim durumu açısından problem çözme puan ortalamalarında anlamlı farklılık var iken, kendi kendine liderlik puan ortalamalarında anlamlı farklılık olmadığı belirlenmiştir.
Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre oryantiring sporcuların problem çözme becerileri ve kendi kendine liderlik algıları arasında anlamlı düzeyde negatif korelasyon vardır. Ayrıca erkek sporcuların kendi kendilerine liderlik algıları kadın sporculara göre daha düşük iken, problem çözme becerilerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Arlı, D., Altunay, E. ve Yalçınkaya M. (2011). Öğretmen adaylarında duygusal zekâ, problem Akademik Bakış Dergisi, 1-23.
  • Bezci, Ş. (2010). Taekwondo antrenörlerinin stresle başa çıkma ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bozyiğit, E. ve Çetin, E. (2018). Spor bilimleri öğrencilerinin kendi kendine liderlik düzeylerinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1),78-87.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 20.Baskı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Bozyiğit, E. ve Duğan, Ö. (2018). Examination of self-leadership levels of volleyball referees. 6th International Conference on Science Culture and Sport. 25-27 April, Lviv-Ukraine
  • Bozyiğit, E. ve Çetin, E. (2019). Spor bilimleri öğrencilerinin kendi kendine liderlik düzeylerinin incelenmesi. Spometre beden eğitimi ve spor bilimleri dergisi, 17(1),78-87.
  • Doğan, S. ve Şahin, F. (2008). Kendi kendine liderlik ölçeğinin Türkçe uyarlaması, geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1),139-164.
  • Dündar, S. (2008). Polislerin umutsuzluk düzeyi ile problem çözme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Polis Bilimleri Dergisi. 10, 77-92.
  • Horn, T.S. (2008). Coaching effectiveness in the sport domain. in:Horn, TS., eds. Advances in Sport Psychology. 3st ed., Human Kinetics, Champaign;. p.239-267.
  • International Orienteering Federation-IOF. (2007, Kasım 5) Competition rules for international orienteering federation. general format. 12 Mayıs 2022 tarihinde https://orienteering.sport/orienteering/competition-rules/
  • İnce, G. ve Şen, C. (2006). Adana ilinde deplasmanlı ligde basketbol oynayan sporcuların problem çözme becerilerinin belirlenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4,3-7.
  • Genç, S.Z. ve Kalafat, T. (2010). Öğretmen adaylarının empatik becerileri ile problem çözme becerileri. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 3(2), 135-147.
  • Güçlü, N. (2003). Lise müdürlerinin problem çözme becerileri. Milli Eğitim Dergisi, 1,160.
  • Kneeland, S. (2001). Problem-solving. Kalaycı N, Çev. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kuru, E. ve Karabulut, E.O. (2019). Ritim eğitimi ve dans dersi alan ve almayan beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 441-458.
  • Manz, C.C. (1986). Self-Leadership: toward an expanded theory of self-ınfluence processes in organizations. Academy of Management Review,11(3), 586-600.
  • Öztürk, A., Bayazıt, B, ve Gencer, E. (2016). Judocuların problem çözme becerilerinin ve sportif güven düzeylerinin incelenmesi (Trabzon Olimpiyat Hazırlık Merkezi örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 145-151.
  • Özdemir, A., Şahin, A. ve Özgüner, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin kendi kendine liderlik eğilimlerinin belirlenmesi. II. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu. 2, 2155-2166.
  • Pulur, A., Karabulut, E.O. ve Koç, H. (2012). Farklı branşlardaki üst düzey üniversiteli sporcuların problem çözme becerilerinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 10(1), 1-6.
  • Şahin, N., Şahin, N.H. and Heppner, P.P. (1993). The psychometric properties of the problem solvingin ventory in a group of turkish university students. Cognitive Therapyand Research, 17,379-396.
  • Salim, E. (2018). Oryantiring sporcularında problem çözme becerisi ve hedef bağlılığının incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim öğrenme ve öğretim (kuramdan uygulamaya), İstanbul: Gönül Yayınevi. Tanrıkulu, T. (2002). Yetiştirme yurtlarında ve aile ortamında yaşayan ergenlerin bilişsel yapıları (olumsuz otomatik düşünceler) ve problem çözme becerileri açısından incelenmesi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Turkish Orienteering Federation-TOF. (2010, Nisan 5). General format. 05 Mayıs 2022 tarihinde http://www.orienteering.org.tr/abouttof.aspx reached at.
  • Tümkaya, S. ve İflazoğlu, A. (2000). Çukurova Üniversitesi sınıf öğretmenliği öğrencilerinin otomatik düşünce ve problem çözme düzeylerinin bazı sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Enstitü Dergisi, 6(6), 143-158.
  • Türköz, T., Mutlu, T.O., Tabak, A. ve Erdoğan, M. (2013). Examining the levels of self-leadership perceptions of university student-athletes in terms of sociodemographic characteristics] Physical Culture and Sport Studies and Research. (8):43-52.
  • Uğurluoğlu Ö. (2010). Kendi kendine liderlik stratejileri üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 24(1), 175-191.
  • Ünver, O., Savrun, D.M. ve Köse, H. (2017). Spor bilimleri fakültesindeki akademisyenlerin öz liderlik seviyelerinin incelenmesi. 4. The International Balkan Conference in Sport Sciences, Bursa, p.691.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burak Kural

Fatih Bektaş

Vedat Ayan

Fatih Orçan 0000-0003-1727-0456

Selami Yüksek

Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kural, B., Bektaş, F., Ayan, V., Orçan, F., vd. (2023). Oryantiring Sporcularının Problem Çözme Becerileri ve Kendi kendine Liderlik Algılarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-13.

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.

Bilgilerinize sunulur.

Editör

Dr. Tarkan HAVADAR