Distance education, which was applied as a form of education in the past years, has become more important with the impact of the Covid-19 epidemic all over the world. Based on this importance, the aim of the study is to determine the undergraduate students' self-sufficiency related to distance education and their perspective to the distance education system in the Covid-19 process.
The study was conducted on FBAS and FSHS students in July 2020. It is a quantitative study, and questionnaire was used as data collection technique. A questionnaire was sent to all students in both faculties, and the questionnaire of 432 returning was analyzed. Highlights according to the results of the survey are as follows; most of students followed the lessons on their own computers daily, half of the students preferred distance education as a teaching method. Although students experienced difficulty due to technic issues, which is the most common problem, in the process of distance education, they found distance education and its applications practical and efficient. Moreover, students stated that the distance education has improved their ability to research, and they made use of their time more efficiently.
Geçmiş yıllarda da bir öğretim türü olarak uygulanan uzaktan eğitim, Covid-19 salgınının tüm dünyada etkisini göstermesiyle birlikte daha önemli hâle gelmiştir. Bu öneme istinaden çalışmanın amacı, lisans öğrencilerinin Covid-19 sürecinde uzaktan eğitimle ilgili öz yeterliliklerini ve uzaktan eğitim sistemine olan bakış açılarını tespit etmektir.
Çalışma 2020 Temmuz ayında İİBF ve SBBF öğrencilerinin katılımıyla yapılmıştır. Çalışma için etik kurul izni alınmıştır. Nicel bir çalışma olup veri toplama tekniği olarak anket kullanılmıştır. Her iki fakültedeki tüm öğrencilere anket gönderilmiş, geri dönüş yapan 432 öğrenci anketi analize tabi tutulmuştur. Araştırmanın öne çıkan sonuçları ise şu şekildedir: Öğrencilerin büyük çoğunluğu kendi bilgisayarları ile her gün dersleri takip etmiştir. Ankete katılan öğrencilerin yarısı öğretim yöntemi olarak uzaktan eğitimi tercih etmektedir. Uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin en çok sıkıntı yaşadığı konu teknik konular olmuş ve buna rağmen uzaktan eğitim sistem ve uygulamalarını kolay ve verimli bulmuşlardır. Ayrıca öğrenciler uzaktan eğitimin internet üzerinde araştırma yeteneklerini geliştirdiğini ve bu süreçte zamanlarını daha iyi kullandıklarını belirtmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 5 |