Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Sayı: 11 / Ömer Seyfettin Anı Sayısı, 135 - 157, 20.07.2021

Öz

Kaynakça

  • Campbell, Joseph. Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. Çeviri Sabri Gürses. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000.
  • Argunşah, Hülya. Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Hikayeler 2. İstanbul: Dergâh Yayınları, 1999.
  • Carr, Edward Hallet. Tarih Nedir?. İstanbul: İletişim Yayınları, 2018.
  • Eliade, Mircae. Ebedi Dönüş Mitosu. İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları, 1994.
  • Eliade, Mircae. Doğuş ve Yeniden Doğuş Mitosu. İstanbul: Kabalcı Yayınları, 2015.
  • Kaya, Muharrem. Türk Romanında Destan Etkisi. İstanbul: Kesit Yayınları, 2004.
  • Malinowski, Bronislav. Myth in Primitive Psychology. British Library Cataloguing-in-Publication Data, 2011.
  • Smith, R.R.R.. Hellenistik Heykel. Çeviri Ayşin Yoltar Yıldırım. İstanbul: Homer Kitabevi, 2002.
  • Strauss, C. Levi. Mit ve Anlam. Çeviri Gökhan Yavuz Demir. İstanbul: İthaki Yayınları, 2013.
  • Strauss, C. Levi. Yaban Düşünce. Çeviri Tahsin Yücel. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1994.

Ömer Seyfettin’in “Fon Sadriştayn’ın Karısı” ve “Fon Sadriştayn’ın Oğlu” Hikâyelerinde Mitolojik İzler ve Modern İşlevler

Yıl 2021, Sayı: 11 / Ömer Seyfettin Anı Sayısı, 135 - 157, 20.07.2021

Öz

Mitler, insanın hayal gücü tarafından üretilmiş ilk anlatılar olarak nitelendirilebilir. İnanışların insan düşüncelerinin merkezinde olduğu bir zamanda ortaya çıkan bu anlatılar, olağan ile olağanüstülüğün bir arada görüldüğü, tanrısal ve yarı tanrısal güçlerin ön planda olduğu olaylardan oluşurlar. İşlevselci yaklaşıma sahip sosyal antropologlar mitlerin olağanüstülüklerinin ardında ortaya çıktığı her topluluk için bir normun gizli olduğunu düşünürler. Kadim söylence geleneğinin kişinin ait olduğu topluluğun yaşayışına ve inançlarına uygun bir kimlik sahibi olmasını sağladığını ima ederler. Özellikle Campbell ve Eliade’nin her anlatıda görülebilecek belirli erginlenme yapılarının varlığına dikkat çekmesi, modern insan kimliğinin biçimlenmesinde aynı işleyişin devam edip etmediği sorusunu ortaya çıkarır.
Mitik anlatılardaki metafizikle iç içe görünen dünya, modern anlatılarda yerini dünyevileşmiş insanın hikâyesine bırakır. Fakat iddia odur ki, insan eski çağlara ait mitik düşünce yapısından kurtulabilmiş değildir. Modern anlatılar mitolojik döngü özelliklerine göre incelendiğinde bu duruma ait ipuçları kendin gösterir. İlk dikkat çeken kahraman imgesi insanlık tarihi boyunca büründüğü farklı rollerden yeni şartlara göre yeni şekiller kazanır. Toplumun yapılandırılması açısından bakıldığında modern çağın ulus kimliği önermesi ile mitik kahramanlardan daha gerçekçi ama kutsallık atfıyla onları çağrıştıran bir kahraman imgesi doğar. Ömer Seyfettin’in “Fon Sadriştayn’ın Karısı” ve “Fon Sadriştayn’ın Oğlu” hikâyelerinin mitik anlatı yapılarıyla benzeşen özellikler taşıması bakımından bir örnek sunduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada Antropolojinin işlevselci yaklaşımdan hareket edilmiştir ve Joseph Campbell’in kozmolojik kahraman döngüsünden faydalanılmıştır. Söz konusu iki hikâye arkaik anlatılarla benzeşen işleyişi ve kimlik ve aidiyet gibi modern özellikleri üzerinden tahlil edilmeye çalışılır. Yine bu hikâyelerde kimliğe yapılan göndermeler mitolojik söylemle ilişkilendirilerek izah edilmek istenir. Hikâye kahramanlarının dönüşümünde bir taraftan mitik anlatıların izlerine atıf yapılırken diğer taraftan, bir anlamda kahramanın erginlenme hikayesinin kimlik etrafında gerçekleşen norm değişimi üzerinde durulur.

Kaynakça

  • Campbell, Joseph. Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. Çeviri Sabri Gürses. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000.
  • Argunşah, Hülya. Ömer Seyfettin Bütün Eserleri Hikayeler 2. İstanbul: Dergâh Yayınları, 1999.
  • Carr, Edward Hallet. Tarih Nedir?. İstanbul: İletişim Yayınları, 2018.
  • Eliade, Mircae. Ebedi Dönüş Mitosu. İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları, 1994.
  • Eliade, Mircae. Doğuş ve Yeniden Doğuş Mitosu. İstanbul: Kabalcı Yayınları, 2015.
  • Kaya, Muharrem. Türk Romanında Destan Etkisi. İstanbul: Kesit Yayınları, 2004.
  • Malinowski, Bronislav. Myth in Primitive Psychology. British Library Cataloguing-in-Publication Data, 2011.
  • Smith, R.R.R.. Hellenistik Heykel. Çeviri Ayşin Yoltar Yıldırım. İstanbul: Homer Kitabevi, 2002.
  • Strauss, C. Levi. Mit ve Anlam. Çeviri Gökhan Yavuz Demir. İstanbul: İthaki Yayınları, 2013.
  • Strauss, C. Levi. Yaban Düşünce. Çeviri Tahsin Yücel. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1994.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatih Dinçer 0000-0003-3721-4347

Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 11 / Ömer Seyfettin Anı Sayısı

Kaynak Göster

Chicago Dinçer, Fatih. “Ömer Seyfettin’in “Fon Sadriştayn’ın Karısı” Ve ‘Fon Sadriştayn’ın Oğlu’ Hikâyelerinde Mitolojik İzler Ve Modern İşlevler”. KARE, sy. 11 / Ömer Seyfettin Anı Sayısı (Temmuz 2021): 135-57.

30137 Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

16509   16510  16511  16512


NOT: DİZİN BİLGİLERİ İÇİN LOGOLARA TIKLAYINIZ.