The purpose of this reseach is to indicate pre-service primary teachers’ competence related to science and pseudoscience distinction, and to detemine whether it differs or not in terms of gender and class level variables. In this reseach, scanning model which is one of the quantitative research models was utilised. The sampling of the research consisted of 230 pre-service primary teachers enrolled at the department of Primary Education in Faculty of Education at a state university in the Black Sea region of Turkey in 2019-2020 academic year. “The science – pseudoscience distinction scale” which was adapted to Turkish by Kirman Çetinkaya, Laçin Şimşek and Çalışkan (2013) was utilised to gather data. Because data were not normally distributed, they were analysed in terms of both sub-dimension and overall scale by using Mann Whitney U Test for the comparisons of a different group and Kruskal Wallis H Test for the comparisons of more than two groups. According to the findings of the research, it was detected that pre-service primary teachers had a high level of competence in making a distinction between science and pseudoscience. There was a significant difference in favour of men between pre-service primary teachers’ gender variable and science-pseudoscience distinction. Besides, there was a significant difference in favour of the 2nd grades between pre-service primary teachers’ class level variable and science-pseudoscience distinction. Especially, 2nd grades in making a distinction between science and pseudoscience had higher averages than the other grade levels. It can be caused that they took applied lessons and lessons increasing scientific competence more this year. It is considered that the results of the research will guide the researchers who are interested in the subject.
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının bilim-sözde bilim ayrımına yönelik yeterliklerini belirlemek ve cinsiyet ile sınıf düzeyi değişkenleri açısından farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Araştırmada nicel araştırma türlerinden biri olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 eğitim-öğretim yılında ulaşılabilir olması sebebiyle Karadeniz bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinde Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan 230 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kirman Çetinkaya, Laçin Şimşek ve Çalışkan tarafından 2013 yılında Türkçe’ye uyarlanan “Bilim-Sözde Bilim Ayrımı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekten elde edilen veriler Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre sınıf öğretmeni adaylarının bilim-sözde bilim ayrımını yapmada yüksek düzeyde yeterliğe sahip olduğu tespit edilmiştir. Alt boyutlarda sözde bilime ilişkin bilgi düzeyleri ortalamalarının orta düzeyde ve sözde bilimsel inanışlara ilişkin ortalamalarının orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Sınıf öğretmeni adaylarının cinsiyete göre bilim-sözde bilim ayrımı arasında erkeklerin lehine anlamlı bir fark çıkmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf düzeyine göre bilim-sözde bilim ayrımı arasında 2. sınıfların lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Özellikle 2. sınıfların bilim-sözde bilim ayrımını yapabilmede diğer sınıf düzeylerine göre daha yüksek ortalamaya sahip olmaları uygulamalı dersler ve bilimsel yeterliği arttırıcı derslerin bu yılda fazla olmasından kaynaklandığı düşünülebilir. Yapılan araştırma sonuçlarının konu alanında çalışan araştırmacılara yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 17 |
The Journal of Institute of Black Sea Studies is an Open Access journal and provides immediate open access to its contents. The Journal aims to promote the development of global Open Access to scientific information and research. The Publisher provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, except change of contents and for commercial use), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). License, provided the original work is cited. Written permission is required from the publisher for use of its contents for commercial purposes.
The Journal of Institute of Black Sea Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).