Öz
Amaç: Bu çalışma, ebelik
öğrencilerinin doğal doğum ve doğumda Lamaze felsefesine ilişkin bilgi ve düşüncelerini
belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem-Gereçler: Tanımlayıcı
ve kesitsel tipteki bu çalışmanın örneklemini Temmuz-Ağustos 2018 tarihleri
arasında İstanbul’da iki özel üniversitenin ebelik bölümünde 3. ve 4.
sınıflarda okuyan toplam 198 öğrenci arasından olasılıksız yöntemle seçilen 103
gönüllü öğrenci oluşturmuştur. Veriler, literatür doğrultusunda
hazırlanan ve öğrencilerin sosyodemografik özellikleri, doğal
doğum, Lamaze felsefesi hakkında bilgileri ve kadınların doğuma hazırlık
eğitimlerine katılmama nedenleri hakkında görüşlerini sorgulayan bir anket
formu ile yüz yüze görüşme ve online anket yoluyla toplanmıştır. Veriler frekans,
ortalama ve yüzdelik dağılım kullanılarak değerlendirilmiştir. Kurum ve etik
kurul onayları alınmıştır.
Bulgular:
Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21,90 ± 1,3 olup, 4.sınıf (%74,8)
ve 3.sınıf (%25,2) ebelik öğrencilerinden oluşmaktadır. Katılımcılar (%76,7)
orta gelir düzeyinde ve bekar öğrencilerden
(%92,2 ) oluşmuştur. Genellikle felsefeyi duyduğunu (%75,7), ülkemizde
kısmen uygulandığını (%56,3), lamaze felsefesiyle doğum korkusunun azaldığını
(%79,6) ve vajinal doğumun kolaylaştığını söylemişlerdir. Öğrenciler, çalışan çiftlerin
eğitimlere katılmasının zor olması (%74,8), düzenli zaman ayrılmaması (%75,8),
ulaşım sorunu (%49,5) ve olumsuz hava şartlarının katılımları etkilediğini
belirtmişlerdir. Doğumlarda ebelerin aktif rol almamaları (%84,5) personel
(%72,8) ve malzeme kısıtlılığı (%61,2) çalışanlar arasında da Lamaze
felsefesinin doğumda lüks olarak görülmesi (%67,8) gibi nedenlerle sağlık
personelinin Lamaze felsefesini uygulamadığını, eğitim ve sertifikasını sadece
sağlık personelinin (%87,4) alması
gerektiğini söylemişlerdir. Ders içeriklerinde Lamaze felsefesi eğitiminin
olmadığı (%75,7) ve hepsinin bu eğitimi almak istedikleri görülmüştür (%100).
Sonuç
Çalışmaya katılan
ebelik öğrencilerinin çoğunluğunun doğal doğumla ilgili görüşlerinin olumlu olduğunu, Lamaze felsefesini
duymuş olduklarını ancak çoğunun Lamaze
felsefesini uygulama ve katılım çerçevesinde çeşitli
engellere inandıkları belirlenmiştir. Ebelik müfredatına Lamaze felsefesine
dayalı doğal doğum ders içeriklerine eklenebilir.
Anahtar
Kelimeler: Ebelik, Lamaze, Doğal Doğum
Knowledge
and Opinions of Midwifery Students on Lamaze Philosophy at Birth
Abstract: This study aims to measure the knowledge level of midwifery
students about natural birth, Lamaze philosophy at birth, and obstacles in the
application of Lamaze philosophy.
This study was
cross-sectional and descriptive in the screening model. In August 2018,
midwifery part of a private university was made to students after obtaining
permission from the institution. In the study, no sample selection method was
conducted and 120 students were volunteered from the midwifery students. The
sociodemographic characteristics of the students were applied to the students.
In the questionnaire, a questionnaire was used which consisted of 37 questions
about socio demographic characteristics, natural birth and Lamaze philosophy,
and students' opinions about the reasons why women did not participate in birth
preparation trainings. The data were evaluated on the computer using the
percentages of Statistical Package for Social Sciences (SPSS) for Windows 16.0.
Methods:
The mean age of the students was 21,95 ± 1,1, and 4th grade (%74,8%) and 3rd
grade (%25,2) midwifery students. The majority of the participants (%76.7%)
were in the middle income level and the majority were single students (92.2%).When
the knowledge of Lamaze philosophy was questioned to midwifery students, it was
found that the majority heard the philosophy (75,7%) and believed to be
partially implemented in our country (56.3%).It was observed that the fear of
childbirth decreased with lamaze philosophy (78.6%) and that vaginal birth
becoming easier (%79). When the students were asked why women did not
participate in the pedigree preparation trainings with lamaze philosophy, it
was found that the participation of the working couples was difficult (74.8%)
and that there were no regular reasons for the trainings (%75.8%) and the
reasons such as transportation problem (49.5%) and adverse weather conditions
affected participation in the trainings(37,9%). The reason of the
application of Lamaze philosophy of health personnel was that midwives were not
taking an active role in the birth (84,5%) personnel (72.8%) and material
limitation (61.2%) and the fact that Lamaze's philosophy was seen as a luxury
at birth (67.8%) stated that they saw such reasons as the inadequacy of physical
insufficiency of the hospital(80,6%). The students stated that
only the health personnel should take Lamaze philosophy training and
application certificate (87.4%) and it was appropriate to give the education at
the undergraduate education level (75.7%). The education of Lamaze philosophy
was not given in their schools (75.7%), and seen that they all wanted to receive
this training (100%).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makele |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2020 |
Kabul Tarihi | 3 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 |