The roads are skeletons of planned development cities and determine developing direction of cities. Urban roads,
refuge and pedestrian paths have important roles in urban open green space systems. These areas are open-green
areas that are served to all the city people and utilized as the most closely and widely and especially, these areas have
a position which can be considered the city’ s showcase. Planting activities that are made in urban roads, refuge and
pedestrian paths provides many contribution to urban people in terms of visual and functional.
This scope of study, Kastamonu urban highway routes are evaluated in five different templates. Moreover, plant
species are separately evaluated as roadside, refuge and junction in these routes, and then the plant species that are
used in this area are proved. Finally, by photograghy of five different templates which are used in Kastamonu,
evaluations in terms of safety-comfort, aesthetic and planting arrangment are desired from pedestrian and driver and
it is reported that the which template is more preferred by user according to which criteria.
Planlı gelişen kentlerde yollar şehrin iskeletidir ve şehirlerin gelişim yönünü belirler. Kentsel açık
yeşil alan sistemi içinde, kent içi yollar, refüjler ve yaya yolları önemli bir yer tutmaktadır. Bu alanlar,
tüm kent insanına hizmet verecek şekilde en yakın ve yaygın olarak yararlanılan açık-yeşil alanlar olup
özellikle kentin vitrini sayılabilecek bir konuma sahiptir. Kentiçi yollar, refüjler ve yaya yollarında
yapılan bitkilendirme faaliyetleri kentliye görsel ve işlevsel açıdan da birçok katkı sağlamaktadır.
Bu çalışma kapsamında Kastamonu kent içi karayolu güzergahları değerlendirilerek 5 farklı şablon
oluşturulmuş ve bu güzergahlardaki bitki türleri yol kenarı,refüj ve kavşak olmak üzere ayrı ayrı
değerlendirilerek bu alanlarda kullanılan bitki türleri ortaya konulmuştur. Çalışma kapsamında
Kastamonu’da kullanılan bu 5 farklı şablonu fotoğrafları ve oluşturulan görselleştirmeleri yardımıyla
yayaların ve taşıt kullanıcıların ayrı ayrı olmak üzere güvenlik-konfor açısından, estetik açıdan ve bitkisel
düzenleme açısından değerlendirmeleri istenmiş ve hangi şablonun kullanıcılar tarafından hangi kriterlere
göre daha çok tercih edildiği ortaya konulmuştur.
Kastamonu Karayolu bitkilendirmesi Kentiçi yol ağaçlandırması
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 14 Sayı: 2 |