Aim
of study: In this study, the state-trait anxiety scale was applied to the
students of Karadeniz Technical University, Faculty of Forestry, Department of
Forestry Industry Engineering, and anxiety levels and factors affecting these
anxiety levels were tried to be determined.
Material
and Methods: State-Trait Anxiety Inventory consisting of 40 questions was used
in the study. The Mann-Whitney U test and the Kruskal Wallis test were used in
the evaluation of the scale.
Main
results: As a result of the study, the state and trait anxiety levels were
found as 46.50 and 43.97, respectively. It was also determined that these
levels of anxiety did not differ according to gender, class, academic
achievement level, family monthly average income, work experience and
departmental preference.
Research
highlights: State and trait anxiety levels are important concepts that affect
students' educational and career successes.
Çalışmanın
amacı: Bu çalışma kapsamında Karadeniz Teknik Üniversitesi, Orman Fakültesi,
Orman Endüstri Mühendisliği Bölümü öğrencilerine durumluk-sürekli kaygı ölçeği
uygulanarak, kaygı düzeyleri ve bu kaygı düzeylerini etkileyen faktörler tespit
edilmeye çalışılmıştır.
Materyal
ve Yöntem: Çalışmada 40 sorudan oluşan Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği
kullanılmıştır. Ölçek değerlendirilirken Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis
testi uygulanmıştır.
Sonuçlar:
Çalışma neticesinde durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri sırasıyla 46.50 ve
43.97 olarak bulunmuştur. Ayrıca, bu kaygı düzeylerinin cinsiyet, sınıf,
akademik başarı düzeyi, aile aylık ortalama gelir, iş deneyimi ve bölümü
isteyerek tercih etme durumuna göre farklılık göstermediği belirlenmiştir.
Araştırma
vurguları: Durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri öğrencilerin eğitim hayatları ve
iş hayatlarındaki başarılarını etkileyen önemli kavramlardır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 17 Issue: 4 |