Çalışmanın amacı: Karayolu peyzaj planlama çalışmaları; doğa ile insanı bütünleştirme açısından önemli peyzaj uygulamalarıdır. Bu nedenle yol ve çevresinde yapılan bitkisel düzenlemelerin ekolojik, işlevsel ve estetik olması, çevre peyzajı ile uygunluğu oldukça önemlidir. Çalışmanın amacı otoyol peyzaj düzenlemelerindeki güncel bitkilendirme uygulamalarının incelenmesi, bitkilendirmeler ile ilgili sorunların belirlenmesi ve çözümlerine yönelik öneriler geliştirilmesidir.
Çalışma alanı: Çalışma alanı olarak güncel bitkilendirme çalışmalarının yapıldığı İstanbul O-1 otoyolu Barbaros-Altunizade arası, O-2 otoyolu Levent-Batı Ataşehir arası ve bazı bağlantı yolları seçilmiştir.
Materyal ve Yöntem: Araştırma alanının doğal ve kültürel özellikleri ile seçilen alanlarda kullanılan bitkilerin ekolojik, işlevsel ve görsel açıdan değerlendirilmesi yapılmıştır. Ayrıca uygulanan anket çalışması ile de konuyla ilgili kişilerin görüşleri değerlendirilmiştir.
Sonuçlar: Değerlendirme sonucunda ekolojik ve işlevsel etkiler değerlendirilmiştir ve belirlenen 14 alan için katılımcıların çoğunun bitki türlerini ve bitkisel düzenlemeyi uygun bulmadığı saptanmıştır.
Önemli Vurgular: Su fakiri ülkeler arasında yer alan ülkemizde yapılacak bitkilendirme çalışmalarında az su isteyen bitki türlerinin kullanımı daha doğru bir yaklaşım olacaktır. Bu sebeple otoyol peyzaj planlama çalışmalarında kullanılabilecek Marmara bölgesinde yetişen, kirli hava koşullarına dayanıklı ve kserofit bitkilerin listesi oluşturulmuştur.
Karayolu peyzaj planlama otoyol bitkilendirmesi otoyol peyzaj tasarımı
Aim of study: Highway landscape design studies are important landscape practices in terms of integrating nature with humans. Therefore, it is highly important that the design of the vegetative arrangements in highways are ecological, functional, aesthetic and also compatible with the environmental landscape. This study aims to examine the recent vegetation projects in highway landscape design, identificate the problems and proposing solutions accordingly.
Area of study: The study area were selected between Istanbul O-1 highway Barbaros-Altunizade, O-2 highway Levent-Batı Ataşehir and some connection roads that the current planting works.
Material and Methods: Natural and cultural properties of the investigation site and the selected plants, which are planted in this site, are evaluated ecologically, functionally and visually. Furthermore, some suggestions are made by evaluating the opinions of relevant people through a questionnaire accordingly.
Main results: As a result of the evaluation, the ecological and functional effects have been assessed. It is found that the majority of participants stated that the plant species and plant arrangements are not suitable for 14 selected areas.
Highlights: The use of plant species that require less water in planting works will be a more correct approach in countries which have scarce water sources as in the case of Turkey. For this reason, the list of air pollution resistant and xerophytic plants which grow in the Marmara region are created to be utilized in highway landscape planning.
Highway landscape planning highway planting highway landscaping
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 2 |