Bu çalışmanın amacı, Bediüzzaman Said Nursî’nin adalet çeşitleri hakkındaki
görüşlerini sistematik bir şekilde ortaya koymaktır. Bediüzzaman, adalet kavramını
bazen çeşitlere ayırarak bazen de ayırmayarak değişik açılardan ele alıp
incelemiştir. Biz de onun konuyla ilgili görüşlerini, eşitlik ilkesine dayanması,
tam ve eksik oluşu ve gerçekleştirme şekli olmak üzere üç açıdan ele alıp ortaya
koyduk. Bediüzzaman adaletin tahakkuku için en çok eşitlik ilkesi üzerinde
durmuş, sık sık “eşitliksiz adaletin adalet olmadığı”nı vurgulamıştır. Bununla
birlikte her alanda eşitlik ilkesinin uygulanmasının mümkün olmadığına da
dikkat çekerek bu alanda diğer adalet türlerinin tatbik edilmesi gerektiğine işaret
etmiştir. Onun adalet adına üzerinde en çok durduğu meselelerden biri de,
tam adalet (adalet-i mahza) mümkün iken eksik adalete (adalet-i izafiye) gidilemeyeceğidir.
Ayrıca eksik adalet sadece zaruret ilkesine dayanır, adalet-i izafiye
namına vehme ve kolaycılığa dayanan uygulamaların adalet olamayacağını ifade
eder. Gerçekleştirme şekli açısından da adaleti müsbet ve menfî olmak üzere
iki şekle ayırır; kişiye hakkı olduğu şeyi vermenin müsbet adalet, işlediği suç
karşılığında verilen cezanın da menfî adalet olduğunu belirtir.
Adalet eşitlik adalet çeşitleri adalet-i mahza adalet-i izafiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 5 |
Katre Uluslararası İnsan Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/katre
E-mail: katre@iikv.org