Eğitim süreci doğumdan başlayarak ölüme kadar devam eder. Yaşamının her
anında insan, bir şeyler öğrenmeye muhtaçtır. Bu öğrenmelerin önemli bir kısmının
gerçekleştiği okullarda, eğitimin bir parçası da ders kitaplarıdır. Ders
kitapları, Millî Eğitim Bakanlığı’nın hazırlamış olduğu öğretim programları
esas alınarak hazırlanır. Öğretim programlarında yer alan kazanımlar ve bu kazanımlarla
ilgili açıklamalar dikkate alınarak ders kitapları yazılır. Dolayısıyla
ders kitaplarında yer alan bütün yazılı ve görsel unsurlar, öğrenmenin gerçekleşmesi
için birer mesaj taşımaktadırlar. Özellikle ilkokul gibi erken dönemler
düşünüldüğünde, yazılardan önce görsellerin dikkat çektiği söylenebilir. Dolayısıyla
görseller, öğrencinin fotoğrafik hafızasına hitap eder ve yazıdan daha
fazla anlam ifade edebilir. Bakanlığın belirlediği kazanımlar kadar, ders kitabı
yazarları ve çizerlerin sahip oldukları düşünce sistemi de ders kitaplarına
yansıyacaktır. Hatta denilebilir ki; Bakanlığın murat ettiği ile yazarın kitaba
yansıttığı, kimi zaman uyuşmayabilir de. Bu çalışma, ilkokul Hayat Bilgisi
ders kitaplarının öğrenciler üzerinde ne tür etkiler bırakabileceği üzerine bir
değerlendirme amacı taşımaktadır. Öğrenci ders ve çalışma kitaplarında yer
alan görseller ve yazılı metinler bu kapsamda incelenmiştir. “Bâtıl şeyleri iyice
tasvir, sâfi zihinleri idlâldir.” kaidesi esas alınarak, bazen müsbet manayı ifade
etmek için kullanılan materyallerin beklenmedik, menfi sonuçlarının olabileceği
varsayımından hareket edilmiştir. Temel olarak ders kitaplarındaki görseller
ve yazılı metinler incelenmiş, öğretim programından hangi kazanımla
ilgili olduğu belirlenerek, öğrenciye kazandırılmaya çalışılan müsbet özellikler
açısından değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 5 |
Katre Uluslararası İnsan Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/katre
E-mail: katre@iikv.org