İslâm devletlerinin adalet teşkilatında meydana
gelen değişikliklerin en önemlilerinden birisi, kâdı’l-kudatlık
makamı/kurumunun ihdasıdır. 170/786 yılında ortaya çıkmış olan kurum, Abbâsî
devleti içerisinde önemli bir yer edinmiştir. Bu tarihten başlayarak,
halifeler, adalet teşkilatına ilişkin yetkilerini kademeli bir şekilde
kâdı’l-kudâtlara devretmişlerdir. Halifelerin siyasî gücü ve devletin
içerisinde bulunduğu durumun yanı sıra, toplumda meydana gelen mezhepsel
değişiklikler de kurumun gücünü doğrudan etkilemiştir. Kâdı’l-kudâtlık kurumunun, İslâm devlet teşkilatı ve
toplumundaki yansımalarının tespitinin amaçlandığı bu çalışmada, İslâm Tarihi
kaynakları başta olmak üzere, tabakât, terâcim kitapları ve hukuk kurumunu ele
alan eserler incelenerek, kâdı’l-kudâtların devlet ve toplum nezdindeki yerleri
tespit edilmiştir. Kâdı’l-kudâtlık kurumunun ilk kurulduğu dönemde daha
dar yetkilere sahip olduğu, halifenin danışmanı gibi görev yaptığı fakat Abbâsî devletinin son dönemlerine doğru daha geniş yetkilere sahip olduğu
görülmektedir. Bununla birlikte kâdı’l-kudât, toplum nazarında saygın bir yere
ve bağımsız bir hareket alanına sahip olmuştur. Diğer taraftan, bazı aile ve
mezhep mensuplarının, kâdı’l-kudâtlık görevinde daha fazla bulundukları da göze
çarpan hususlardan birisidir. Araştırmanın, başta İslâm Tarihi olmak üzere, İslâm
Hukuku, İslâm Kurumları Tarihi, İslâm Medeniyeti Tarihi gibi alanlarda çalışma
yapan araştırmacılara katkı sağlaması beklenmektedir.
One of the most important changes in the justice organization of the Islamic states is the establishment of the qadi al qudat authority / institution. The institution, which emerged in 170/786 made an important place within the Abbasid state. Beginning from this date, the caliphs have transferred the powers of the justice organization to the qadi al qudats. In addition to the political power of the caliphs and the state, the sectarian changes that took place in the society directly affected the power of this institution. In this study it was aimed to determine the reflections of the qadi al qudat institution, the Islamic state organization and society, and examined the books on Islamic history, tabakât, terâcim books and the legal institution, and the positions of qadi al qudats in the state and community were determined. It appears that the qadi al qudat institution had a narrower authority in the first era, and acted as a consultant to the caliphs, but that the latter period of Abbasid’s had wider aut hority. However, qadi al qudat has a reputable place in society's sense and an area of independent action. On the other hand, the fact that some members of the family and denominations are more involved in the office of qadi al qudat. It is expected that the researcher will be able to make contributions to the researchers working in fields such as Islamic History, Islamic Law, History of Islamic Institutions, History of Islamic Civilization.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 |