Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜKETİM FONKSİYONU VE TÜKETİCİ GÜVEN ENDEKSİ

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 19, 533 - 558, 30.06.2019

Öz

Tüketici güven
endeksi, tüketim fonksiyonunun açıklanmasına yönelik hem geleneksel tüketim
teorilerinde hem de uygulamalı literatürde genellikle göz ardı edilen bir
değişken olmuştur. Halbuki tüketici güven endeksi hanehalkının mevcut ve
gelecekteki ekonomik durum ile tasarruf ve tüketim eğilimlerine ilişkin önemli
düzeyde bilgiler içermektedir. Bu bakımdan mevcut çalışmanın amacı tüketim
fonksiyonunda genellikle yer almayan tüketici güven endeksinin etkisini birçok
çalışmanın aksine hem kısa hem de uzun dönem itibariyle ortaya koymaktır. Bu
amaç doğrultusunda iki farklı model tahmini yapılmıştır. İlk modelde tüketici
güven endeksi dışlanırken ikinci modelde açıklayıcı değişken olarak fonksiyonun
sağına dahil edilmiştir. Kısa ve uzun dönem dinamikleri ARDL sınır testi
yaklaşımı kullanılarak elde edilmiştir. Çalışmada kullanılan veri seti
2004:Q1-2018:Q3 dönemine ilişkin reel gelir, faiz oranı, enflasyon, reel tüketim
harcamaları ve tüketici güven endeksinden oluşmaktadır. Elde edilen bulgulara
göre tüketici güven endeksi hem kısa hem de uzun dönemde hanehalkı tüketim
harcamalarını açıklayabilen bilgi seti içinde yer alan önemli bir öncü göstergedir. 




Kaynakça

  • Acemoğlu, D., & Scott, A. (1994). Consumer confidence and rational expectations: are agents' beliefs consistent with the theory?. The Economic Journal, 104(422), 1-19.Arısoy, İ., (2012). Türkiye ekonomisinde iktisadi güven endeksleri ve seçilmiş makro değişkenler arasındaki ilişkilerin var analizi. Maliye Dergisi, 162, 304-315.Arısoy, İ., & Aytun, C., (2014). Türkiye’de tüketim harcamaları, krediler ve tüketici güveni arasındaki ilişkilerin analizi. Business & Economics Research Journal, 5(2), 33-45.Bryant, W. A., & Macri, J., (2005). Does sentiment explain consumption?. Journal of Economics and Finance, 29(1), 97-110.Carroll, C. D., Fuhrer, J. C., & Wilcox, D. W., (1994). Does consumer sentiment forecast household spending? if so, why?. The American Economic Review, 84(5), 1397-1408.Ceritoglu, E., (2013). Household expectations and household consumption expenditures: the case of turkey. Central Bank of The Republic of Turkey, Working Paper, No. 1310.Cotsomitis, J. A., & Kwan, A. C., (2006). Can consumer confidence forecast household spending? evidence from the european commission business and consumer surveys. Southern Economic Journal, 72(3), 597-610.Cuenca, L., Flores, J., & Morales, D., (2013). The consumer confidence index and short-term private consumption forecasting in peru. Banco Central de Reserva del Perú, No. 2013-004.Croushore, D., (2005). Do consumer confidence indexes help forecast consumer spending in real time?. The North American Journal of Economics and Finance, 16(3), 435-450.Dees, S., & Brinca, P. S., (2013). Consumer confidence as a predictor of consumption spending: evidence for the united states and the euro area. International Economics, 134, 1-14.Dickey, D. A., & Fuller, W. A. (1979). Distribution of the estimators for autoregressive time series with a unit root. Journal of the American statistical association, 74, 427-431.Duesenberry, J. S., (1952). Income, saving and the theory of consumer behavior. Cambridge: Harvard University Press.Engle, R.F., & Granger C.W.J., (1987). Co-integration and error correction: represantation, estimation, and testing. Econometrica, 55(2), 251-276.Erdoğdu, O., (2007). Tüketim harcamaları ve güven. Ekonomik Yaklaşım, 18(64), 93-102.Fan, C. S., & Wong, P., (1998). Does consumer sentiment forecast household spending?: the hong kong case. Economics Letters, 58(1), 77-84.Friedman, M., (1957). A theory of the consumption function. National Bureau of Economic Research, NewYork.Garner, A., (1991). Forecasting consumer spending: should economists pay attention to consumer confidence surveys?, Federal Reserve Bank of Kansas Economic Review, 76(3), 57-71.Hall, R., (1978). Stochastic implications of the life cycle-permanent income hypothesis: theory and evidence, Journal of Political Economy, 86(6), 971-987.Karasoy, H. G., & Yüncüler, C., (2015). The explanatory power and the forecast performance of consumer confidence indices for private consumption growth in turkey. Central Bank of The Republic of Turkey, Working Paper, No. 15/19.Keynes, John M., (1936). The general theory of employment, interest, and Money. New York: Harcourt Brace and Co.Johansen S., & Juselius, K., (1990). Maximum likelihood estimation and inference on cointegration with application to the demand for Money. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 52, 169-210.Ludvigson, S. C., (2004). consumer confidence and consumer spending. Journal of Economic Perspectives, 18(2), 29-50.Mueller, E., (1963. Ten years of consumer attitude surveys: their forecasting record. Journal of the American Statistical Association, 58(304), 899-917.Mohd Haniff, N., & Masih, M., (2016). Does consumer sentiment predict consumer spending in malaysia? an autoregressive distributed lag (ardl) approach. MPRA, Paper No. 69769.Modigliani, F., & Brumberg, R. (1954). Utility analysis and the consumption function: an interpretation of cross-section data. Post-Keynesian Economics, Franco Modigliani, 1, 388-436. Özdemir, G. Z., (2013). Tüketici güveninin tüketim harcamaları ile ilişkisi ve öngörü gücü: türkiye örneği. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İletişim ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü Uzmanlık Yeterlilik Tezi.Pesaran, M. H., Yongcheol S., & Smith, R. J., (2001). Bounds testing approaches to the analysis of level relationships. Journal of Applied Econometrics, 16, 289-326.Yamak, R., & Abdioğlu, Z. (2007). Tüketimin tesadüf yürüyüşü: Türkiye örneği 1987-2006, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(7), 69-79.TUİK. Tüketici güven endeksi, veri: kapsam, dönem ve zamanlama. Erişim Tarihi: 20.02.2019.
Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 19, 533 - 558, 30.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Acemoğlu, D., & Scott, A. (1994). Consumer confidence and rational expectations: are agents' beliefs consistent with the theory?. The Economic Journal, 104(422), 1-19.Arısoy, İ., (2012). Türkiye ekonomisinde iktisadi güven endeksleri ve seçilmiş makro değişkenler arasındaki ilişkilerin var analizi. Maliye Dergisi, 162, 304-315.Arısoy, İ., & Aytun, C., (2014). Türkiye’de tüketim harcamaları, krediler ve tüketici güveni arasındaki ilişkilerin analizi. Business & Economics Research Journal, 5(2), 33-45.Bryant, W. A., & Macri, J., (2005). Does sentiment explain consumption?. Journal of Economics and Finance, 29(1), 97-110.Carroll, C. D., Fuhrer, J. C., & Wilcox, D. W., (1994). Does consumer sentiment forecast household spending? if so, why?. The American Economic Review, 84(5), 1397-1408.Ceritoglu, E., (2013). Household expectations and household consumption expenditures: the case of turkey. Central Bank of The Republic of Turkey, Working Paper, No. 1310.Cotsomitis, J. A., & Kwan, A. C., (2006). Can consumer confidence forecast household spending? evidence from the european commission business and consumer surveys. Southern Economic Journal, 72(3), 597-610.Cuenca, L., Flores, J., & Morales, D., (2013). The consumer confidence index and short-term private consumption forecasting in peru. Banco Central de Reserva del Perú, No. 2013-004.Croushore, D., (2005). Do consumer confidence indexes help forecast consumer spending in real time?. The North American Journal of Economics and Finance, 16(3), 435-450.Dees, S., & Brinca, P. S., (2013). Consumer confidence as a predictor of consumption spending: evidence for the united states and the euro area. International Economics, 134, 1-14.Dickey, D. A., & Fuller, W. A. (1979). Distribution of the estimators for autoregressive time series with a unit root. Journal of the American statistical association, 74, 427-431.Duesenberry, J. S., (1952). Income, saving and the theory of consumer behavior. Cambridge: Harvard University Press.Engle, R.F., & Granger C.W.J., (1987). Co-integration and error correction: represantation, estimation, and testing. Econometrica, 55(2), 251-276.Erdoğdu, O., (2007). Tüketim harcamaları ve güven. Ekonomik Yaklaşım, 18(64), 93-102.Fan, C. S., & Wong, P., (1998). Does consumer sentiment forecast household spending?: the hong kong case. Economics Letters, 58(1), 77-84.Friedman, M., (1957). A theory of the consumption function. National Bureau of Economic Research, NewYork.Garner, A., (1991). Forecasting consumer spending: should economists pay attention to consumer confidence surveys?, Federal Reserve Bank of Kansas Economic Review, 76(3), 57-71.Hall, R., (1978). Stochastic implications of the life cycle-permanent income hypothesis: theory and evidence, Journal of Political Economy, 86(6), 971-987.Karasoy, H. G., & Yüncüler, C., (2015). The explanatory power and the forecast performance of consumer confidence indices for private consumption growth in turkey. Central Bank of The Republic of Turkey, Working Paper, No. 15/19.Keynes, John M., (1936). The general theory of employment, interest, and Money. New York: Harcourt Brace and Co.Johansen S., & Juselius, K., (1990). Maximum likelihood estimation and inference on cointegration with application to the demand for Money. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 52, 169-210.Ludvigson, S. C., (2004). consumer confidence and consumer spending. Journal of Economic Perspectives, 18(2), 29-50.Mueller, E., (1963. Ten years of consumer attitude surveys: their forecasting record. Journal of the American Statistical Association, 58(304), 899-917.Mohd Haniff, N., & Masih, M., (2016). Does consumer sentiment predict consumer spending in malaysia? an autoregressive distributed lag (ardl) approach. MPRA, Paper No. 69769.Modigliani, F., & Brumberg, R. (1954). Utility analysis and the consumption function: an interpretation of cross-section data. Post-Keynesian Economics, Franco Modigliani, 1, 388-436. Özdemir, G. Z., (2013). Tüketici güveninin tüketim harcamaları ile ilişkisi ve öngörü gücü: türkiye örneği. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İletişim ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü Uzmanlık Yeterlilik Tezi.Pesaran, M. H., Yongcheol S., & Smith, R. J., (2001). Bounds testing approaches to the analysis of level relationships. Journal of Applied Econometrics, 16, 289-326.Yamak, R., & Abdioğlu, Z. (2007). Tüketimin tesadüf yürüyüşü: Türkiye örneği 1987-2006, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(7), 69-79.TUİK. Tüketici güven endeksi, veri: kapsam, dönem ve zamanlama. Erişim Tarihi: 20.02.2019.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rahmi Yamak 0000-0002-2604-1797

Nebiye Yamak 0000-0003-3336-4735

Ece Erkan 0000-0002-3706-0774

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 25 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Yamak, R., Yamak, N., & Erkan, E. (2019). TÜKETİM FONKSİYONU VE TÜKETİCİ GÜVEN ENDEKSİ. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(19), 533-558.

KAÜİİBFD, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergi Yayıncılığı'nın kurumsal dergisidir.

KAÜİİBFD 2022 yılından itibaren Web of Science'a dahil edilerek, Clarivate ürünü olan Emerging Sources Citation Index (ESCI) uluslararası alan endeksinde taranmaya başlamıştır. 

2025 Haziran sayısı makale kabul ve değerlendirmeleri devam etmektedir.