Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YEŞİL PAZARLAMA BAĞLAMINDA YEŞİL ÜRÜNLERE İLİŞKİN TÜKETİCİ SATIN ALMA DAVRANIŞI; KAFKAS ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 19, 250 - 289, 30.06.2019

Öz

Bu
çalışma; Kafkas Üniversitesi akademik personelinin çevreye duyarlılıklarının,
yeşil pazarlama faaliyetleri konusunda farkındalıklarının ve yeşil ürün satın
alma eğilimlerinin belirlenebilmesi için yapılmıştır. Araştırmada, ilişkisel
tarama modeli kullanılarak mevcut durum ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu
amaçlar doğrultusunda, Kafkas Üniversitesinde 2017-2018 eğitim-öğretim yılında
görev yapan 353 akademik personele 2018 yılı Ekim ayında anket uygulanmıştır. Anket
yönetimi ile toplanan verilerin analizinde ise SPSS 21.0 paket programı
kullanılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenebilmesi için frekans analizleri,
farklılık testleri ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Bu çalışmada sonuç
olarak; akademisyenlerin yeşil ürün satın alma eğilimleri, yeşil pazarlama
faaliyetleri farkındalıkları ve çevre duyarlılıkları ile çeşitli demografik değişkenler
arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Bunun yanında akademisyenlerin
yeşil ürün satın alma eğilimleri, yeşil pazarlama faaliyetleri farkındalıkları
ve çevre duyarlılıkları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkili olduğu sonucuna
varılmıştır.

Kaynakça

  • Autio, M. ve Heinonen V. (2004). “Toconsumeor not to Consume? Young People‟s Environmentalism in the Affluent Finnish Society”. Young, 12(2): 137–153.Comrey, A. L. ve Lee, H. B. (1992). A First Course in Factor Analysis. Hilsdale, NJ: Erlbaum.Durali, H. (2002). Pazarlama-Çevre İlişkisi ve Anadolu Üniversitesi Öğrencilerinin Tüketici Olarak Çevreye İlgili Tutum ve Davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.Emgin, Ö. ve Türk, Z. (2004). “Yeşil Pazarlama (Green Marketing)”. Mevzuat Dergisi, 7(78): 10.Erbaşlar, G. (2012). “Yeşil Pazarlama/ Green Marketing”. Mesleki Bilimler Dergisi, 1(2): 95.Gilg, A., Barr S. ve Ford N. (2005). “Green Consumption or Sustainable Lifestyles? Identifying the Sustainable Consumer”. Futures, 37: 481–504.Gök, A. ve Türk M. (2011). “Perakendeci İşletmelerde Çevreyi Koruma Bilinci Üzerine Bir Araştırma”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (2): 125–152.Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe – Yöntem – Analiz (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.Halford, G. (1990). “Human Decision Making About Environmental Change.” Australia: The Human Dimension,Hines, J.M. Hungerford H.R. ve Tomera A.N. (1987). “Analysis and Synthesis of Research on Responsible Environmental Behavior: A Meta-Analysis”. The Journal of Environmental Education, 18(2): 1–8.https://www.surveysystem.com/sscalc.htm [Erişim Tarihi: 30.05.2018].Jaın, S. K. ve Kaur, G. (2004). “Green Marketing: An Attitudinal and Behavioural Analysis of Indian Consumer”. Global Business Rewiev, 5(87): 187-205.Keleş, C. (2007). Yeşil Pazarlama Tüketicilerin Yeşil Ürünleri Tüketme Davranışları ve Yeşil Ürünlerin Tüketiminde Kültürün Etkisi ile İlgili Bir Uygulama. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana.Kollmuss, A. ve Agyeman J. (2002). “Mind the Gap: Why do People Act Environmentally and What are the Barriers to Pro-Environmental Behavior?” .Environmental Education Research, 8(3): 239–260.Kotler, P., ve Armstrong, G. (2005). Principles of Marketing. (6th edition). New Jersey: PrenticeHall.Kuduz, N. (2011). Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.Pallant, J. (2017). SPSS Kullanma Klavuzu SPSS ile Adım Adım Veri Analizi. (Çev. Sibel Balcı, Berat Ahi). Ankara: Anı Yayıncılık.Soonthonsmai, V. (2001). “Predicting Intention and Behavior to Purchase Environmentally Sound or Green Products Among Thai Consumers: An Application of The Theory of Reasoned Action.” PhD Thesis, The Wayne Huizenga Graduate School of Business and Entrepreneurship Nova Southeastern University.Sullivan, G. M. ve Artino, A. R. (2013). “Analyzing and Interpreting Data From Likert-Type Scales”. Journal of Graduate Medical Education, 5(4): 541-542.Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.Yılmaz, Ö. E. (2003). Sanayi İşletmeleri Açısından Çevre ve Yeşil Pazarlama (Green Marketing). Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Manisa.
Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 19, 250 - 289, 30.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Autio, M. ve Heinonen V. (2004). “Toconsumeor not to Consume? Young People‟s Environmentalism in the Affluent Finnish Society”. Young, 12(2): 137–153.Comrey, A. L. ve Lee, H. B. (1992). A First Course in Factor Analysis. Hilsdale, NJ: Erlbaum.Durali, H. (2002). Pazarlama-Çevre İlişkisi ve Anadolu Üniversitesi Öğrencilerinin Tüketici Olarak Çevreye İlgili Tutum ve Davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.Emgin, Ö. ve Türk, Z. (2004). “Yeşil Pazarlama (Green Marketing)”. Mevzuat Dergisi, 7(78): 10.Erbaşlar, G. (2012). “Yeşil Pazarlama/ Green Marketing”. Mesleki Bilimler Dergisi, 1(2): 95.Gilg, A., Barr S. ve Ford N. (2005). “Green Consumption or Sustainable Lifestyles? Identifying the Sustainable Consumer”. Futures, 37: 481–504.Gök, A. ve Türk M. (2011). “Perakendeci İşletmelerde Çevreyi Koruma Bilinci Üzerine Bir Araştırma”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (2): 125–152.Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe – Yöntem – Analiz (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.Halford, G. (1990). “Human Decision Making About Environmental Change.” Australia: The Human Dimension,Hines, J.M. Hungerford H.R. ve Tomera A.N. (1987). “Analysis and Synthesis of Research on Responsible Environmental Behavior: A Meta-Analysis”. The Journal of Environmental Education, 18(2): 1–8.https://www.surveysystem.com/sscalc.htm [Erişim Tarihi: 30.05.2018].Jaın, S. K. ve Kaur, G. (2004). “Green Marketing: An Attitudinal and Behavioural Analysis of Indian Consumer”. Global Business Rewiev, 5(87): 187-205.Keleş, C. (2007). Yeşil Pazarlama Tüketicilerin Yeşil Ürünleri Tüketme Davranışları ve Yeşil Ürünlerin Tüketiminde Kültürün Etkisi ile İlgili Bir Uygulama. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana.Kollmuss, A. ve Agyeman J. (2002). “Mind the Gap: Why do People Act Environmentally and What are the Barriers to Pro-Environmental Behavior?” .Environmental Education Research, 8(3): 239–260.Kotler, P., ve Armstrong, G. (2005). Principles of Marketing. (6th edition). New Jersey: PrenticeHall.Kuduz, N. (2011). Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.Pallant, J. (2017). SPSS Kullanma Klavuzu SPSS ile Adım Adım Veri Analizi. (Çev. Sibel Balcı, Berat Ahi). Ankara: Anı Yayıncılık.Soonthonsmai, V. (2001). “Predicting Intention and Behavior to Purchase Environmentally Sound or Green Products Among Thai Consumers: An Application of The Theory of Reasoned Action.” PhD Thesis, The Wayne Huizenga Graduate School of Business and Entrepreneurship Nova Southeastern University.Sullivan, G. M. ve Artino, A. R. (2013). “Analyzing and Interpreting Data From Likert-Type Scales”. Journal of Graduate Medical Education, 5(4): 541-542.Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.Yılmaz, Ö. E. (2003). Sanayi İşletmeleri Açısından Çevre ve Yeşil Pazarlama (Green Marketing). Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Manisa.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Filiz Aslan Çetin 0000-0002-8210-799X

Nazan Korucuk 0000-0003-2208-0657

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Aslan Çetin, F., & Korucuk, N. (2019). YEŞİL PAZARLAMA BAĞLAMINDA YEŞİL ÜRÜNLERE İLİŞKİN TÜKETİCİ SATIN ALMA DAVRANIŞI; KAFKAS ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(19), 250-289.

KAÜİİBFD, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergi Yayıncılığı'nın kurumsal dergisidir.

KAÜİİBFD 2022 yılından itibaren Web of Science'a dahil edilerek, Clarivate ürünü olan Emerging Sources Citation Index (ESCI) uluslararası alan endeksinde taranmaya başlamıştır. 

2025 Haziran sayısı makale kabul ve değerlendirmeleri devam etmektedir.