İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİMÜLASYON KURAMI BAĞLAMINDA TRUMAN SHOW FİLMİNİN ANALİZİ

Yıl 2023, , 647 - 660, 19.12.2023
https://doi.org/10.56597/kausbed.1307337

Öz

Baudrillard tarafından yaratılan simülasyon evreninde gerçeklik asli gerçeklikten bağımsızdır. Köken olarak asli gerçeklikten bağımsız olan bu yeni gerçeklik formu merkezine öznenin konumlandırıldığı dinamik bir sürecin içinde, tıpkı öznenin dinamik yaşamı gibi simülasyon evreni de dinamik bir sürece dönüşmektedir. Başta tekil simülakr ile oluşturulan yeni gerçeklik bu dinamik sürecin içinde hareket kazanarak simülasyon sistemini devingen bir şekilde yaratmaktadır. Bu çalışma gerçeğin modeller aracılığıyla üretildiği vurgusu üzerinden şekillendirilmiştir. Simülasyon kavramının kendi içinde tekil simülakrlar üzerinden yaratmış olduğu bu yeni gerçeklik formu sistem içerisinde bir araya gelerek bir hipergerçeklik evreni yaratmaktadır. Bu yeni evrende formüle edilen yeni gerçeklik köken olarak asli gerçeklikten mahrumdur. Bu mahrumiyet onun asli gerçeğin kılıfına bürünmesine vesile olmuştur. Simülasyon evreninde asli gerçekten bağımsız olarak gerçekten daha gerçek bir gerçeklik oluşturulmuştur. Yani asli gerçeğin üzerinde oynanarak aşırılaştırılmış ve böylece aşırı gerçekliğin var olduğu yeni bir ortam meydana getirilmiştir. Bütün bu anlamlar üzerinden inşa edilen çalışmamız temelde gerçeğin modeller aracılığıyla nasıl üretildiği ve bu yeni tekil gerçeklerin iç içe geçerek nasıl bir sisteme dönüştüğü soruları üzerinden icra edilmiştir. Bu bağlamda çalışmayı güçlü kılmak ve örneklem ile ortaya çıkan olgular arasında bir ilişki kurmak adına Truman Show (1998) filmi örneklem olarak seçilmiştir. Film söylem analizi yöntemi ile incelenmiştir. Söylem analizi ile yeni gerçekliğin modeller aracılığıyla film içinde nasıl üretildiği vurgulanmaya çalışılmıştır. Anlamlı bir bağlam oluşturabilmek için filmdeki diyaloglar ile sahneler birlikte değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonunda filmde tekil gerçeklerin iç içe geçerek bir simülasyon evreni yarattığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Alanka, Ö. (2015). Postmodern Fotoğrafta Mitosun Yeniden Üretilişi: Annie Leibovitz Örneği, Ekev Akademi Dergisi, Sayı:6, ss. 183-194.
  • Baudrillard, J. (2005). Anahtar Sözcükler, Çev., Oğuz Adanır ve Leyla Yıldırım, Paragraf Yayınevi, Ankara.
  • Baudrillard, J. (2005). Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Egemenliği, Çev., Oğuz Adanır, Doğu Batı Yayınları, Ankara.
  • Baudrillard, J. (2011). Simülakrlar ve Simülasyon, Doğu Batı Yayınları (6.Basım), Ankara.
  • Baudrillard, J. (2011). Çaresiz Stratejiler, Çev., Oğuz Adanır, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • Çakmak, F.- Çimen, Ü. “Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı Bağlamında Kur’ân’da Eleştirilen Kişilik Tipleri ve Modern Dünyada Gerçeklik Arayışı”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi 57/1 (Haziran 2022), 1-10.
  • Çimen, Ü. (2020). Kötülüğün Terlemesi Tüm Yönleriyle Jean Baudrillard, Atatürk Üniversitesi Yayınları, No: 246, Erzurum.
  • Güzel, M. (2015). Gerçeklik İlkesinin Yitimi: Baudrillard’ın Simülasyon Teorisinin Temel Kavramları, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), sayı: 19, s. 65-84
  • Kutlu, M. (2019). ‘Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi’ Filminin Söylem Çözümlemesi, Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 2(2), 287-305
  • Sözen, E. (1999). Söylem: Belirsizlik, Mübadele, Bilgi, Güç Ve Refleksivite. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Zorlu, Y. (2016). Türkiye’de Bir Popüler Kültür Aracı Olarak Televizyon, Akademia, 4/3, doi: 10.17680/akademia.32859
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Taner Aydoğan 0000-0001-8559-6226

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Aydoğan, T. (2023). SİMÜLASYON KURAMI BAĞLAMINDA TRUMAN SHOW FİLMİNİN ANALİZİ. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(32), 647-660. https://doi.org/10.56597/kausbed.1307337