Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Necip Tosun’un öykülerinde öteki

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 46 - 55, 31.12.2021
https://doi.org/10.51177/kayusosder.1022348

Öz

Anlatı, insanların başından geçenlerin roman, hikâye, tiyatro vb. türlerde yazılmasıyla ortaya çıkmaktadır. Yazar, eserini oluştururken zaman, mekân ve olaylar zincirine kişileri fiziksel ve ruhsal özellikleriyle yansıtmaktadır. Olay veya durumları doğrudan kendisi anlatabileceği gibi başka bir karaktere de bu görevi verebilir. Edebiyatın kısa anlatım türü olarak nitelendirilen öykü, kimi zaman belirli bir anı, kimi zaman bir ömrü anlatmaktadır. Son dönem öykü yazarları arasında yer alan Necip Tosun, hissettiklerini yazılarıyla ön plana çıkarmıştır. Necip Tosun, öykülerinde genel olarak kimlik arayışını, benliğin varlığını, toplum içerisinde kendine ait bir düşünce ve duyguya sahip olamayan bireyin portresini, kendini toplumdan soyutlayan, ötekileşen bireyi ve yaşadığı çağdan geçmişe kaçan/sığınan karakterlerin yaşantılarını kaleme almaktadır. Bireyin kendine ve dış dünyaya bakışı yabancılaşma ve ötekilik açısından incelenmiştir. Bu kapsamda yazarın Küller ve Uçurumlar, Ansızın Hayat, Otuzüçüncü Peron ve Emanet Hikâyeler adlı kitapları değerlendirilmiştir. Bu eserlerde yer alan elli üç hikâye incelenmiştir. Öykülerinde ağırlıklı olarak intihar, ölüm, yalnızlık, yolculuk ve kaçış temaları işlenmektedir. Bütün bunlar karakterlerin kendilerini değersiz hissetmelerine ve sosyal hayat içerisinde öteki durumuna düşmelerine neden olmaktadır. Yazar genel olarak öykülerinde ötekileşen/ötekileştirilen insanın yalnızlığının altını çizmektedir.

Kaynakça

  • Atay, F. (2019). Necip Tosun’un öykülerinde postmodern unsurlar ve varlık algısı (Tez No. 573171) [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir.
  • Günay-Erkol, Ç. (2021). Yaralı erkeklikler. İletişim Yayınevi.
  • Kayıhan, İ. (2017). Necip Tosun’un öykülerinde yapı ve tema (Tez No. 477207) [Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir.
  • Kayıhan, İ. (2019). Necip Tosun’un gidilmemiş yerlerin türküsü öyküsünde melankoli, Anasay, 3 (9), 63-81.
  • Millas, H. (2000). Türk romanı ve öteki ulusal kimlikte Yunan imajı. Sabancı Üniversitesi Yayınevi.
  • Murat, A. (2019). Edebiyat söyleşileri: Necip Tosun ile söyleşi, (39. Bölüm), (Erişim Tarihi: 29 Kasım 2019, https://www.youtube.com/watch?v=f9NHJU249gQ).
  • Oktay Rifat. (2015). Bütün şiirleri 1. Yapı Kredi Yayınları.
  • Özdemir, M. (2019). Aşk ve kahramanlık konulu türk halk hikâyelerinde düşman tipi. Arı Sanat Yayınevi. Remaud, O. (2019). Gönüllü yalnızlık. (Çev. E. Özdoğan). Kıraathane Kitapları.
  • Schnapper, D. (2005). Sosyoloji düşüncesinin özünde öteki ile ilişki, (Çev. A. Sönmezay). Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Şengül, A. (2007). Edebiyatta ötekilik meselesi ve Türk edebiyatında öteki. Karadeniz Araştırmaları, 15, 97-116.
  • Şenol-Cantek L. F. (2020). Yabanlar ve yerliler. İletişim Yayınevi.
  • Tosun, N. (2014). Ansızın hayat. Hece Yayınları.
  • Tosun, N. (2017). Küller ve uçurumlar. Dedalus Kitap.
  • Tosun, N. (2017a). Otuzüçünü peron. Dedalus Kitap.
  • Tosun, N. (2019). Emanet hikâyeler. Dedalus Kitap.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe sözlük. (Haz. Ş. H. Akalın vd.). (11. Baskı), Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Türk, E. B. (2016). Kurmacadan gerçeğe Hasan İzzettin dinamo (Roman-Otobiyografi). Serander Yayınları.

The other in Necip Tosun's stories

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 46 - 55, 31.12.2021
https://doi.org/10.51177/kayusosder.1022348

Öz

The narrative is about the novels, stories, theater, etc. of what happened to people. It is revealed by writing in types. While creating her work, the author reflects people to the chain of time, place and events with their physical and spiritual characteristics. The author can directly describe the events or situations, or assign this task to another character. The story, which is described as a short narrative type of literature, sometimes tells about a memory and sometimes a lifetime. The storyteller exists with the world she founded. Necip Tosun, one of the most recent story writers, brought forward what she felt with her writings. In his stories, Necip Tosun writes the search for identity in general, the presence of the self, the portrait of the individual who cannot have a thought and emotion in his own society, the person who abstracts himself from the society, the other, and the lives of the characters or situations who have escaped from the past. The individual's view of herself and the outside world has been examined in terms of alienation and otherness. In this context, the author's books named Küller ve Uçurumlar, Ansızın Hayat, Otuzüçüncü Peron ve Emanet Hikâyeler were evaluated. Fifty-three stories in these works have been analyzed. In her stories, the concepts of suicide, death, loneliness, journey and escape are mainly covered. This causes the individual to feel worthless and fall into another position in social life. In general, the author underlines the loneliness of the humanized / marginalized in her stories.

Kaynakça

  • Atay, F. (2019). Necip Tosun’un öykülerinde postmodern unsurlar ve varlık algısı (Tez No. 573171) [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir.
  • Günay-Erkol, Ç. (2021). Yaralı erkeklikler. İletişim Yayınevi.
  • Kayıhan, İ. (2017). Necip Tosun’un öykülerinde yapı ve tema (Tez No. 477207) [Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir.
  • Kayıhan, İ. (2019). Necip Tosun’un gidilmemiş yerlerin türküsü öyküsünde melankoli, Anasay, 3 (9), 63-81.
  • Millas, H. (2000). Türk romanı ve öteki ulusal kimlikte Yunan imajı. Sabancı Üniversitesi Yayınevi.
  • Murat, A. (2019). Edebiyat söyleşileri: Necip Tosun ile söyleşi, (39. Bölüm), (Erişim Tarihi: 29 Kasım 2019, https://www.youtube.com/watch?v=f9NHJU249gQ).
  • Oktay Rifat. (2015). Bütün şiirleri 1. Yapı Kredi Yayınları.
  • Özdemir, M. (2019). Aşk ve kahramanlık konulu türk halk hikâyelerinde düşman tipi. Arı Sanat Yayınevi. Remaud, O. (2019). Gönüllü yalnızlık. (Çev. E. Özdoğan). Kıraathane Kitapları.
  • Schnapper, D. (2005). Sosyoloji düşüncesinin özünde öteki ile ilişki, (Çev. A. Sönmezay). Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Şengül, A. (2007). Edebiyatta ötekilik meselesi ve Türk edebiyatında öteki. Karadeniz Araştırmaları, 15, 97-116.
  • Şenol-Cantek L. F. (2020). Yabanlar ve yerliler. İletişim Yayınevi.
  • Tosun, N. (2014). Ansızın hayat. Hece Yayınları.
  • Tosun, N. (2017). Küller ve uçurumlar. Dedalus Kitap.
  • Tosun, N. (2017a). Otuzüçünü peron. Dedalus Kitap.
  • Tosun, N. (2019). Emanet hikâyeler. Dedalus Kitap.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe sözlük. (Haz. Ş. H. Akalın vd.). (11. Baskı), Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Türk, E. B. (2016). Kurmacadan gerçeğe Hasan İzzettin dinamo (Roman-Otobiyografi). Serander Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sümeyye Özdemir 0000-0002-6221-4210

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özdemir, S. (2021). Necip Tosun’un öykülerinde öteki. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 46-55. https://doi.org/10.51177/kayusosder.1022348

Dergi, sosyal bilimlerin her alanında, literatüre özgün katkı yapan teorik ve uygulamalı makaleleri yayımlamaktadır. Yazarlar, dergimiz yazım kurallarına uygun hazırlanmış, Türkçe ve İngilizce çalışmalarıyla Dergi’ye katkıda bulunabilirler. Dergimiz, makalelerin değerlendirilmesi, yayına hazırlanması ve yayınlanması sürecinde yazarlardan herhangi bir ücret talep etmemektedir.

Dergide yer alan yazıların bütün hukukî sorumluluğu yazarlara aittir.
Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Sitede bulunan içerikler lisans koşulları altında yayımlamak şartıyla paylaşılabilir, kopyalanabilir, gayri-ticari olarak çoğaltıp dağıtabilir, ancak içeriğini değiştirilemez.

Makaleniz için lütfen makale şablonunu kullanınız.