Şiddet olgusu, günlük yaşamda sürekli devam eden ve
şekilleri esnek olan bir baskı odağıdır. Çocuklar ve bazı insanlar ilişkilerinde
mesajlarını bu yolla vermeye, dikkat çekmeye ve yaptırım uygulamaya çalışırlar.
Şiddetin insanlık suçu ve insan hakları ihlali bir davranış ve yöntem olarak
görülmesine rağmen her dönem varlığını artarak devam ettirmesi ve
uygulayıcıların çocuk yaşlara kadar inmesi, üzerinde çalışmayı ve önlem almayı zorunlu
kılmaktadır. Toplumda şiddetin azaltılmasının en önemli yolu, çocukları sağlıklı
ve şiddet ortamından mümkün olduğunca uzak yetiştirmektir. Bu çalışma;
gençlerin şiddet eğilimleri, şiddeti öğrenme yolları ve iletişimde bulunduğu
kişiye görünür zarar vermeyi hedefleyen fiziksel şiddeti, uygulayan ve
uygulanan bireyler üzerindeki etkilerini konu edinmektedir. Amaç; çocukların
gelişim süreçlerinde davranış pekişmesi aşamasında sorunlarını çözmek ve
isteklerini yerine getirmek için başvurdukları fiziksel/sözel şiddeti
nerelerden ve nasıl öğrendikleri, bu davranışı sergilemek için kendilerini
hangi gerekçelerle ikna ettikleri ve bu davranışı önleme yollarını
tartışmaktır. Araştırmada, HEGEM (Şiddetle Mücadele Vakfı) vakfının Malatya
merkez ilçede 2017-2018 eğitim - öğretim yılında liselerde ikinci sınıfta
öğrenim gören 3.533 öğrenciye, alan araştırması kapsamında 71 sorudan oluşan
ölçme aracı uygulamıştır. Bu çalışmada adı geçen ölçme aracında yer alan 27-45 arası
okul(içi ve çevresi), aile ve arkadaş çevresi kaynaklı şiddet soruları
kullanılmıştır. Veriler SPSS 16.0 paket programı aracılığı ile çözümlenmiş ve
yorumlanmıştır. Elde edilen bulgular, Türkiye’de fiziksel/sözel şiddetin çocuk
yaşta öncelikle aileden öğrenildiğini, arkadaş ve okul çevresi ile pekiştiğini,
fiziksel/sözel şiddet görmenin şiddet ve suçlu davranışları uygulamayı
körüklediğini ve fiziksel şiddetin her kesimde görülebileceğini göstermektedir.
ABSTRACT
The phenomenon of violence
is a pressure focus that is constantly continuing in daily life and whose
shapes are flexible. Children and some people try to communicate, draw
attention and impose sanctions in this way. Despite the fact that violence
against humanity and human rights violations are seen as a behavior and method,
the necessity of increasing the existence of each period and the decline of the
practitioners even at children level necessitates working and taking measures.
The most important way to reduce violence in the society is to educate children
as healthy and as far away from violence as possible. This study focuses on the
effects of violence on young people, their ways of learning violence, and the
physical violence that aims to cause visible harm to the person with whom they
are interacting. The aim is to discuss where and how children learn the
physical / verbal violence they apply to solve their problems in the
development process and to discuss the ways in which they persuade themselves on
the grounds of this behavior and ways of preventing this behavior. In this study, HEGEM (Anti-Violence
Foundation) conducted a survey in the central district of Malatya in the
2017-2018 academic year in the second year of secondary school education with 3,533
students. In this study, 27-45 school (inside and around), family and
friendship violence questions were used. The data were analyzed and interpreted
by SPSS 16.0 package program. The findings are that in Turkey, physical /
verbal violence in childhood is first learned from family and friends; it is
reinforced by the school environment where physical / verbal violence and
criminal behavior is common; witnessing violence fuels similar behaviours; and
acts of physical violence can be seen in all segments of the society.
Keywords: Violence, Violent Behavior, High School Students, Youth and
Violence
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 43 |