Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TAŞELİ MASALLARINDA ŞİDDET

Yıl 2021, Sayı: 49, 424 - 434, 30.03.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.838688

Öz

Masallar; zaman, mekân, şahıs ve kurgu bakımından olağanüstülükler taşımalarına rağmen diğer tüm edebi metinler gibi birçok günlük hayat unsurunu kurgusal şekilde yansıtan metinlerdir. Bu kurgulama masal metninin bilinmeyen yaratıcısının elinden çıkabileceği gibi, masalı çeşitli zaman ve mekanlarda anlatan yaşatıcısının da elinden çıkmış olabilir. Ancak her şartta masalın ortaya çıktığı ve yaşamaya devam ettiği bölgenin gerek ekonomik hayat tezahürleri gerekse sosyo kültürel bilinçaltı, kurgulamanın temel dinamiğini oluşturur. Masal metinlerinin hayatın özünden beslenen bu tavırları nedeniyle anlatacakları konuları olumlu ya da olumsuz açıdan değerlendirerek metne dahil etmeme gibi bir durumları söz konusu değildir. Bu nedenle toplum tarafından tasvip edilmeyen kimi olumsuz durumlarda masal metinleri içerisinde çeşitli şekillerde yer alabilmektedirler. Bunlardan biri de kuşkusuz şiddettir. Şiddet, toplumların sosyal yapılarına ciddi zararlar veren ve günümüzde genetiği değiştirildiği için kimi zaman ayırt edilmesi imkânsız hale gelen fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik durumların kişi veya grupların üzerinde olumsuz sonuçlar doğuracak şekilde kullanımıdır. Bu makalede günlük hayat içerisinde normalleşmemesi arzu edilen doğrudan veya dolaylı şiddet olaylarının Taşeli Masalları özelinde ne gibi yansımaları olduğu irdelenmeye çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Alptekin, A. B. (2002). Taşeli Masalları. Ankara: Akçağ Yayıncılık.
  • Alptekin, A. B. (2005). Halk Hikayelerinin Motif Yapısı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aşkaroğlu, V. (2015). Ataol Behramoğlu'nun Şiirlerinde Şiddetli İmge ve Bunaltı İzleği. Karadeniz Dergi, 163-174.
  • Boratav, P. N. (2011). Az Gittik Uz Gittik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Çetin, C. Ç. (2011). Din ve Şiddet Üzerine Psikolojik Bir Yaklaşım. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1-34.
  • Erşen, Ö. (2007). Psikanalitik Bir Deneme Şiddet: Öteki'nin Yıkımı. Doğu Batı, 129-137.
  • Sakaoğlu, S. (2012). Masal Araştırmaları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Seyidoğlu, B. (2018). Erzurum Masalları. İstanbul: Dergah Yayınları.

VIOLENCE IN TAŞELİ FAIRY TALES

Yıl 2021, Sayı: 49, 424 - 434, 30.03.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.838688

Öz

The fairy tales are texts that reflect many daily life elements in a fictional way like all other literary texts, although they are extraordinary in terms of time, place, person and fiction, they. This fiction may have come out of the hand of the unknown creator of the text of the tale, as well as from the author of the tale who narrated the tale in various times and places. However, under all circumstances, both the economic life manifestations of the region where the fairy tale originates and continues to live, and the socio-cultural subconscious constitute the basic dynamics of fiction. Because of these attitudes of fairy tale texts fed by the essence of life, it is not possible to evaluate the topics they will tell from a positive or negative perspective and not include them in the text. For this reason, in some negative situations that are not approved by the society, they can be included in the fairy tale texts in various ways. One of them is undoubtedly violence. Violence is the use of physical, sexual, psychological or economic situations that seriously damage the social structures of societies and which are sometimes impossible to distinguish due to genetic alterations in a way that has negative consequences on individuals or groups. In this article, I will try to examine the reflections of direct or indirect violence events, which are not desired to be normalized in daily life, in the Taşeli Tales.

Kaynakça

  • Alptekin, A. B. (2002). Taşeli Masalları. Ankara: Akçağ Yayıncılık.
  • Alptekin, A. B. (2005). Halk Hikayelerinin Motif Yapısı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aşkaroğlu, V. (2015). Ataol Behramoğlu'nun Şiirlerinde Şiddetli İmge ve Bunaltı İzleği. Karadeniz Dergi, 163-174.
  • Boratav, P. N. (2011). Az Gittik Uz Gittik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Çetin, C. Ç. (2011). Din ve Şiddet Üzerine Psikolojik Bir Yaklaşım. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1-34.
  • Erşen, Ö. (2007). Psikanalitik Bir Deneme Şiddet: Öteki'nin Yıkımı. Doğu Batı, 129-137.
  • Sakaoğlu, S. (2012). Masal Araştırmaları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Seyidoğlu, B. (2018). Erzurum Masalları. İstanbul: Dergah Yayınları.

ВОПРОС НАСИЛИЯ В СКАЗКАХ ТАШЕЛИ

Yıl 2021, Sayı: 49, 424 - 434, 30.03.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.838688

Öz

В сказках, как и всех других литературных произведениях, отражаются многие элементы повседневной жизни в художественной форме, несмотря на то, что сказки, с точки зрения происходящего, места действия и героев отличаются от других литературных произведении. С усмотрением того, что она была выдумана или же написана неизвестным автором, который рассказывал её в разное время и в разных местах. При любых обстоятельствах и экономического положения, социокультурное подсознание этого региона является основным импульсом при создании главных героев сказки. Тексты сказок питаются сущностью жизни и оценивая их положительно или отрицательно, не означает того, что они не должны были включены туда. По этой причине, их можно по-разному включать в сказочные тексты при каких-то негативных ситуациях, не одобряемых обществом. Одним из них, несомненно, является тема насилия. Насилие наносит серьезный ущерб социальным структурам общества и в настоящее время, как генетически модифицированный, проявляет себя в физическом, сексуальном, психологическом виде или же в экономических ситуациях, которое имеет негативные последствия для отдельных лиц или групп. В этой статье будет предпринята попытка изучить отражения явлений прямого или косвенного насилия повседневной жизни в сказках Ташели.

Kaynakça

  • Alptekin, A. B. (2002). Taşeli Masalları. Ankara: Akçağ Yayıncılık.
  • Alptekin, A. B. (2005). Halk Hikayelerinin Motif Yapısı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aşkaroğlu, V. (2015). Ataol Behramoğlu'nun Şiirlerinde Şiddetli İmge ve Bunaltı İzleği. Karadeniz Dergi, 163-174.
  • Boratav, P. N. (2011). Az Gittik Uz Gittik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Çetin, C. Ç. (2011). Din ve Şiddet Üzerine Psikolojik Bir Yaklaşım. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1-34.
  • Erşen, Ö. (2007). Psikanalitik Bir Deneme Şiddet: Öteki'nin Yıkımı. Doğu Batı, 129-137.
  • Sakaoğlu, S. (2012). Masal Araştırmaları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Seyidoğlu, B. (2018). Erzurum Masalları. İstanbul: Dergah Yayınları.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aykut Yaşar Kotancı 0000-0001-9986-2636

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Kotancı, A. Y. (2021). TAŞELİ MASALLARINDA ŞİDDET. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(49), 424-434. https://doi.org/10.17498/kdeniz.838688