BibTex RIS Kaynak Göster

TAHMİN GÖZLEM AÇIKLAMA YÖNTEMİNE DAYALI LABORATUVAR UYGULAMALARININ ELEKTRİK AKIMI KONUSUNDAKİ KAVRAM YANILGILARININ GİDERİLMESİNE VE BAŞARIYA ETKİSİ

Yıl 2017, Cilt: 18 Özel Sayı, 19 - 29, 01.11.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğrencilerinin Genel Fizik Laboratuvarı-II dersi kapsamında yer alan “Elektrik Akımı” konusundaki kavram yanılgılarını belirlemek ve TGA yöntemine dayalı hazırlanan etkinliklerin, öğrencilerin kavram yanılgılarının giderilmesine ve öğrenci başarısına etkisini incelemektir. Yarı deneysel yöntemin kullanıldığı çalışma, 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi fen bilgisi öğretmenliği programının 1. sınıfında öğrenim gören toplam 57 öğrenci ile yürütülmüştür. TGA Yöntemi’nin uygulandığı deney grubu 29, Doğrulayıcı Laboratuvar Yaklaşımı’nın DLY uygulandığı kontrol grubu ise 28 öğrenciden oluşmuştur. Her iki gruba “Elektrik Akımı Kavram Testi” ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen TGA ile ilgili etkinlikler ve hazırlanan materyallerin pilot uygulamaları yapılmış sonrasında asıl uygulamaya geçilmiştir. Asıl uygulama 8 hafta sürmüştür. Sonuçlar incelendiğind e öğrencilerin elektrik akımı konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesi ve başarının artmasında TGA Yöntemi ile DLY arasında TGA Yöntemi’nin lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney grubundaki öğrencilerin kavram yanılgılarında, kontrol grubuna kıyasla anlamlı bir azalma olmuştur.

Kaynakça

  • Ayas, A., Yaman, F. ve Kala, N. (2010). Bilgisayar destekli tahmin-gözlem-açıklama (TGA) etkinlikleriyle öğrencilerin günlük hayatta karşılaşılan asitler ve bazlar ve bunlar arasında gerçekleşen reaksiyonlar hakkındaki anlamalarının belirlenmesi. IX. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • Baykara, H. (2011). Araştırmaya dayalı fen laboratuvarlarının etkinliğinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Bilen, K. ve Aydoğdu, M. (2010). Fen Bilgisi öğretmen adaylarına bitkilerde fotosentez ve solunum kavramlarını öğretmede TGA (Tahmin Et- Gözle- Açıkla) stratejisinin kullanımı. MKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 179-194.
  • Chiappetta, E. L. & Koballa, T. R. (2002). Science instruction in the middle and secondary schools, 5th edition. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Hofstein, A. & Lunetta, V. N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty-first century. Science Education, 88, 28-54.
  • Kanlı, U. (2007). 7E modeli merkezli laboratuvar yaklaşımı ile doğrulama laboratuar yaklaşımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karakuyu, Y. (2006). Lise ve dengi okul öğrencilerinin ısı ve sıcaklık öğreniminde karşılaştığı kavram yanılgıları. Yayınlanmamış doktora tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Sert Çıbık, A. (2011). Elektrik akımı konusunda yanlış kavramalar ve bunların giderilmesinde analojilerle desteklenmiş proje tabanlı öğrenme yönteminin etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı, Ankara.
  • Tao, P. & Gunstone, R. (1999). The process of conceptual change in ‘force and motion”. ERIC Document, ED 407 259.
  • White, R. & Gunstone, R. (1992). Probing understanding. London and New York: The Falmer.

The Effect of Laboratory Applications Based on Prediction Observation Explanation Method to Eliminate the Misconceptions about Electrical Current and on Success

Yıl 2017, Cilt: 18 Özel Sayı, 19 - 29, 01.11.2017

Öz

The purpose of this study is to examine the effect of the laboratory applications based on Prediction Observation Explanation POE Method in General Physics Laboratory-II lesson to the first grade students of science teaching program in order to determine and eliminate the misconceptions about electric current and to the success. The study, which the semi-experimental method was used, was conducted with 57 students in the first year of the education faculty science teaching program of a state university in spring term of 2015-2016. The experimental group which POE was applied included 29 and the control group which the Confirmatory Laboratory Approach CLA was applied included 28 students. "Electric Current Concept Test" was applied to both groups as the pre-test and the post-test. After the pilot applications of POE activities the actual application was carried out. There was a significant difference in favor of POE in eleminating the misconceptions and improving the performance of the students.

Kaynakça

  • Ayas, A., Yaman, F. ve Kala, N. (2010). Bilgisayar destekli tahmin-gözlem-açıklama (TGA) etkinlikleriyle öğrencilerin günlük hayatta karşılaşılan asitler ve bazlar ve bunlar arasında gerçekleşen reaksiyonlar hakkındaki anlamalarının belirlenmesi. IX. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • Baykara, H. (2011). Araştırmaya dayalı fen laboratuvarlarının etkinliğinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Bilen, K. ve Aydoğdu, M. (2010). Fen Bilgisi öğretmen adaylarına bitkilerde fotosentez ve solunum kavramlarını öğretmede TGA (Tahmin Et- Gözle- Açıkla) stratejisinin kullanımı. MKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 179-194.
  • Chiappetta, E. L. & Koballa, T. R. (2002). Science instruction in the middle and secondary schools, 5th edition. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Hofstein, A. & Lunetta, V. N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty-first century. Science Education, 88, 28-54.
  • Kanlı, U. (2007). 7E modeli merkezli laboratuvar yaklaşımı ile doğrulama laboratuar yaklaşımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karakuyu, Y. (2006). Lise ve dengi okul öğrencilerinin ısı ve sıcaklık öğreniminde karşılaştığı kavram yanılgıları. Yayınlanmamış doktora tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Sert Çıbık, A. (2011). Elektrik akımı konusunda yanlış kavramalar ve bunların giderilmesinde analojilerle desteklenmiş proje tabanlı öğrenme yönteminin etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı, Ankara.
  • Tao, P. & Gunstone, R. (1999). The process of conceptual change in ‘force and motion”. ERIC Document, ED 407 259.
  • White, R. & Gunstone, R. (1992). Probing understanding. London and New York: The Falmer.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hatice İlknur Tiftikçi Bu kişi benim

İbrahim Yüksel Bu kişi benim

Adem Koç

Ayşe Sert Çıbık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Tiftikçi, H. İ., Yüksel, İ., Koç, A., Çıbık, A. S. (2017). TAHMİN GÖZLEM AÇIKLAMA YÖNTEMİNE DAYALI LABORATUVAR UYGULAMALARININ ELEKTRİK AKIMI KONUSUNDAKİ KAVRAM YANILGILARININ GİDERİLMESİNE VE BAŞARIYA ETKİSİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 19-29.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124