Quality services assurance in higher education is the systematic monitoring and evaluation of different aspects of an institution in order to meet quality standards. In this context, the satisfaction of the students examined depends on the fulfillment of the needs, expectations and demands of the services they receive on the basis of the institution. The aim of the research is to determine the student satisfaction of the education faculty within the scope of quality services in higher education. The research was based on descriptive research and relational survey model. The data were obtained from 275 pre-service teachers studying at the education faculty of a state university. The scale used in the research consisted of 6 sub-dimensions, 45 statements and statistical analysis was performed. The total satisfaction of the education faculty students was determined to be above the average and at a high level. Differences were found according to gender and department variables. On the basis of gender, the level of "satisfaction with social and cultural activities" was higher in male students, the level of "satisfaction with the monitoring, evaluation and quality management of education" was higher in female students, and it was at the same level in other dimensions. On the basis of departments, the level of satisfaction of the students in the Pre-School Education and Classroom Education Departments was found to be higher than the students in other departments.
Student Satisfaction Quality in Higher Education Higher Education Faculty of Education Teacher Candidates
Yükseköğretimde kalite hizmetleri güvencesi, kalite standartlarının karşılanması amacıyla bir kurumun farklı yönlerini sistematik olarak izlemek ve değerlendirmektir. Bu kapsamda incelenen öğrencilerin memnuniyet doyumları ise öğrencilerin kurum bazında aldıkları hizmetlerin ihtiyaç, beklenti ve talepleri gidermesine bağlı bulunmaktadır. Araştırmanın amacı, eğitim fakültesi öğrenci memnuniyet doyumunun yükseköğretimde kalite hizmetleri kapsamında belirlenmesidir. Araştırmada betimsel araştırma ve ilişkisel tarama modeli esas alınmıştır. Veriler bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenimlerini sürdüren 275 öğretmen adayından elde edilmiştir. Araştırmada kullanılan ölçek 6 alt boyut, 45 ifadeden oluşmuş ve istatiksel analizler ile çözümleme yapılmıştır. Eğitim fakültesi öğrencilerinin toplam memnuniyet doyumu ortalamanın üstünde ve yüksek düzeyde belirlenmiştir. Cinsiyet ve bölüm değişkenlerine göre farklılıklar bulunmuştur. Cinsiyet bazında “sosyal ve kültürel faaliyetlerden memnuniyet” düzeyi erkek öğrencilerde, “eğitim- öğretimin izlenmesi, değerlendirilmesi ve kalite yönetiminden memnuniyet” düzeyi kadın öğrencilerde daha yüksek oranda belirlenmiş, diğer boyutlarda aynı düzeyde gerçekleşmiştir. Bölüm bazında ise Okul Öncesi Eğitimi ve Sınıf Eğitimi Bölümlerindeki öğrencilerin memnuniyet düzeyi diğer bölümlerdeki öğrencilere kıyasla daha yüksek düzeyde tespit edilmiştir.
Öğrenci Memnuniyet Doyumu Yükseköğretimde Kalite Yükseköğretim Eğitim Fakültesi Öğretmen Adayları Quality in Higher Education Higher Education Faculty of Education Teacher Candidates
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 3 |