The aim of
this study; is to develop scale for level of using basic scientific process
skills: Parent Form, aimed at parents’ creating opportunities for their
children to use their basic scientific process skills in their daily life
experience. The study group, by means of
which the data was collected for the validity and reliability of the scale,
consisted of 536 parents whose children attended pre-school educational
institutions which are subjected to Ministry of National Education in the
school year of 2014/2015 in the cities of Ankara, Konya, İzmir, Kırklareli,
İstanbul, Sakarya, Bursa, Amasya, Gaziantep and Diyarbakır. It
was observed that Cronbach alpha internal consistency reliability co-efficient
is α= 0.96 and total articles score correlation values are between the range of
0.52 and 0.71 for a total of 35 articles and 7 sub-dimensions of Parent form: SLUBSPS. After calculating the
reliability co-efficient of the scale through internal consistency test split
half method, the correlation coefficient between the two halves of the test was
found to be 0,86 and reliability coefficient between Spearman Brown two halves
test for the whole test was observed as 0,92. As a result of the confirmatory
factor analysis (CFA) applied to the scale, the factor load of all of the articles
in each the sub dimension of the scale was observed high (between the range of
0,53 and 0,86). The findings prove the scale to be a valid and reliable
measurement tool developed to determine the parents’ level of using basic scientific
process skills.
children in pre-school period parent scientific process skills
Bu araştırmanın
amacı; ebeveynlerin günlük yaşam deneyimleri içinde çocuğun, temel bilimsel
süreç becerilerini kullanması için fırsat yaratmalarına yönelik, “Temel
Bilimsel Süreç Becerilerini Kullanma Düzeyi Ölçeği: Ebeveyn Formunun” geliştirilmesidir.
Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışması için verilerin toplandığı çalışma
grubunu, Ankara, Konya, İzmir, Kırklareli, İstanbul, Sakarya, Bursa, Amasya,
Gaziantep ve Diyarbakır, illerinde 2014/2015 eğitim yılında Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı resmi okulöncesi eğitim kurumlarına çocuğu devam eden 536
ebeveyn oluşturmuştur. TBSBKDÖ; Ebeveyn Formunun, toplam 35 madde ve 7 alt boyutu
için cronbach alpha iç tutarlılık güvenirlik katsayısı α= 0.96 ve madde toplam
puan korelasyon değerlerinin 0.52 ile 0.71 aralığında olduğu görülmüştür. .Ölçeğin
iç-tutarlık testi yarıya bölme tekniği güvenirlik katsayısı hesaplaması
sonucunda, testin iki yarısı arasındaki korelasyon katsayısı 0.86, olarak
bulunmuş, tüm test için Spearman Brown iki yarı test arasındaki güvenirlik
katsayısının 0.92 olduğu görülmüştür. Ölçeğe uygulanan doğrulayıcı faktör
analizi (CFA) sonucunda ölçeğin her bir alt boyutta yer alan maddelerin tümünün
faktör yüklerinin yüksek (0.53 ile 0.86 ranjında) olduğu görülmüştür. Bulgular
ölçeğin; ebeveynlerin temel bilimsel süreç becerilerini kullanma düzeyini
belirlemek için geliştirilmiş geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu
destekler niteliktedir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Diğer ID | 1754 |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 3 |