Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Öğretmeni Adaylarının ‘Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersi’ne Dönük Görüşleri

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 6, 2127 - 2138, 15.11.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2583

Öz

Bu çalışma; müzik öğretmeni adaylarının lisans
programında gördükleri “Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersi”ne dönük görüşleri
doğrultusunda, 
adayların dersin içeriği
ile ilgili düşünceleri ve bu alanın lisans dersinin öğretmenlik mesleği ile
olan ilişkileri hakkındaki bilgi, beceri ve düşüncelerini tespit etmeyi
amaçlamıştır. Araştırma 4 farklı üniversitesinin eğitim fakültelerinin son
sınıfında eğitim gören 133 müzik öğretmeni adayı ile yürütülmüştür.
Araştırmadan; müzik öğretmeni adaylarının “bilimsel araştırma yöntemleri dersi”
ile ilgili olarak sunulan önermelere, anketin puan aralıkları ölçütünde
“kararsız” yoğunluklu görüş bildirdikleri, bu görüşler içinde; adayların
öğretmenlik mesleği ile bilimsel araştırma süreçlerini bağdaştırmadıkları ve
bilimsel araştırma işini; akademisyen ve araştırmacıların bir faaliyet alanı
olarak gördükleri, bu doğrultuda bu alanla ilgili verilen lisans programı
derslerini de öğretmenden çok akademisyen olmak isteyenlerin alması
gerektiğini, buna rağmen adayların “Bilimsel Araştırma Yöntemleri” dersini
almaları sonucunda bilimsel bir makale yazabileceklerine ve dersin bireysel
gelişimlerine katkı sağlayacağına inandıkları, ancak genel anlamda adaylarda
“öğretmenlik - müzik öğretmenliği - bilimsel araştırma yöntemleri- bilimsel
araştırma odaklı dersler” ilişkisi hakkında olumlu ve net bir bakış açısının
oluşamamış olduğu yönünde bulgulara ulaşılmıştır. Çalışmanın bu bulgularında
cinsiyete göre bir farklılaşma olmadığı sonucuna da ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ağgül, Y. F. ve Bayrakçeken, S. (2010). 5E Öğrenme Modelinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Asit-Baz Konusu Başarılarına Etkisi, International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 508-531.
  • Aslim, S.T. (2013). Yapılandırmacı Yaklaşım, S. B. Filiz, (Ed.), Öğrenme- Öğretme Kuram ve Yaklaşımları içinde, (s. 336-351). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Biçer, N., Bozkırlı, K. Ç. ve Er, O. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü dergisi, TAED, 50, 327-342.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya Yönelik Kaygı ile Cinsiyet, Araştırma Deneyimi ve Araştırma Başarısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim, 23 (112), 29-34.
  • Çetin, F. (2013). Proje Temelli Öğrenme, S. B. Filiz, (Ed.), Öğrenme- Öğretme Kuram ve Yaklaşımları içinde, (s. 256-370). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Doğan, N. (2011). Yaratıcı Düşünme ve Yaratıcılık, Ö. Demirel, (Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler içinde, (s. 167-196). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Doymuş, K. ve Doğan, A. (2013). İşbirlikli Öğrenme Yöntemi, S. B. Filiz, (Ed.), Öğrenme- Öğretme Kuram ve Yaklaşımları içinde, (s. 147-169). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ekiz, D. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Araştırmalarına Karşı Tutumları, KUYEB-Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 373-402.
  • Ekiz, D. ve Yiğit, N. (2012). Öğretmen Adaylarının Eğitim Araştırmalarının Amaç ve Çeşitleri Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 3-21.
  • Erdem, E. ve Demirel, Ö. (2002). Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87.
  • Gürlen, E. E. (2011). Probleme Dayalı Öğrenme, Ö. Demirel, (Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler içinde, (s. 81-91). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Hargreaves, D. (2000). Teaching as a research-based profession: possibilities and prospects. In B. Moon, J. Butcher, & E. Bird (Eds.), Leading professional development in education (pp.200-210). Londun & New York: Routledge & Falmer Press.
  • Karakaya, İ. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, A. Tanrıöğen, (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde, (s.57-83). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. ve Yeşil, R. (2011). Öğretmenlerin Bilimsel Araştırmalara ve Araştırmacılara İlişkin Düşünceleri, Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 109-127.
  • Kurt, A. A., İzmirli, Ö. Ş., Fırat, M. ve İzmirli, S. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine İlişkin Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Görüşlerinin İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 19-28.
  • Kurtuldu, M. K. ve Ayaydın, A. (2010). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine İlişkin Tutumları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(2), 2-8.
  • Küçükoğlu, A., Taşgın, A. ve Çelik, N. (2013). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Sürecine İlişkin Görüşleri Üzerine Bir İnceleme (Eğitim Bilimleri Bölümü Örneği), TSA-Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 11-24.
  • MEB. (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara: M.E.B Yayını, [Elektronik Sürüm] http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355, Erişim: 19.09.2018.
  • MEB. (2017). Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2023, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü,Ankara.http://oygm.meb.gov.trmeb_iys_dosyalar2017_0609140719_Strateji_Belgesi_Resmi_Gazete_sonrasY_ilan.pdf Erişim: 22.06.2017.
  • Ornstein, A. C. & Hopkins, F. B. (1988). Curriculum: Foundations, Principles and Issues, New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs. Polat, M. (2014). Eğitim fakültesi Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 77-90.
  • Sarı, M. (2006). Araştırmacı Öğretmen: Öğretmenlerin Bilimsel Araştırmaya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, KUYEB-Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (3), 447-487.
  • Şahin, B. (2009). Metodoloji, A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde, (s. 111-130). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uzuner, Y. (2005). Baş Makale: Özel Eğitimden Örneklerle Eylem Araştırmaları, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6 (2), 1-12.
  • Watts, H. (1985). When teachers are researchers, teaching improves. Journal of Staff Development, 6(2), 118-127.
  • Webster, P. (2002). Creative thinking in music: Advancing a model. In: T. Sullivan, & L. Willingham, (Eds.), Creativity and music education (pp. 16-33). Edmonton, AB: Canadian Music Educators’ Association.
  • Yavuz Konakman, G., Tanrıseven, I. ve Karasolak, K. (2013). Öğretmen Adaylarının Eğitim Araştırmalarına İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (1), 141-158.
  • Yurdakul, B. (2011). ‘Yapılandırmacılık’, Ö. Demirel (Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler içinde, (s. 39-61). Ankara: Pegem Yayınları.
  • YÖK, (2018). Öğretmen Yetiştirme Lisans programları, Ankara: Yüksek Öğretim Kurulu.
  • http://www.bilimsenligi.com/arastirmaci-ogretmen-bilim-danismanligi-semineri.html. Erişim:23.10.2015

Views of the Music Teacher Candidates Oriented Towards ‘Scientific Research Methods Course

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 6, 2127 - 2138, 15.11.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2583

Öz

This study aims to determine
the mentalities of the candidates oriented towards the scientific research,
their views concerning the content of the lesson and their knowledge, skills
and thoughts concerning this field’s relationship with the teaching profession,
in line with their views oriented towards the “Scientific Research Methods
Course” which they have, in the undergraduate program.  
The research was conducted with 133 music
teachers who were undergoing training in the final year of the faculty of
educations of 4 different universities. From the research, findings - such as
the music teacher candidates presented opinion in ‘indecisive’ intensity in the
scale of the score interval of the survey, in these views; the candidates did
not correlate the teaching profession with the scientific research processes
and the academicians and the researchers
 
saw this scientific research business as a field of activity,  and the undergraduate program courses which
were given in line with this field, should be taken by the ones who wanted to
be an academician rather than the ones who wanted to be a teacher, despite
this, the candidates might write a scientific research as the result of their
taking the course of the “Scientific Research Methods” and they believed in
that the course would contribute to their personal development, however in its
general sense, in the candidates, a positive and clear point of view could not
been formed on the relationship of the “teaching – music teaching – scientific
research methods – scientific research oriented courses” – have been reached.
Also, a conclusion was reached that there was no differentiation in the
findings of this study according to the gender.

Kaynakça

  • Ağgül, Y. F. ve Bayrakçeken, S. (2010). 5E Öğrenme Modelinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Asit-Baz Konusu Başarılarına Etkisi, International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 508-531.
  • Aslim, S.T. (2013). Yapılandırmacı Yaklaşım, S. B. Filiz, (Ed.), Öğrenme- Öğretme Kuram ve Yaklaşımları içinde, (s. 336-351). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Biçer, N., Bozkırlı, K. Ç. ve Er, O. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü dergisi, TAED, 50, 327-342.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya Yönelik Kaygı ile Cinsiyet, Araştırma Deneyimi ve Araştırma Başarısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim, 23 (112), 29-34.
  • Çetin, F. (2013). Proje Temelli Öğrenme, S. B. Filiz, (Ed.), Öğrenme- Öğretme Kuram ve Yaklaşımları içinde, (s. 256-370). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Doğan, N. (2011). Yaratıcı Düşünme ve Yaratıcılık, Ö. Demirel, (Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler içinde, (s. 167-196). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Doymuş, K. ve Doğan, A. (2013). İşbirlikli Öğrenme Yöntemi, S. B. Filiz, (Ed.), Öğrenme- Öğretme Kuram ve Yaklaşımları içinde, (s. 147-169). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ekiz, D. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Araştırmalarına Karşı Tutumları, KUYEB-Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 373-402.
  • Ekiz, D. ve Yiğit, N. (2012). Öğretmen Adaylarının Eğitim Araştırmalarının Amaç ve Çeşitleri Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 3-21.
  • Erdem, E. ve Demirel, Ö. (2002). Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87.
  • Gürlen, E. E. (2011). Probleme Dayalı Öğrenme, Ö. Demirel, (Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler içinde, (s. 81-91). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Hargreaves, D. (2000). Teaching as a research-based profession: possibilities and prospects. In B. Moon, J. Butcher, & E. Bird (Eds.), Leading professional development in education (pp.200-210). Londun & New York: Routledge & Falmer Press.
  • Karakaya, İ. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, A. Tanrıöğen, (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde, (s.57-83). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. ve Yeşil, R. (2011). Öğretmenlerin Bilimsel Araştırmalara ve Araştırmacılara İlişkin Düşünceleri, Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 109-127.
  • Kurt, A. A., İzmirli, Ö. Ş., Fırat, M. ve İzmirli, S. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine İlişkin Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Görüşlerinin İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 19-28.
  • Kurtuldu, M. K. ve Ayaydın, A. (2010). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersine İlişkin Tutumları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(2), 2-8.
  • Küçükoğlu, A., Taşgın, A. ve Çelik, N. (2013). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Sürecine İlişkin Görüşleri Üzerine Bir İnceleme (Eğitim Bilimleri Bölümü Örneği), TSA-Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 11-24.
  • MEB. (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara: M.E.B Yayını, [Elektronik Sürüm] http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355, Erişim: 19.09.2018.
  • MEB. (2017). Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2023, Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü,Ankara.http://oygm.meb.gov.trmeb_iys_dosyalar2017_0609140719_Strateji_Belgesi_Resmi_Gazete_sonrasY_ilan.pdf Erişim: 22.06.2017.
  • Ornstein, A. C. & Hopkins, F. B. (1988). Curriculum: Foundations, Principles and Issues, New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs. Polat, M. (2014). Eğitim fakültesi Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 77-90.
  • Sarı, M. (2006). Araştırmacı Öğretmen: Öğretmenlerin Bilimsel Araştırmaya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, KUYEB-Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (3), 447-487.
  • Şahin, B. (2009). Metodoloji, A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde, (s. 111-130). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uzuner, Y. (2005). Baş Makale: Özel Eğitimden Örneklerle Eylem Araştırmaları, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6 (2), 1-12.
  • Watts, H. (1985). When teachers are researchers, teaching improves. Journal of Staff Development, 6(2), 118-127.
  • Webster, P. (2002). Creative thinking in music: Advancing a model. In: T. Sullivan, & L. Willingham, (Eds.), Creativity and music education (pp. 16-33). Edmonton, AB: Canadian Music Educators’ Association.
  • Yavuz Konakman, G., Tanrıseven, I. ve Karasolak, K. (2013). Öğretmen Adaylarının Eğitim Araştırmalarına İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (1), 141-158.
  • Yurdakul, B. (2011). ‘Yapılandırmacılık’, Ö. Demirel (Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler içinde, (s. 39-61). Ankara: Pegem Yayınları.
  • YÖK, (2018). Öğretmen Yetiştirme Lisans programları, Ankara: Yüksek Öğretim Kurulu.
  • http://www.bilimsenligi.com/arastirmaci-ogretmen-bilim-danismanligi-semineri.html. Erişim:23.10.2015
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Cahit Aksu

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2018
Kabul Tarihi 24 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Aksu, C. (2018). Müzik Öğretmeni Adaylarının ‘Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersi’ne Dönük Görüşleri. Kastamonu Education Journal, 26(6), 2127-2138. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2583