Bu çalışmanın amacı,
ergenlerin değer yönelimlerinin, cinsiyet ve anne-baba eğitim durumunun
saldırganlığı yordayıp yordamadığını incelemektir. Araştırma yordayıcı korelasyonel araştırma modeline dayalı olarak
tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 890 ergen oluşturmuştur. Araştırmanın
verileri, Saldırganlık Ölçeği, Portre Değerler Anketi ve Kişisel Bilgi Formu
aracılığıyla toplanmıştır. Analizlerde, aritmetik ortalama, Pearson korelasyonu ve
hiyerarşik regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Sonuçlar, saldırganlık
düzeyi ve değer yönelimleri arasında negatif ilişki olduğunu, değer
yönelimleri, cinsiyet ve anne babanın eğitim düzeyi değişkenlerinin
birlikte saldırganlık puanlarındaki değişimin %18.7’sini açıkladığı tespit
edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre
başarı, evrenselcilik ve iyilikseverlik değerlerinin saldırganlığın azalmasına,
baba eğitim düzeyinin ise saldırganlığın artmasına istatistiksel olarak anlamlı
düzeyde katkı sağladığını; özyönetim, uyma ve güvenlik değerleri ile cinsiyet
ve annenin eğitim düzeyi değişkenlerinin saldırganlığı yordamadaki etkisinin
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde olmadığı belirlenmiştir.
Fiziksel saldırganlık Sözel saldırganlık öfke düşmanlık değer yönelimleri cinsiyet anne-baba eğitim durumu ergen
The purpose of this study is to examine whether value orientations of adolescents, gender and state of parents’ education predict aggression. The study was designed as predictive correlational research model. The participants consisted of 890 adolescents. Data were collected by Aggression Scale, Portrait Values Scale and a personal information questionnaire. Data were analyzed through mean, Pearson correlation and hierarchical regression analysis. Results indicated that there was significant negative correlation between aggression levels and value orientations of adolescent. It was found that value orientations, gender and parents’ education level together explained 18.7% of the variance of aggression in adolescence. Findings showed that success, universalism, benevolence and education level of father significantly contributed to prediction of aggression in adolescents while the contributions of the security, conformity, self-direction, gender and education level of mother were not significant.
Physical aggression verbal aggression anger hostility value orientations gender state of parent’s education adolescence
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 13 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 1 |