Bu araştırma lise öğrencilerinin sosyal ilişki
unsurlarını belirlemeyi ve bu unsurların cinsiyet, okul başarısı, aile ile
iletişim düzeyi ve arkadaşları ile iletişim düzeyi, okulda şiddete başvurma, evde
şiddete uğrama ve genelde şiddete uğrama değişkenlerine göre farklılaşıp
farklılaşmadığını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu
Nevşehir’de eğitim gören toplam 387 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Bu
araştırmada sosyal ilişki unsurları ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde
Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Etki değerinin
hesaplanmasında Eta-kare istatistikleri (η2) ve Jonckheere-Terpstra formülü kullanılmıştır.
Doğrulayıcı faktör analizi için iyilik uyumu indeksi (X2/sd, SRMR,
NNFI, CFI, GFI and AGFI) analiz edilmiş ve yol şemasındaki RMSEA değeri
incelenmiştir. Öğrencilerin sosyal ilişki unsurları puanları 5 üzerinden 4.00
bulunmuştur. Cinsiyet değişkenine göre öğrencilerin sosyal ilişki unsurları ortalama
puanı kadın öğrencilerin lehine anlamalı bir farklılık görülmektedir. Okul
başarısı, okulda şiddete başvurma, evde şiddete uğrama ve genelde şiddete
uğrama değişkenlerine göre şiddete uğramayan ve arkadaş ve ailesiyle iletişim
düzeyi lehine anlamlı bir farklılık vardır.
This research aims to determine
the social relation components of high school students, and to examine whether
these components differ significantly according to the gender, school success,
level of communication with family and friends, attempting to violence at
school, exposure to violence at home, and exposure to violence in general
variables. The study group of this research consisted of 387 students receiving education in high school in Nevşehir. The scale of
social intelligence components was used in the research. Mann Whitney U test
and Kruskal Wallis H test were used to analyze the data. Eta-square statistics
(η2) and Jonckheere-Terpstra formulae (for the calculation of effect size) were
used to calculate effect sizes. For confirmatory factor analysis, goodness of
fit index (X2/sd, SRMR, NNFI, CFI, GFI and AGFI) were analyzed and
RMSEA value (Root Mean Square Error of Approximation) in the path analysis was
examined. Students’ scores of social relations components were found 4.00 out
of 5. Mean score of social relations components of high school students was
statistically significant in favor of female students according to the gender
variable. There was a significant difference according to the school success,
in attempting to violence at the school, exposure to violence at home and
exposure to violence in general in favor of groups who were not exposed to
violence and level of communication with friend and family.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 3 |