Bu araştırmada, Tondeur ve diğerleri (2017) tarafından geliştirilen öğretmen adaylarına yönelik “Bilgi ve İletişim Teknolojisi Yeter-likleri Ölçeği’nin” Türkçe uyarlaması amaçlanmış ve psikometrik analizleri gerçekleştirilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi ve psikometrik analizler 331 öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin 2 boyutlu modelinin Türk kültürüne uygun olduğu belirlenmiştir. Ölçek, 9 maddesi öğretmen adayının öğrencilerin bilişim teknolojilerini kullanımını destekleme, 7 maddesi ise bilişim teknolojilerini öğretim tasarımında kullanma öz yeterliği algısını ölçmek üzere iki faktör altında toplanmıştır. Ölçeğin iç tutar-lılığını gösteren Cronbach Alfa katsayısı ölçeğin bütünü için 0.944’dir. Buradan hareketle, ölçek öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknoloji yeterliklerini ölçmede kullanılmak üzere güvenilir ve geçerli bulunmuştur. Ayrıca, yapılan psikometrik analizler göre de öğret-men adaylarının BİT yeterlik düzeylerinin yüksek olduğu, cinsiyet, sınıf ve yaş düzeyinin bu sonuçlar üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı bulunmuştur.
Öğretmen adayı bilgi ve iletişim teknolojisi yeterlik ölçek uyarlama
In this study, Turkish adaptation of information and
communication technology competency scale developed by Tondeur et al. (2017)
was purposed and psychometric analysis was performed. Confirmatory factor and
psychometric analysis were conducted on 331 prospective teachers. Confirmatory
factor analysis’ result shows that scale’s original 2-dimensional models were
appropriate for the Turkish sample. At the end of the analysis, similar
to the original scale, the scale was confirmed at two factors as ICT
competencies to support pupils for ICT use, ICT competencies for instructional
design, and a significant and high (p <0.001) correlation between factors
was found. The Cronbach's alpha coefficient, which indicates the internal
consistency of the scale, was found 0.944 for the whole scale. Starting from
this point, the scale is considered as a reliable and valid instrument in terms
of measuring pre-service teachers’ information and communication technology
competency. Besides, according to psychometric analysis, it has also been found
that the ICT proficiency levels of the pre-service teachers are high and no
significant difference was found between ICT competency and gender, class and
age level.
Pre-service teacher information and communication technology competence scale adaptation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 4 |