Bu çalışmanın amacı, Sosyal Çevre ve Öğrenme Ortamı
Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin tespit
edilmesidir. Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Dicle Üniversitesi Ziya
Gökalp Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören 310 öğretmen adayı
ile gerçekleştirilmiştir. Sosyal Çevre ve Öğrenme Ortamı Ölçeği’nin geçerliğini
ve güvenirliğini ortaya koymak için doğrulayıcı ve açıklayıcı faktör analizleri
yapılmıştır. Analizler neticesinde, ölçeğin güvenirliğini ifade eden Cronbach’s
Alpha değeri 0,931 olarak yüksek bulunmuştur. İç tutarlılığı olumsuz etkileyen
ve madde toplam korelasyon değeri 0,17 olan 14 numaralı “Bazen öğretmenim ve
kendimi sınıfta zıt grupmuşuz gibi hissediyorum” maddesi ölçekten çıkartılmış
ve sonuçta 26 madde, 4 boyuttan oluşan bir ölçek ortaya konmuştur. Ölçeğin
(1-10. maddeler) birinci alt boyutu genel öğrenci-öğrenci ilişkileri için
0,887; ikinci alt boyutu (11-15. maddeler[14. madde çıkarıldı]) resmî
öğretmen-öğrenci ilişkileri için 0,777; üçüncü alt boyutu (16-20. maddeler)
resmî olmayan öğretmen-öğrenci ilişkileri için 0,830; dördüncü alt boyutu
(21-27. maddeler) eğitmen olarak öğrenci faktörü için ise 0,867 Cronbach’s
Alpha değeri tespit edilmiştir. Ölçek, toplam varyansın %56.489’ünü
açıklamaktadır. 26 madde, 4 alt boyuttan oluşan Sosyal Çevre ve Öğrenme Ortamı
Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak öğrenme ortamlarında
kullanılabileceği söylenebilir.
The aim of this study is to determine the
adaptation and psychometric properties of the Social Context and Learning
Environment Scale to Turkish. The research was carried out with 310 prospective
teachers in different departments of Dicle University Ziya Gökalp Faculty of
Education in the academic year of 2017-2018. Confirmatory and explanatory
factor analyzes were conducted to establish the validity and reliability of the
Social Context and Learning Environment Scale. As a result of the analyzes, the
reliability of the scale was found high as Cronbach's Alpha = 0,931. The item
14, which has a negative effect on internal consistency and whose item total
correlation value is 0,17 was removed from the scale and a scale consisting of
26 items and 4 dimensions was determined. The first subscale of the scale
(items 1-10) was 0.887 for general student-student relationships; the second
sub-dimension (items 11-15 [item 14 extracted]) is 0.777 for the official
teacher-student relationships; the third sub-dimension (16-20 items) for
non-official teacher-student relationships is 0.830; the fourth sub-dimension
(items 21-27) was found to be 0.867 Cronbach's Alpha value for the student
factor as an instructor. The scale explains 56.489% of the total variance. It
can be said that the Social Context and Learning Environment Scale consisting
of 26 items and 4 subscales can be used in learning environments as a valid and
reliable measurement tool.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 28 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 6 |