Purpose: In this study, it was aimed to examine compassion and love, respect, tenderness, sacrifice, fidelity, help, tolerance,
altruism, sympathy, responsibility, which are related to compassion, in a fifth grade Turkish textbook taught by the Ministry of
National Education in 2019-2020 academic year.
Methodology: In this research, it was investigated how often the value of "compassion," which is decreasing day by day, was
used in secondary school fifth grade Turkish textbooks. Document analysis method, one of the qualitative research methods,
was used for the study. Textbooks can be used as a data source when document analysis is performed in educational research.
In this study, the value of compassion in the fifth grade Turkish book and the values considered to be related to the value of
compassion were examined one by one in the themes.
Findings: There was no balance in the distribution of values in the fifth grade Turkish textbook. Among the values, the value of
love was at the forefront, and the value of compassion was less mentioned in the book. In addition, while conveying the values,
the values that evoke the opposite of the values were also included in the book.
Highlights: While conveying the values, the values that evoke the opposite of the values were also included in the book. That
was not beneficial for values education.
values education fifth grade turkish textbook compassion compassion value
Değerler, bireyin olayları algılama şekline ve toplumda sergilediği davranışlarda belirleyicidir. Toplumun istediği değerleri bireye kazandırmada okullar en önemli unsurdur. Okulların toplumun değerlerini yeni nesillere aktarma görevinin yanı sıra toplumda kaybedilmeye başlanan değerlerin de yeniden oluşturulmasında önemli bir etkisi vardır. Toplumsal vicdan ve bireysel iyi oluş için önemli bir role sahip olan değerlerden biri merhamettir. Bir başkasının acısını içinde hissedip ona yardım etme isteği olarak tanımlanan merhametin olmadığı toplumlarda yardımlaşma, sorumluluk, hoşgörü, saygı, şefkat gibi değerler kaybolmaya zulüm, yalnızlık, depresyon, toplumsal yozlaşma gibi sorunlar baş göstermeye başlar. Değer aktarımında önemli bir göreve sahip olan okullar, değer aktarımında ders kitaplarını etkin bir araç olarak kullanır. Metinsel ağırlığın olduğu Türkçe ders kitabı değerlerin aktarımında önemli bir yeri vardır. Bu çalışma 2019-2020 öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından okutulan 5. Sınıf Türkçe ders kitabını merhamet değeri ve merhamet değeriyle ilişkili kabul edilen sevgi, saygı, şefkat, fedakârlık, vefa, yardımlaşma, hoşgörü, diğerkâmlık, duygudaşlık, sorumluluk değerlerini iletme açıcından incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma doküman analizi yöntemiyle yapılmıştır. Çalışma sonucuna göre 5. Sınıf Türkçe ders kitabı bu değerleri iletme açısından dengesizlik göstermiştir. Bu değerler arasından en çok Sevgi değeri ön plandadır ve merhamet değeri kitapta az geçmiştir. Değerler iletilirken kitapta değerlerin zıddını çağrıştıran değerlere de yer verilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 21 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 29 Sayı: 3 |