Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÜZERİNE LİSANSÜSTÜ TEZLERİN TEMATİK İÇERİK ANALİZİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 30 Sayı: 1, 251 - 272, 28.02.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.819783

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkiye'deki teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda yapılan lisansüstü tezleri kapsamlı bir şekilde incelemektir. Araştırmada tematik içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Veriler, YÖK Ulusal Tez Merkezi incelenerek 2009-2019 yılları arasında yayımlanan lisansüstü tezlerinden elde edilmiştir. Taramalar sonucunda TPAB konusunda 26’sı doktora ve 75’i yüksek lisans tezi olmak üzere toplamda 101 lisansüstü teze ulaşılmıştır. Araştırmada yer alan lisansüstü tezleri matris kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmaların her biri, betimsel ve içerik analizi yöntemi kullanılarak çalışmanın amacı, konu alanı, yöntemi, örneklemi, veri toplama araçları, elde edilen sonuçlar ve öneriler bağlamında incelenmiştir. Elde edilen bulgular anlaşılır şekilde düzenlenerek yüzde ve frekans değerleriyle birlikte tablo haline dönüştürülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgularda, tez çalışmalarının büyük bir çoğunluğunun öğretmen ve öğretmen adaylarının TPAB yeterliliklerinin tanımlanması ve TPAB ile cinsiyet/sınıf düzeyi/kıdem yılı vb. değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesi üzerine olduğu görülürken, TPAB çerçevesinde geliştirilen ders veya kursların etkisi ile ilgili çalışmalar ise az sayıdadır. Çalışmaların çoğunluğunda yöntem olarak tarama modelinin kullanıldığı, ayrıca dikkate değer sayıda gömülü desen ve çoklu durum desenlerine başvurulduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Chai, C. S., Koh, J. H. L., ve Tsai, C. C. (2013). A review of technological pedagogical content knowledge. Educational Technology & Society, 16(2), 31-51.
  • Chen, Y. C. (2011). Examining the integration of talk and writing for student knowledge construction through argumentation (Doktora tezi). University of Iova, Iova.
  • Dikmen, C. H. & Demirer, V. (2016). Türkiye'de Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Üzerine 2009-2013 Yılları Arasında Yapılan Çalışmalardaki Eğilimler. Turkish Journal of Education, 5(1), 33-46.
  • Ersoy, M., Yurdakul, I. K., & Ceylan, B. (2016). Öğretmen adaylarının bit becerileri ışığında teknopedagojik içerik bilgisine ilişkin yeterliklerinin incelenmesi: Deneysel bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 41(186), 119-135.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, O., Yıldırım, G., & Reisoğlu, I. (2012). Educational technology research trends in Turkey: A content analysis of the 2000-2009 decade. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 177–199.
  • Graham, C. R., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St. Clair, L., & Harris, R. (2009). TPACK development in science teaching: Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends, 53(5), 70-79.
  • Gür H., ve Karamete A. (2015). A SHORT REVIEW Of TPACK For TEACHER EDUCATION, Educational Research And Reviews, 10(7), 777-789. DOI: 10.5897/ERR2014.1982
  • Janssen, N., & Lazonder, A. W. (2015). Implementing innovative technologies through lesson plans: What kind of support do teachers prefer? Journal of Science Education and Technology, 24(6), 910–920.
  • Kabakçı, I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40,397-408.
  • Kaleli-Yılmaz, G. (2015). Türkiye’deki Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Çalışmalarının Analizi: Bir Meta-Sentez Çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178), 103-122.
  • Karasar, n. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Kavanoz, S., Yuksel, H. G., & Ozcan, E. (2015). Pre-service teachers’ self-efficacy perceptions on web pedagogical content knowledge. Computers & Education, 85, 94–101.
  • Kaya, Z. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fotosentez ve hücresel solunum konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgisinin (TPAB) araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Kaya, Z., ve Yılayaz, Ö. (2013) Öğretmen Eğitimine Teknoloji Entegrasyonu Modelleri Ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 57-83.
  • Kaya, Z., Kaya, O. N. ve Emre, İ. (2013) Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,13(4), 2355-2377.
  • Keser, H., Karaoğlan Yılmaz, F. G., & Yılmaz, R. (2015). Öğretmen adaylarının TPİB yeterlilikleri ve teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algıları. İlköğretim Online, 14(4), 1193-1207.
  • Kılıçkeser, M. (2019). İlköğretim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgileri (TPAB) ile öğretim teknolojilerine yönelik tutumları arasındaki ilişki (Akyazı örneği). Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Koh, J. H. L., & Chai, C. S. (2014). Teacher clusters and their perceptions of technological pedagogical content knowledge (TPACK) development through ICT lesson design. Computers & Education, 70, 222-232.
  • Koehler, M. (2012). TPACK image. Retrivede from http://www.matt-koehler.com/tpack/using-the-tpack-image/
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131–152.
  • Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2008). Introducing TPCK in AACTE committee on innovation and technology: The handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators. New York: American Association of Colleges of Teacher Education and Routledge.
  • Kohen, Z., & Kramarski, B. (2012). Developing a TPCK-SRL assessment scheme for conceptually advancing technology in education. Studies in Educational Evaluation, 38(1), 1–8.
  • Koehler, M. J., Shin, T. S., & Mishra, P. (2012). How do we measure TPACK? Let me count the ways. In Educational technology, teacher knowledge, and classroom impact: A research handbook on frameworks and approaches (pp. 16–31). Hershey, PA: IGI Global
  • Korucu, A. T., Usta, E. & Atun, H. (2017). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Üzerine Yapılan 2010-2016 Dönemi Araştırmalardaki Eğilimler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 104-133.
  • Lux, N. J., Bangert, A. W., & Whittier, D. B. (2011). The development of an instrument to assess preservice teacher's technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 45(4), 415–431.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21(5), 509-523.
  • Ormancı, Ü., Çepni, S., Deveci, İ., & Aydın, O. (2015). A thematic review of interactive whiteboard use in science education: rationales, purposes, methods and general knowledge. Journal of Science Education and Technology, 24(5), 532-548.
  • Öztürk, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 223-238.

Thematic Content Analysis of Postgraduate Dissertations on Technological Pedagogical Content Knowledge: The Case of Turkey

Yıl 2022, Cilt: 30 Sayı: 1, 251 - 272, 28.02.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.819783

Öz

Purpose: The aim of this study is to carry out an in-depth analysis on postgraduate dissertations in Turkey addressing
Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK).
Design/Methodology/Approach: It was conducted with thematic content analysis method. The data were obtained from the
postgraduate dissertations published between 2009 and 2019 through a review of the National Thesis Center website of Higher
Education Board (YÖK). The review yielded a total of 101 postgraduate dissertations on TPACK, 26 of which are doctoral and
75 of which are at master's level. The dissertations were analyzed using a matrix. Descriptive and content analysis methods
were applied to reveal the aim, subject area, method, sample, data collection tools, results and recommendations in each of
the dissertations.
Findings: The findings obtained from the analyses were translated into percentage and frequency values given in tables for
comprehensibility. It was found out that most of the dissertations deal with the definition of TPACK competencies of teachers
and teacher candidates and the relationship between TPACK and a number of variables including gender/grade level/ seniority
year, and so forth. On the other hand, only few were intended to figure out the impact of the lessons or courses developed
within the framework of TPACK. Lastly, most of the publications were conducted with screening model, and a considerable
number of them used embedded design and multiple case designs
Highlights: The conclusion of the research is that there are many potential gaps to guide deeper change in education within
the framework of TPACK, and in particular, further development and exploration of specific domain-based technological
environments are needed.

Kaynakça

  • Chai, C. S., Koh, J. H. L., ve Tsai, C. C. (2013). A review of technological pedagogical content knowledge. Educational Technology & Society, 16(2), 31-51.
  • Chen, Y. C. (2011). Examining the integration of talk and writing for student knowledge construction through argumentation (Doktora tezi). University of Iova, Iova.
  • Dikmen, C. H. & Demirer, V. (2016). Türkiye'de Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Üzerine 2009-2013 Yılları Arasında Yapılan Çalışmalardaki Eğilimler. Turkish Journal of Education, 5(1), 33-46.
  • Ersoy, M., Yurdakul, I. K., & Ceylan, B. (2016). Öğretmen adaylarının bit becerileri ışığında teknopedagojik içerik bilgisine ilişkin yeterliklerinin incelenmesi: Deneysel bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 41(186), 119-135.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, O., Yıldırım, G., & Reisoğlu, I. (2012). Educational technology research trends in Turkey: A content analysis of the 2000-2009 decade. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 177–199.
  • Graham, C. R., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St. Clair, L., & Harris, R. (2009). TPACK development in science teaching: Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends, 53(5), 70-79.
  • Gür H., ve Karamete A. (2015). A SHORT REVIEW Of TPACK For TEACHER EDUCATION, Educational Research And Reviews, 10(7), 777-789. DOI: 10.5897/ERR2014.1982
  • Janssen, N., & Lazonder, A. W. (2015). Implementing innovative technologies through lesson plans: What kind of support do teachers prefer? Journal of Science Education and Technology, 24(6), 910–920.
  • Kabakçı, I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40,397-408.
  • Kaleli-Yılmaz, G. (2015). Türkiye’deki Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Çalışmalarının Analizi: Bir Meta-Sentez Çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178), 103-122.
  • Karasar, n. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Kavanoz, S., Yuksel, H. G., & Ozcan, E. (2015). Pre-service teachers’ self-efficacy perceptions on web pedagogical content knowledge. Computers & Education, 85, 94–101.
  • Kaya, Z. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fotosentez ve hücresel solunum konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgisinin (TPAB) araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Kaya, Z., ve Yılayaz, Ö. (2013) Öğretmen Eğitimine Teknoloji Entegrasyonu Modelleri Ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 57-83.
  • Kaya, Z., Kaya, O. N. ve Emre, İ. (2013) Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,13(4), 2355-2377.
  • Keser, H., Karaoğlan Yılmaz, F. G., & Yılmaz, R. (2015). Öğretmen adaylarının TPİB yeterlilikleri ve teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik algıları. İlköğretim Online, 14(4), 1193-1207.
  • Kılıçkeser, M. (2019). İlköğretim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgileri (TPAB) ile öğretim teknolojilerine yönelik tutumları arasındaki ilişki (Akyazı örneği). Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Koh, J. H. L., & Chai, C. S. (2014). Teacher clusters and their perceptions of technological pedagogical content knowledge (TPACK) development through ICT lesson design. Computers & Education, 70, 222-232.
  • Koehler, M. (2012). TPACK image. Retrivede from http://www.matt-koehler.com/tpack/using-the-tpack-image/
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131–152.
  • Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2008). Introducing TPCK in AACTE committee on innovation and technology: The handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators. New York: American Association of Colleges of Teacher Education and Routledge.
  • Kohen, Z., & Kramarski, B. (2012). Developing a TPCK-SRL assessment scheme for conceptually advancing technology in education. Studies in Educational Evaluation, 38(1), 1–8.
  • Koehler, M. J., Shin, T. S., & Mishra, P. (2012). How do we measure TPACK? Let me count the ways. In Educational technology, teacher knowledge, and classroom impact: A research handbook on frameworks and approaches (pp. 16–31). Hershey, PA: IGI Global
  • Korucu, A. T., Usta, E. & Atun, H. (2017). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Üzerine Yapılan 2010-2016 Dönemi Araştırmalardaki Eğilimler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 104-133.
  • Lux, N. J., Bangert, A. W., & Whittier, D. B. (2011). The development of an instrument to assess preservice teacher's technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 45(4), 415–431.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21(5), 509-523.
  • Ormancı, Ü., Çepni, S., Deveci, İ., & Aydın, O. (2015). A thematic review of interactive whiteboard use in science education: rationales, purposes, methods and general knowledge. Journal of Science Education and Technology, 24(5), 532-548.
  • Öztürk, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 223-238.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Sinan Çınar 0000-0002-5208-8986

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2022
Kabul Tarihi 24 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 30 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çınar, S. (2022). Thematic Content Analysis of Postgraduate Dissertations on Technological Pedagogical Content Knowledge: The Case of Turkey. Kastamonu Education Journal, 30(1), 251-272. https://doi.org/10.24106/kefdergi.819783

10037