Kentler, kolektif kültürün adaptasyon ortamlarıdır. Canlılık da bu davranışın yegane yaşamsal dışavurumudur. Süreç ve imkanların göstergesinde kolektif kültürün toplumsal sentezi, öngörüleri ve stratejileri aracılığıyla kentler uyumsal yaşam birimleri olmuşlardır. Geçilen her evre ile oluşan dönemsel normlar, kentlerde kendilerine yer bularak kolektif yapıya ulaşmış ve yönlendirilmişlerdir. Bu nedenledir ki kentler kolektif kültürün yaşamla buluştuğu ve kültüre ait olan sembolleri barındıran toplumsal ortamlar olmuştur. Sürece adaptif bir kimlik üretebilme karakteri ise kentlerin günümüz salgın koşullarında ne gibi oluşum ve dönüşümlere yol açağı sorunsalını ortaya koymuştur. Covid-19 ile kentler ve kültüre kazınan pandemi ortamı; kapalılık, sınırlılık ve izolasyon gibi alışıldık kollektif kültürle kesişmeyen yeni parametreleri doğurmuştur. Yeni kolektivite ve dolayısıyla yeni kültürel ortam, kentlerde sosyomekansal ortam üzerinde incelenmesi gereken konulardan olmuştur. Öte yandan, yeni kollektivite ortamı da küresel parametreler ile kamusal alanlarda kollektif yapının sadece bir kullanıcı haline geldiği sosyomekansal ortama paradoksal bir durum yaratmıştır. Yeni kolektivite, pandemi ile sosyomekansal ortamda karar mekanizması olarak tekrar etkin hale gelmiştir. Bundan dolayı, çalışma kapsamında kamusal alanlarda kollektif kültür ele alınmıştır. Geliştirilen aktarım şeması öncelikli olarak kamusal alanlarda kolektif kültürel ortamın yeniden yorumlamaları üzerine yoğunlaşmıştır. Sokak mobilyaları ve ticari kamusal mekanlara müdahaleler ele alınmış, ardından pandemi dönemi ile yapılan çalışmalarda ön plana çıkan pop-up yaklaşımlar aktarılmıştır.
BURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
Cities were the place of adaptation of collective culture. The ultimate expression of the living is vitality. So that, cities became the adaptive living units with the public synthesizes, predictions and strategies of collective culture with respect to the process and opportunities. Every process brought new normative, which examined by the collective culture and adapted to cities. Thus, cities became the place of collective cultural vitality and cultural places of public symbols. The potential of adapting to the process, today brought a new problematics about how cities adapt to the pandemic conditions. With the massive effects of Covid-19 that scraped to cities and cultures, closeness, boundedness, and isolation parameters started to exist new public conditions, which were not familiar in latest years. So, the significancy of this issue, and the new collectivity of public were become the new topics of new socio-spatial environment. Paradoxically, to the global public space, the pandemic process brought a new potential for collective culture to be decision maker in the public spaces. Because of that, the article tried to examine the new environment of public spaces through the collective culture and decision. In the schematic of discussion, article firstly concentrate on the new re-interpretations of public spaces via collective culture. Interpretations to public spaces by street furniture’s and commercial uses mentioned, and in the final phase pop-up approaches, which became the major topic of pandemic urbanism discussed.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimari Tasarım |
Bölüm | Tüm Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net