The phenomenon of poverty has been seen in every period of world history. I. and II. Crises such as the World Wars, the 1929 Great Depression, the 1970 Oil Crisis, the 2008 Mortgage Crisis, 2019 COVID-19 Pandemic have been experienced in our world. Countries have abandoned welfare state policies and started to implement neo-liberal policies, especially after the 1980s. The phenomenon of poverty has become more visible in countries experiencing processes such as wage inequality and unemployment due to neo-liberal policies, crises, globalization, and rapid technological developments. Poverty, which is the main problem of developing countries today, has also created a problem in developed countries.
In democratic regimes, local governments, as well as central governments, also provide public services. The structure and nature of local governments differ from country to country. Local government organizations come to the fore especially in social services and social transfers, as they are the closest to the public. Content analysis was conducted on the strategic plans (2020-2024) and budget realizations of the activities (2021-2022) of Antalya, Muğla, Van, and Hatay Metropolitan Municipalities, which were selected by purposeful sampling from metropolitan municipalities, which are local government units. Themes and concepts were coded and a code list was created.
It has been argued that metropolitan municipalities, which are important actors of local governments, undertake important tasks in the fight against poverty and social transfers, transferring resources, making legislation, and cooperating with the central government and other actors. It has been observed that these four selected metropolitan municipalities manage the processes and implement exemplary and different practices. There have been examples where holistic approaches are exhibited in order to transform poverty. Within the scope of the struggle against poverty, the place of local governments is to transfer resources and cooperate in the fight.
Struggle Against Poverty Local Administrations Metropolitan Municipalities
Yoksulluk olgusu Dünya tarihinin her döneminde görülmüştür. I. ve II. Dünya Savaşları, 1929 Büyük Buhran, 1970 Petrol Krizi, 2008 Mortgage Krizi, 2019 COVİD-19 Pandemisi gibi krizler Dünyamızda yaşanmıştır. Ülkeler özellikle 1980’lerden sonra refah devleti politikalarını terk ederek neo-liberal politikaları uygulamaya başlamıştır. Neo-liberal politikaların, krizlerin, küreselleşmenin ve hızlı teknolojik gelişmelere bağlı olarak ücret eşitsizliği, işsizlik gibi süreçleri yaşayan ülkelerde yoksulluk olgusu daha da görünür hale gelmiştir. Günümüzde gelişmekte olan ülkelerin temel problem kaynağı olan yoksulluk, gelişmiş ülkelerde de problem oluşturmuştur.
Demokratik rejimlerde merkezi yönetimlerin yanında yerel yönetimler de kamu hizmeti sunmaktadır. Yerel yönetimlerin yapısı ve niteliği ülkeden ülkeye farklılıklar göstermektedir. Yerel yönetim kuruluşları halka en yakın oldukları için özellikle sosyal hizmet ve sosyal transferlerde ön plana çıkmaktadır. Yerel yönetim birimlerinden olan büyükşehir belediyelerinden amaçlı örneklem ile seçilen Antalya, Muğla, Van ve Hatay Büyükşehir Belediyelerinin stratejik planları (2020-2024), faaliyetlerinden (2021-2022) bütçe gerçekleştirmelerinin içerik analizi yapılmıştır. Tema ve kavramlar, kodlama ile kod listesi oluşturulmuştur.
Yerel yönetimlerin önemli aktörlerinden olan büyükşehir belediyelerinin yoksullukla mücadelede ve sosyal transferlerde önemli görevler üstlendikleri, kaynak aktarımı, mevzuat düzenlenmesinin yapılması, merkezi yönetim ve diğer aktörlerle işbirliğinde olmaları görüşü oluşmuştur. Seçilen bu dört büyükşehir belediyesinin de süreçleri yönettikleri, örnek ve farklı uygulamalar yaptıkları görülmüştür. Yoksulluğu dönüştürmesi adına bütüncül yaklaşımlar sergilendiği örnekler görülmüştür. Yoksullukla mücadele kapsamında yerel yönetimlerin yeri, kaynak aktarımı, mücadelenin işbirliğinde yapılmasıdır.
Yoksullukla Mücadele Yerel Yönetimler Büyükşehir Belediyeleri
Etik onay gerektirmeyen çalışmadır.
Çalışmamız için destek alınmamıştır.
Çalışmamıza katkı sağladığınız İçin teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi, Kentsel Politika, Yerel Yönetimler |
Bölüm | Tüm Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net