Artam
nüfus, gelişen teknoloji ve kentlerin büyümesi kaynakların ve çevrenin
kirlenmesine neden olmaktadır. İnsanoğlunun neden olduğu bu kirlilik ve doğada
oluşturduğu tahribat doğayı geri dönüşü olmayan bir yola sokmaktadır. İnsanlık
ortaya çıkan bu kirlilik ve tahribatı farkına varması ile doğa koruma ve
sürdürülebilirlik kavramını ortaya atmışlardır. Milli parklar bu koruma
fikrinin ortaya çıkması ile ortaya çıkmıştır. İlk milli park ise ABD
Yellowstone Milli Parkı olarak kaynaklara geçmiştir. Ülkemizde ise 1956 da
yürürlüğe giren 6831 sayılı Orman Kanununun 25.maddesi ile kanuni bir uygulama
alanı bulmuştur. Milli parklar dünya ve ülkemiz için korunması gereken nadide
doğal güzelliklerin yer aldığı bölgelerdir. Milli parklar sürdürülebilirliğin
ön planda olduğu alanlardır. Bu yüzden milli parklara ulaşım ve park içindeki
ulaşım sirkülasyonun sürdürülebilir, çevre dostu ve duyarlı olması
gerekmektedir. Fosil yakıtlı karbon kaynaklı yakıtlı taşıtların kullanılması
böylesine hassas alanlardan emisyonu ve karbon ayak izini artırmakta ve çevreye
zarar vermektedir. Bu sebeple alternatif ulaşım sistemleri böylesine hassas
alanlarda kullanılmalıdır. Alternatif ulaşım sistemlerinin en sağlıklı ve
maliyeti en düşük olan sistemler yaya ve bisiklet ulaşımıdır. Altyapı
maliyetleri ve yatırım maliyetlerinin düşük olması ve insan sağlığı için
yararları olması nedeniyle tercih edilmesi gereken ulaşım türleri olarak
gösterilmektedir. Bu çalışma kapsamında Beyşehir ve Kızıldağ Milli Parklarında
çevre dostu ulaşım sistemleri bisiklet ve yaya ulaşımının karbon ayak izi
araştırılması yer almaktadır.
Increasing population, developing technology and
growth of cities cause pollution of resources and environment. This pollution
caused by mankind and the destruction it creates in nature puts nature on an
irreversible path. When humanity realized this pollution and destruction, they
put forward the concept of nature protection and sustainability. National parks
emerged with the emergence of this conservation idea. The first national park
is known as Yellowstone National Park. In our country, the Forest Law No. 6831
entered into force in 1956 with the 25th article has found a legal application
area. National parks are regions where there are rare natural beauties that
must be protected for the world and our country. National parks are areas where
sustainability is at the forefront. Therefore, transportation to national parks
and transportation within the park should be sustainable, environmentally
friendly and sensitive. The use of fossil fueled carbon-based fuel vehicles
increases emissions and carbon footprints from such sensitive areas and harms
the environment. Therefore alternative transportation systems should be used in
such sensitive areas. Pedestrian and bicycle transportation systems are the
healthiest and the lowest cost of alternative transportation systems.
Infrastructure costs and investment costs are low, and because of the benefits
for human health are shown as the preferred mode of transport. The aim of this
study is to investigate the carbon footprint of environmentally friendly
transportation systems bicycle and pedestrian transportation in Beyşehir and
Kızıldağ National Parks.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net