Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Viranşehir (Şanlıurfa) Şehir Merkezi’ndeki Trafik Kazalarının Coğrafi Analizi (2013-2017)

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 2, 340 - 363, 15.06.2019
https://doi.org/10.35674/kent.540211

Öz

Türkiye’de
nüfusa paralel olarak araç sayısında da sürekli olarak artış görülmektedir.
Artan araç sayısına bağlı olarak da trafik de meydana gelen kazaların sayısı
artmıştır. Trafikte gerçekleşen kazalar maddi ve manevi sonuçlarının yanı sıra
ciddi travmalarla, yaralanmalarla ve ölümlerle de sonuçlanabilmektedir.
Türkiye’de en fazla karayolu ulaşımının tercih edilmesi, trafik kazalarının
artmasında büyük bir etmen olmuştur. 
Türkiye’de 2013-2017 yılları arasında gerçekleşen toplam trafik kazası
sayısı 5.530.090’dır. Bu kazalardan 1.497.353’ü yaralanma ve ölümle
sonuçlanmıştır. Dünya’da ve Türkiye’de trafik kazalarını azaltmak için çeşitli
araştırmalar yapılmış fakat bu araştırmalar kazaları azaltmada çok fazla etkili
olamamıştır. Trafik kazalarının analizinde, azaltılmasında ve karar verme
sürecinde Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) oldukça yaygın bir şekilde kullanılmaktadır.
Trafik kazalarında CBS kullanımı; kaza sıcak noktalarının, kara noktalarının
tespiti ve kazaların yıllara göre yoğunluk değişiminin gösterilebilmesi için
büyük öneme sahiptir. Bu çalışmada 2013-2017 yılları arasında Viranşehir
(Şanlıurfa) şehir merkezinde gerçekleşen trafik kazası verileri kullanılmıştır.
Kaza verileri İçişleri Bakanlığı Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü’nden elde
edilmiştir. Çalışma alanında gerçekleşen trafik kazaları ay, gün ve saat
ayrımının yanı sıra gece ve gündüz, yol durumuna, hava durumuna ve kazanın
ölümlü veya yaralanmalı olmasına göre analiz edilmiştir. 2013-2017 yılları
arasında gerçekleşen trafik kazalarının değişim analizi yapılmış ve kaza kara
noktaları belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Adıgüzek, F., Toroğlu, E., & Kaya, Ö. (2015). Kentsel Gelişme İle Ulaşım İlişkisi:Adana Örneği. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish(10), 27-46.
  • Anderson, K. (2009). Kernel Density Estimation and K-Means Clustering to Profile Road Accident Hotspots. Accidet Analysis and Prevention(41), 359-364.
  • Çinicoğlu, E., Atalay, M., & Yorulmaz, H. (2013). Trafik Kazaları Analizi İçin Bayes Ağları Modeli. Bilişim Teknolojileri Dergisi(2), 41-54.
  • Çodur, M., & Tortum, A. (2013). Erzurum- Pasinler Yolu Trafik Kaza Tahmin Modeli. Ordu Üniversitesi Bil. Tek. Dergisi, 3(2), 39-49.
  • Doğan, M. (2011). Mengen Havzası'nın Nüfus Gelişimi ve Sorunları. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Dergisi(23), 19-33.
  • Ertunç, E., Çay, T., & Mutluoğlu, Ö. (2016). Analysis of Road Traffic Accidents in Antalya Province (Turkey) Using Geographical Information Systems. Selçuk Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, 4(2), 309-320.
  • Güler, H. (2017). Karayolu Trafik Kazalarına Yeni Bir Yaklaşım:Kaza Analiz Kesimleri Modeli. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 23(6), 707-717.
  • Günay, B., Aydın, M., & Akgöl, K. (2014). Modern Dönel Kavşaklara Sorunsuz Bir Dönüşümün Bilimsel Metodolojisi. Karayolu 3. Ulusal Kongresi. Ankara.
  • Gündoğdu, G. (2010). Coğrafi Bilgi Sistemleri Kullanılarak Trafik Kaza Analizi: Adana Örneği. Adana: Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güvenal, B., Çabuk, A., & Yavuz, M. (2005). Trafik Kazalarının Verilerine Bağlı Olarak CBS Destekli Ulaşım Planlaması: Eskişehir Kenti Örneği. Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, Mühendislik Ölçmeleri Komisyonu, 2. Mühendislik Ölçmeleri Sempozyumu, (s. 424-436). İstanbul.
  • Karayolları Trafik Kanunu. (1983).
  • Kıyıldı, R., & Sivrikaya, O. (2013). 2006-2011 Yıllarında Niğde'de Meydana Gelen Trafik Kazalarının Analizi. Niğde Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 2(1), 27-38.
  • Massre, D., Campbell, K., & Williams, A. (1995). Taffic Accident Involvement Rates By Driver Age And Gender. Accid. Anal. And Prev., 1(27), 73-87.
  • Mayda, A., Yılmaz , M., Bolu, F., & Çelebiler, N. (2015). Trafik Kazaları ve Risk Faktörleri: Düzce İl Merkezinde Meydana Gelen Trafik Kazalarının Değerlendirilmesi. TAF Prev. Med. Bulletin(4), 308-314.
  • Nizam, T., Erkenekli, F., Çodur, Y., Uluğtekin, N., & Doğru, Ö. (2011). Coğrafi Bilgi Sistemleri İle Trafik Kaza Analizi. TMMOB Coğrafi Bilgi Sistemleri Kongresi (31 Ekim- 4 Kasım). Ankara.
  • Özen, E., Genç, E., & Kaya, Z. (2014). Remark On The Causes Of Traffic Accidents And Traffic Awareness Example Of Usak Province. Optimum Journal Of Economics And Management Sciences, 1(1).
  • Özmal, M., Küçükönder, M., Karabulut , M., & Göksu, G. (2014). Coğrafi Bilgi Sistemleri Kullanarak Kahramanmaraş Trafik Kaza Analizi. Uluslararası Coğrafyacılar Derneği (04-06 Haziran). Muğla.
  • Sertkaya Doğan, Ö. (2012). İstanbul'un Ulaşımında Deniz Yollarının Yeri ve Önemi. Prof. Dr. Süha Göney'e Armağan. içinde İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Sungur, İ., Akdur, R., & Piyal, B. (2014). Türkiye'deki Trafik Kazalarının Analizi. Ankara Medical Journal, 14(3).
  • Tümertekin, E., & Özgüç, N. (2012). Ekonomik Coğrafya. İstanbul: Çantay Kitabevi.

Geographical Analysis of The Traffic Accidents In Viransehir (Sanlıurfa) Cıty Center (2013-2017)

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 2, 340 - 363, 15.06.2019
https://doi.org/10.35674/kent.540211

Öz

The number of vehicles has steadily increased in
parallel with the population in Turkey. Depending on the increasing number of
vehicles, the number of accidents occurred in traffic also has increased.
Traffic accidents can result in serious traumas, injuries and deaths as well as
their material and moral consequences. And the fact that highway transportation
is commonly preferred in Turkey, has been a major factor in the increase of
traffic accidents. The total number of traffic accidents that occurred between
the years of 2013-2017 in Turkey is 5.530.090, 1.497.353 of these accidents
resulted in injury and death. Various studies have been conducted to reduce
traffic accidents in the world and Turkey, but they could not be much effective
in reducing accidents. Geographic Information System (GIS) is widely used in
the analysis, reduction and decision-making process of traffic accidents. The
use of GIS in traffic accidents is of great importance for the identification
of accident hotspots, blind spots and changes in the intensity of accidents
over the years. In this study, traffic accident data belonging to the city
center of Viransehir (Şanlıurfa) between 2013 and 2017 were used. The accident
data were obtained from the Ministry of Interior Traffic Inspection Department.
Traffic accidents occurred in the study area were analyzed according to month,
day and time distinction as well as the factors like day and night, road
condition, weather condition and death or injury of the accident. The traffic
accidents occurred between the years 2013-2017 were analyzed and the accident
blind spots were determined. 

Kaynakça

  • Adıgüzek, F., Toroğlu, E., & Kaya, Ö. (2015). Kentsel Gelişme İle Ulaşım İlişkisi:Adana Örneği. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish(10), 27-46.
  • Anderson, K. (2009). Kernel Density Estimation and K-Means Clustering to Profile Road Accident Hotspots. Accidet Analysis and Prevention(41), 359-364.
  • Çinicoğlu, E., Atalay, M., & Yorulmaz, H. (2013). Trafik Kazaları Analizi İçin Bayes Ağları Modeli. Bilişim Teknolojileri Dergisi(2), 41-54.
  • Çodur, M., & Tortum, A. (2013). Erzurum- Pasinler Yolu Trafik Kaza Tahmin Modeli. Ordu Üniversitesi Bil. Tek. Dergisi, 3(2), 39-49.
  • Doğan, M. (2011). Mengen Havzası'nın Nüfus Gelişimi ve Sorunları. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Dergisi(23), 19-33.
  • Ertunç, E., Çay, T., & Mutluoğlu, Ö. (2016). Analysis of Road Traffic Accidents in Antalya Province (Turkey) Using Geographical Information Systems. Selçuk Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, 4(2), 309-320.
  • Güler, H. (2017). Karayolu Trafik Kazalarına Yeni Bir Yaklaşım:Kaza Analiz Kesimleri Modeli. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 23(6), 707-717.
  • Günay, B., Aydın, M., & Akgöl, K. (2014). Modern Dönel Kavşaklara Sorunsuz Bir Dönüşümün Bilimsel Metodolojisi. Karayolu 3. Ulusal Kongresi. Ankara.
  • Gündoğdu, G. (2010). Coğrafi Bilgi Sistemleri Kullanılarak Trafik Kaza Analizi: Adana Örneği. Adana: Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Güvenal, B., Çabuk, A., & Yavuz, M. (2005). Trafik Kazalarının Verilerine Bağlı Olarak CBS Destekli Ulaşım Planlaması: Eskişehir Kenti Örneği. Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, Mühendislik Ölçmeleri Komisyonu, 2. Mühendislik Ölçmeleri Sempozyumu, (s. 424-436). İstanbul.
  • Karayolları Trafik Kanunu. (1983).
  • Kıyıldı, R., & Sivrikaya, O. (2013). 2006-2011 Yıllarında Niğde'de Meydana Gelen Trafik Kazalarının Analizi. Niğde Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 2(1), 27-38.
  • Massre, D., Campbell, K., & Williams, A. (1995). Taffic Accident Involvement Rates By Driver Age And Gender. Accid. Anal. And Prev., 1(27), 73-87.
  • Mayda, A., Yılmaz , M., Bolu, F., & Çelebiler, N. (2015). Trafik Kazaları ve Risk Faktörleri: Düzce İl Merkezinde Meydana Gelen Trafik Kazalarının Değerlendirilmesi. TAF Prev. Med. Bulletin(4), 308-314.
  • Nizam, T., Erkenekli, F., Çodur, Y., Uluğtekin, N., & Doğru, Ö. (2011). Coğrafi Bilgi Sistemleri İle Trafik Kaza Analizi. TMMOB Coğrafi Bilgi Sistemleri Kongresi (31 Ekim- 4 Kasım). Ankara.
  • Özen, E., Genç, E., & Kaya, Z. (2014). Remark On The Causes Of Traffic Accidents And Traffic Awareness Example Of Usak Province. Optimum Journal Of Economics And Management Sciences, 1(1).
  • Özmal, M., Küçükönder, M., Karabulut , M., & Göksu, G. (2014). Coğrafi Bilgi Sistemleri Kullanarak Kahramanmaraş Trafik Kaza Analizi. Uluslararası Coğrafyacılar Derneği (04-06 Haziran). Muğla.
  • Sertkaya Doğan, Ö. (2012). İstanbul'un Ulaşımında Deniz Yollarının Yeri ve Önemi. Prof. Dr. Süha Göney'e Armağan. içinde İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Sungur, İ., Akdur, R., & Piyal, B. (2014). Türkiye'deki Trafik Kazalarının Analizi. Ankara Medical Journal, 14(3).
  • Tümertekin, E., & Özgüç, N. (2012). Ekonomik Coğrafya. İstanbul: Çantay Kitabevi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ercan Vural 0000-0002-7310-413X

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Vural, E. (2019). Viranşehir (Şanlıurfa) Şehir Merkezi’ndeki Trafik Kazalarının Coğrafi Analizi (2013-2017). Kent Akademisi, 12(2), 340-363. https://doi.org/10.35674/kent.540211

International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi

Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net

Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net