Türkiye’de
nüfusa paralel olarak araç sayısında da sürekli olarak artış görülmektedir.
Artan araç sayısına bağlı olarak da trafik de meydana gelen kazaların sayısı
artmıştır. Trafikte gerçekleşen kazalar maddi ve manevi sonuçlarının yanı sıra
ciddi travmalarla, yaralanmalarla ve ölümlerle de sonuçlanabilmektedir.
Türkiye’de en fazla karayolu ulaşımının tercih edilmesi, trafik kazalarının
artmasında büyük bir etmen olmuştur.
Türkiye’de 2013-2017 yılları arasında gerçekleşen toplam trafik kazası
sayısı 5.530.090’dır. Bu kazalardan 1.497.353’ü yaralanma ve ölümle
sonuçlanmıştır. Dünya’da ve Türkiye’de trafik kazalarını azaltmak için çeşitli
araştırmalar yapılmış fakat bu araştırmalar kazaları azaltmada çok fazla etkili
olamamıştır. Trafik kazalarının analizinde, azaltılmasında ve karar verme
sürecinde Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) oldukça yaygın bir şekilde kullanılmaktadır.
Trafik kazalarında CBS kullanımı; kaza sıcak noktalarının, kara noktalarının
tespiti ve kazaların yıllara göre yoğunluk değişiminin gösterilebilmesi için
büyük öneme sahiptir. Bu çalışmada 2013-2017 yılları arasında Viranşehir
(Şanlıurfa) şehir merkezinde gerçekleşen trafik kazası verileri kullanılmıştır.
Kaza verileri İçişleri Bakanlığı Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü’nden elde
edilmiştir. Çalışma alanında gerçekleşen trafik kazaları ay, gün ve saat
ayrımının yanı sıra gece ve gündüz, yol durumuna, hava durumuna ve kazanın
ölümlü veya yaralanmalı olmasına göre analiz edilmiştir. 2013-2017 yılları
arasında gerçekleşen trafik kazalarının değişim analizi yapılmış ve kaza kara
noktaları belirlenmiştir.
The number of vehicles has steadily increased in
parallel with the population in Turkey. Depending on the increasing number of
vehicles, the number of accidents occurred in traffic also has increased.
Traffic accidents can result in serious traumas, injuries and deaths as well as
their material and moral consequences. And the fact that highway transportation
is commonly preferred in Turkey, has been a major factor in the increase of
traffic accidents. The total number of traffic accidents that occurred between
the years of 2013-2017 in Turkey is 5.530.090, 1.497.353 of these accidents
resulted in injury and death. Various studies have been conducted to reduce
traffic accidents in the world and Turkey, but they could not be much effective
in reducing accidents. Geographic Information System (GIS) is widely used in
the analysis, reduction and decision-making process of traffic accidents. The
use of GIS in traffic accidents is of great importance for the identification
of accident hotspots, blind spots and changes in the intensity of accidents
over the years. In this study, traffic accident data belonging to the city
center of Viransehir (Şanlıurfa) between 2013 and 2017 were used. The accident
data were obtained from the Ministry of Interior Traffic Inspection Department.
Traffic accidents occurred in the study area were analyzed according to month,
day and time distinction as well as the factors like day and night, road
condition, weather condition and death or injury of the accident. The traffic
accidents occurred between the years 2013-2017 were analyzed and the accident
blind spots were determined.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net