Nature conservation areas, which are most affected by environmental problems and play an active role in combating these problems, become more important day by day. All individuals have various responsibilities to protect nature and leave a livable world to future generations. It is reported by many researchers that education given at an early age is important for the protection of natural areas and prevention of their problems. The aim of this study is to determine nature conservation approaches in the sample of secondary school students and to evaluate their changes depending on education. In order to determine the knowledge level and awareness of the students of Ayten Çağıran Secondary School in Antalya, Konyaaltı district, about nature protection, an on-site survey method was applied with standard forms. The educational presentation was prepared by evaluating the applied questionnaire forms, and a training presentation was made to the students on nature conservation, suitable for the age groups of the students., The same questionnaire was applied again, after the presentation. Survey forms applied before and after the training presentation were analyzed to see the differences formed by SPSS. After the presentation of the education, positive changes were determined in the students' approach to the subject depending on their gender and class level. At the end of the study, it was determined that educational work on nature conservation given by experts outside the school had an impact on students.
Nature Education Nature Conservation Landscape Architecture Environmental Consciousness Environmental Attitude
Çevre sorunlarından en fazla etkilenen ve bu sorunlarla mücadelede etkin rol oynayan doğa koruma alanları gün geçtikte daha fazla önem kazanmaktadır. Doğanın korunması ve gelecek nesillere yaşanılabilir bir dünyanın bırakılması için tüm bireylere çeşitli sorumluluklar düşmektedir. Doğal alanların korunması ve sorunlarının önlenmesi için erken yaşta verilen eğitimin önemli olduğu birçok araştırıcı tarafından bildirilmektedir. Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencileri örneğinde doğa koruma yaklaşımlarının belirlenmesi ve eğitime bağlı değişimlerinin değerlendirilmesidir. Antalya, Konyaaltı ilçesi Ayten Çağıran Ortaokulu öğrencilerinin doğa koruma konusunda bilgi düzeyi ve farkındalıklarının belirlenmesinde standart formlarla yerinde anket yöntemi uygulanmıştır. Uygulanan anket formaları değerlendirilerek eğitim sunumu hazırlanmış ve öğrencilere doğa koruma konusunda öğrencilerin yaş gruplarına uygun bir eğitim sunumu yapılmıştır. Sunum sonrası aynı anket formu tekrar uygulanmıştır. Eğitim sunumu öncesi ve sonrası uygulanan anket formları SPSS programına veri girişi yapılarak oluşan farklıların görülebilmesi için analizler yapılmıştır. Eğitim sunumu sonrası öğrencilerin cinsiyet ve sınıf düzeylerine bağlı olarak konuya yaklaşımlarında olumlu yönde değişimler saptanmıştır. Çalışma sonunda okul dışında uzmanlar tarafından verilen doğa koruma konusundaki eğitim çalışmalarının, öğrenciler üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir.
Doğa Eğitimi Doğa Koruma Peyzaj Mimarlığı Çevre Bilinci Çevresel Tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 2 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net