Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Investment Alternatives With Analytical Network Process Method For A Sustainable Green Campus

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 3, 777 - 788, 15.09.2021
https://doi.org/10.35674/kent.959000

Öz

There are serious problems in Turkey due to reasons such as global warming and climate change. Although cities have specific needs in combating the negative effects of climate change and there is no single policy that will serve all purposes, it is possible with analytical methods that the measures to be taken are optimal under current conditions. Therefore, it is necessary to optimally evaluate various opportunities on limited resources to gain knowledge and experience applications through global networks. In the study, the current opportunities were evaluated, the negative effects of global climate change brought about by urbanization were examined, and alternative solutions were sought and a model was proposed for critical decision problems with an analytical method. In the proposed solution model, investment alternatives for a project of this nature in Kırıkkale University Central Campus were evaluated in order to reduce the negative effects of the society on the environment by implementing the sustainable green campus project, which includes all of the green roof, vertical garden, sustainable education, electric vehicles and solar panels. Prioritization based on various criteria for the realization of the projects was made with the Analytical Network Process (ANP) method. In the study, Kırıkkale University campus was determined as the Vertical Garden Project, the first project envisaged to be implemented in the transition process to a sustainable green campus, and it was aimed to be a pioneer in green campus projects to be made in the future.

Kaynakça

  • Aydın, B. ve Aydın, C. İ. (2020). Şehirleri Serinletmek İçin Yönetişim Stratejileri: Atina ve İstanbul Örnekleri. Umudun Yeri Yeşil Şehirler Çalıştayı, 1-18.
  • Bayramoğlu, E. (2016). Sürdürülebilir Peyzaj Düzenleme Yaklaşımı: KTÜ Kanuni Kampüsü’nün Xeriscape Açısından Değerlendirilmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 17(2), 119-127.
  • Develi Uyar, G. (2018). Dikey Yeşil Sistemler ve Uygulama Örnekleri. (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Filibeli, A., Büyükkamacı, N. ve Ayol, A. (2017). Yeşil Kampüs Uygulaması: Kampüs Atıksularının Sulama Amacıyla Yeniden Kullanımı. Yeşil Bina Sürdürülebilir Yapı Teknolojileri Dergisi, 46, 34-39.
  • Gelişen, G. ve Güzelkokar, O. (2019). Mevcut Yapıların Sürdürülebilir Yeşil Binalara Dönüştürülmesi. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi, 2 (2), 76-90.
  • Görener, A. (2011). Bütünleşik ANP-VIKOR Yaklaşımı ile ERP Yazılımı Seçimi. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 5 (1), 97-110.
  • Günerhan, S. A. ve Günerhan, H. (2016). Türkiye için Sürdürülebilir Üniversite Modeli. Mühendis ve Makina, 57(682), 54-62.
  • Hajrasouliha, A. (2017). Campus Score: Measuring University Campus Qualities. Landscape and Urban Planning, 158, 166-176.
  • Hamurcu, M. ve Eren, T. (2020). Electric Bus Selection with Multicriteria Decision Analysis for Green Transportation. Sustainability (Switzerland), 12 (7), 2777.
  • Kaya, S. K., Dal, M. ve Aşkın, A. (2019). Türkiye’deki Devlet ve Vakıf Üniversite Kampüslerinin Sürdürülebilir-Ekolojik Parametreleri Açısından Karşılaştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 21 (1), 106-125.
  • Kayıhan, K. S. ve Tönük, S. (2011). Sürdürülebilirlik Bilincinin İnşa Edileceği Binalar Olma Yönü ile Temel Eğitim Okulları. Politeknik Dergisi, 14(2), 163-171.
  • Kocabaş, İ. ve Bademcioğlu, M. (2016). Sustainability in Education Buildings. International Online Journal of Educational Sciences, 8(3), 180-192.
  • Esin, N. ve Tekçe, I. (2012). Eğitime Yeni Bakış ve Okul Binaları Tasarımındaki Yansımaları. Güney Mimarlık, 9, 32-33.
  • Oral, N., Yumuşak, R. ve Eren, T. (2021). AHP ve ANP Yöntemleri Kullanılarak Tehlikeli Madde Depo Yeri Seçimi: Kırıkkale İlinde Bir Uygulama. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 10 (1), 115-124.
  • Oral, N., Yapıcı, S., Yumuşak, R. ve Eren, T. (2021). Pandemi Sürecinde Sürdürülebilir Tedarik Zinciri Yönetimi için İlaç Deposu ve Aşı Dağıtım Merkezi Yeri Seçimi. Politeknik Dergisi, 1-1.
  • Olszak, E. (2012). Composite Indicators for a Sustainable Campus—Design Rationale and Methodology: The Case of the Catholic Institute of Lille. Ecological indicators, 23, 573-577.
  • Othman, A. R. ve Sahidin, N. (2015). Vertical Greening Façade as Passive Approach in Sustainable Design. Elsevier Procedia Social and Behavioral Sciences, 222, 845-854.
  • Sarkis, J. (1998). Evaluating Environmentally Conscious Business Practices. European Journal of Operational Research, 107(1), 159-174.
  • Saygın, N. ve Ulusoy, P. (2011). Sürdürülebilir Kampüs Tasarımı İçin Yağmursuyu Yönetimi ve Yeşil Altyapı Teknikleri. Politeknik Dergisi, 14 (3), 223-231.
  • Shafer, C. S., Koo Lee, B. ve Turner, S. (2000). A Tale of Three Greenway Trails: User Perceptions Related to Quality of Life, Landscape Urban Planning, 49 (3-4), 163-178.
  • Süt, N. İ., Hamurcu, M. ve Eren, T. (2019). Kampüste Yeşil Ulaşım Uygulaması: Ring Araçlarının Seçimi İçin Bir Karar Verme Süreci. Gazi Mühendislik Bilimleri Dergisi (GMBD), 5 (1), 9-21.
  • Suwartha, N. ve Sari, R. F. (2013). Evaluating UI GreenMetric as a Tool to Support Green Universities Development: Assessment of The Year 2011 Ranking. Journal of Cleaner Production, 61, 46-53.
  • Şahin, B. E., ve Dostoğlu, N. (2015). Okul Binaları Tasarımında Sürdürülebilirlik. Uludağ University Journal of the Faculty of Engineering, 20(1), 75-91.
  • Tan, H., Chen, S., Shi, Q. ve Wang, L. (2014). Development of Green Campus in China. Journal of Cleaner Production, 64, 646-653.
  • Tavşan, F. ve Yanılmaz, Z. (2019). Eğitim Yapılarında Sürdürülebilir Yaklaşımlar. Sanat ve Tasarım Dergisi, (24), 359-383.
  • Tonguç, B. (2012). Sürdürülebilir Tasarımın Okul Öncesi Eğitim Yapıları Örneğinde İrdelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yapıcı, S., Yumuşak, R. ve Eren, T. (2020). Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ile Medikal Depo Yeri Seçimi. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (2), 203-221.
  • Yazıcı, E., Eren, T. ve Alakaş, H. (2021). Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri ile İşleme Merkezi Seçimi: İmalat İşletmesinde Uygulama. Endüstri Mühendisliği, 32 (1), 34-54.
  • Yıldız, M. (2014). Dikey Bahçe; Beton Yapıların Yeni Yeşil Yüzü, Ekoyapı Dergisi. Erişim Adresi: https://www.ekoyapidergisi.org/815-dikey-bahce-beton-yapilarin-yeni-yesil-yuzu.html

Sürdürülebilir Yeşil Kampüs için Analitik Ağ Prosesi Yöntemi ile Yatırım Alternatiflerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 3, 777 - 788, 15.09.2021
https://doi.org/10.35674/kent.959000

Öz

Türkiye’de küresel ısınma, iklim değişikliği gibi nedenlerden dolayı ciddi sorunlar yaşanmaktadır. Şehirlerin iklim değişikliğinin olumsuz etkileriyle mücadele edilmesinde kendine özel ihtiyaçları olmasına ve tüm amaçlara hizmet edecek tek bir politika bulunmamasına rağmen, alınacak tedbirlerin mevcut şartlar altında optimal olması analitik yöntemlerle mümkündür. Bu yüzden küresel ağlar yoluyla bilgi edinmek ve uygulamaları deneyimlemek adına çeşitli fırsatları kısıtlı kaynaklar için optimal bir şekilde değerlendirmek gerekmektedir. Yapılan çalışmada mevcut fırsatlar değerlendirilerek, şehirleşmenin beraberinde getirdiği küresel iklim değişikliğinin çevreye verdiği olumsuz etkiler incelenmiştir ve alternatif çözüm arayışına girilerek kritik karar problemlerine analitik bir yöntemle model önerisinde bulunulmuştur. Önerilen çözüm modelinde, yeşil çatı, dikey bahçe, sürdürülebilir eğitim, elektrikli taşıtlar ve güneş panellerinin tamamını barındıran sürdürülebilir yeşil kampüs projesini hayata geçirerek toplumun çevreye olumsuz etkilerini azaltmak için Kırıkkale Üniversitesi Merkez Kampüsü’nde bu nitelikteki bir projenin yatırım alternatifleri değerlendirilmiştir. Projelerin hayata geçirilmesi için çeşitli kriterlere bağlı önceliklendirmeler Analitik Ağ Prosesi (ANP) yöntemi ile yapılmıştır. Yapılan çalışmada Kırıkkale Üniversitesi kampüsünün, sürdürülebilir yeşil kampüse geçiş sürecinde hayata geçirilmesi öngörülen ilk proje Dikey Bahçe Projesi olarak belirlenerek gelecekte yapılacak yeşil kampüs projelerine öncü olması hedeflenmiştir.

Kaynakça

  • Aydın, B. ve Aydın, C. İ. (2020). Şehirleri Serinletmek İçin Yönetişim Stratejileri: Atina ve İstanbul Örnekleri. Umudun Yeri Yeşil Şehirler Çalıştayı, 1-18.
  • Bayramoğlu, E. (2016). Sürdürülebilir Peyzaj Düzenleme Yaklaşımı: KTÜ Kanuni Kampüsü’nün Xeriscape Açısından Değerlendirilmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 17(2), 119-127.
  • Develi Uyar, G. (2018). Dikey Yeşil Sistemler ve Uygulama Örnekleri. (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Filibeli, A., Büyükkamacı, N. ve Ayol, A. (2017). Yeşil Kampüs Uygulaması: Kampüs Atıksularının Sulama Amacıyla Yeniden Kullanımı. Yeşil Bina Sürdürülebilir Yapı Teknolojileri Dergisi, 46, 34-39.
  • Gelişen, G. ve Güzelkokar, O. (2019). Mevcut Yapıların Sürdürülebilir Yeşil Binalara Dönüştürülmesi. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi, 2 (2), 76-90.
  • Görener, A. (2011). Bütünleşik ANP-VIKOR Yaklaşımı ile ERP Yazılımı Seçimi. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 5 (1), 97-110.
  • Günerhan, S. A. ve Günerhan, H. (2016). Türkiye için Sürdürülebilir Üniversite Modeli. Mühendis ve Makina, 57(682), 54-62.
  • Hajrasouliha, A. (2017). Campus Score: Measuring University Campus Qualities. Landscape and Urban Planning, 158, 166-176.
  • Hamurcu, M. ve Eren, T. (2020). Electric Bus Selection with Multicriteria Decision Analysis for Green Transportation. Sustainability (Switzerland), 12 (7), 2777.
  • Kaya, S. K., Dal, M. ve Aşkın, A. (2019). Türkiye’deki Devlet ve Vakıf Üniversite Kampüslerinin Sürdürülebilir-Ekolojik Parametreleri Açısından Karşılaştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 21 (1), 106-125.
  • Kayıhan, K. S. ve Tönük, S. (2011). Sürdürülebilirlik Bilincinin İnşa Edileceği Binalar Olma Yönü ile Temel Eğitim Okulları. Politeknik Dergisi, 14(2), 163-171.
  • Kocabaş, İ. ve Bademcioğlu, M. (2016). Sustainability in Education Buildings. International Online Journal of Educational Sciences, 8(3), 180-192.
  • Esin, N. ve Tekçe, I. (2012). Eğitime Yeni Bakış ve Okul Binaları Tasarımındaki Yansımaları. Güney Mimarlık, 9, 32-33.
  • Oral, N., Yumuşak, R. ve Eren, T. (2021). AHP ve ANP Yöntemleri Kullanılarak Tehlikeli Madde Depo Yeri Seçimi: Kırıkkale İlinde Bir Uygulama. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 10 (1), 115-124.
  • Oral, N., Yapıcı, S., Yumuşak, R. ve Eren, T. (2021). Pandemi Sürecinde Sürdürülebilir Tedarik Zinciri Yönetimi için İlaç Deposu ve Aşı Dağıtım Merkezi Yeri Seçimi. Politeknik Dergisi, 1-1.
  • Olszak, E. (2012). Composite Indicators for a Sustainable Campus—Design Rationale and Methodology: The Case of the Catholic Institute of Lille. Ecological indicators, 23, 573-577.
  • Othman, A. R. ve Sahidin, N. (2015). Vertical Greening Façade as Passive Approach in Sustainable Design. Elsevier Procedia Social and Behavioral Sciences, 222, 845-854.
  • Sarkis, J. (1998). Evaluating Environmentally Conscious Business Practices. European Journal of Operational Research, 107(1), 159-174.
  • Saygın, N. ve Ulusoy, P. (2011). Sürdürülebilir Kampüs Tasarımı İçin Yağmursuyu Yönetimi ve Yeşil Altyapı Teknikleri. Politeknik Dergisi, 14 (3), 223-231.
  • Shafer, C. S., Koo Lee, B. ve Turner, S. (2000). A Tale of Three Greenway Trails: User Perceptions Related to Quality of Life, Landscape Urban Planning, 49 (3-4), 163-178.
  • Süt, N. İ., Hamurcu, M. ve Eren, T. (2019). Kampüste Yeşil Ulaşım Uygulaması: Ring Araçlarının Seçimi İçin Bir Karar Verme Süreci. Gazi Mühendislik Bilimleri Dergisi (GMBD), 5 (1), 9-21.
  • Suwartha, N. ve Sari, R. F. (2013). Evaluating UI GreenMetric as a Tool to Support Green Universities Development: Assessment of The Year 2011 Ranking. Journal of Cleaner Production, 61, 46-53.
  • Şahin, B. E., ve Dostoğlu, N. (2015). Okul Binaları Tasarımında Sürdürülebilirlik. Uludağ University Journal of the Faculty of Engineering, 20(1), 75-91.
  • Tan, H., Chen, S., Shi, Q. ve Wang, L. (2014). Development of Green Campus in China. Journal of Cleaner Production, 64, 646-653.
  • Tavşan, F. ve Yanılmaz, Z. (2019). Eğitim Yapılarında Sürdürülebilir Yaklaşımlar. Sanat ve Tasarım Dergisi, (24), 359-383.
  • Tonguç, B. (2012). Sürdürülebilir Tasarımın Okul Öncesi Eğitim Yapıları Örneğinde İrdelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yapıcı, S., Yumuşak, R. ve Eren, T. (2020). Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ile Medikal Depo Yeri Seçimi. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (2), 203-221.
  • Yazıcı, E., Eren, T. ve Alakaş, H. (2021). Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri ile İşleme Merkezi Seçimi: İmalat İşletmesinde Uygulama. Endüstri Mühendisliği, 32 (1), 34-54.
  • Yıldız, M. (2014). Dikey Bahçe; Beton Yapıların Yeni Yeşil Yüzü, Ekoyapı Dergisi. Erişim Adresi: https://www.ekoyapidergisi.org/815-dikey-bahce-beton-yapilarin-yeni-yesil-yuzu.html
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Endüstri Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Selma Yapıcı 0000-0002-5172-6739

Nursena Oral 0000-0002-9517-5086

Rabia Yumuşak 0000-0002-0257-939X

Tamer Eren 0000-0001-5282-3138

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 28 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yapıcı, S., Oral, N., Yumuşak, R., Eren, T. (2021). Sürdürülebilir Yeşil Kampüs için Analitik Ağ Prosesi Yöntemi ile Yatırım Alternatiflerinin Değerlendirilmesi. Kent Akademisi, 14(3), 777-788. https://doi.org/10.35674/kent.959000

International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi

Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net

Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net