Many interior spaces in cities, freely available to all citizens, are classified as public because they belong to people. Interiors are a part of the public spaces where urban culture is formed, and socio-spatial change is observed, and they have an important place in the formation of the identity of the place. In an urban setting, meanings as well as spatial components, events, and activities, which are the values that make the identity of the place unique, are a distinctive feature. This research investigates the qualities and elements of meaning, which is a component of place identity, and its effects on interior identity in the context of public/urban interiors. Thus, the importance of meaning and its effects on spatial identity are explained in more detail. In the study, as a case analysis, the Kızlarağası Inn, located in İzmir Kemeraltı Bazaar, was determined as a semi-open public interior, and its immediate environs surroundings as an urban interior. Data obtained through fieldwork, surveys and interviews were analyzed to determine the combination of meanings and indicators of public/urban interiors. As a result of the study, it has been seen that physical and social environments are effective in the formation of place identity in public/urban interiors. In summary, people’s sensory experiences that create individual and group meanings, attachments, place-related intentions, and memories are effective in the formation of place identity.
Public interior urban interior place identity meaning Kızlarağası Inn
We would like to express our gratitude to the academics and tradesmen/women of the Kızlarağası Inn who graciously agreed to take part in the survey. This research would not have been feasible without them. We would like to extend our gratitude to our interviewees for their time and cooperation. They generously shared information with us that was very helpful for the analysis.
Kamusal erişim ve kullanım sahibi birçok iç mekân, kentin günlük yaşamına dahil oldukları için kamusal olarak kabul edilir. Kentsel bir çevrede yer kimliği, ortam elemanları, faaliyetler ve etkinliklerin yanı sıra anlamlarla karakterize edilir. Bu makalenin amacı, kamusal ve kentsel iç mekânı yer kimliğinin bir bileşeni olarak anlam açısından incelemek, anlam özelliklerinin ve unsurlarının iç mekânların kimliğini nasıl etkilediğini belirlemektir. Bu doğrultuda makale söz konusu mekânlardaki anlamın önemini ve yer kimliğinin sürekliliği üzerindeki yansımalarını açıklığa kavuşturmaktadır. Bir örnek olay incelemesi olarak bu araştırma, İzmir’in tarihî merkezi ve çarşı bölgesi olan Kemeraltı Çarşısı’ndaki Kızlarağası Hanı’nı yarı açık bir kamusal iç mekân ve yakın çevresini kentsel iç mekânlar olarak kabul etmektedir. Kamusal ve kentsel iç mekân göstergeleri ile anlamı arasındaki ilişkileri belirlemek için Kızlarağası Hanı ve yakın çevresine ait veriler analiz edilmiştir. Veriler; gözlem, fotoğraf çekimi, davranış haritaları gibi alan çalışmalarının yanı sıra anketler ve mülakatlar ile temin edilmiştir. Çalışmanın bulguları, kamusal ve kentsel iç mekânlardaki yer kimliği oluşumunun hem fiziksel hem de sosyal çevre ile ilişkisi olduğunu göstermektedir. Daha ayrıntılı tanımlamalar vermek gerekirse, mekân kimliğinin inşasında insanların duyusal deneyimleri, bağlılıkları, katılımları, hatıraları ve yere ait niyetleri aracılığıyla oluşturulan bireysel ve grup anlamlarının tümü etkili olmaktadır.
Kamusal iç mekân kentsel iç mekân mekân kimliği anlam Kızlarağası Hanı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Tüm Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Ekim 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 4 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net