Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Çağdaş Seramik Sanatında Kullanılan Alternatif Şekillendirme Yöntemleri

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 3, 2142 - 2158, 15.09.2023
https://doi.org/10.35674/kent.1218972

Öz

Seramik sanatında başlıca kullanılan şekillendirme yöntemleri; elle şekillendirme, torna ile şekillendirme ve dökümle şekillendirme yöntemleridir. CAD/CAM teknolojilerinin gelişimine bağlı olarak ortaya çıkan 3D yazıcılarla şekillendirme yöntemi de son yıllarda sanat pratiğine entegre edilmiştir. Tüm bu şekillendirme yöntemlerinin yanı sıra günümüzde sanatçılar malzemenin şekillendirme sınırlılıklarının ötesini görmeye çalışmakta ve kendi kişisel yöntemlerini geliştirmektedir. Bu doğrultuda sanatçılar, bazen çeşitli katkılar kullanarak malzemenin şekillendirme yöntemlerine ek yöntemler geliştirmekte, bazen kendi cihazlarını yaratarak makine üretimi bir sanat pratiği ortaya koymaktadır. Tüm bu uygulama seçeneklerinin tek odak noktası hiç şüphesiz sanatçının yeniden var etme istencidir. Günümüzde sanatçı, mucit, mühendis ve tasarımcı kavramları arasındaki sınırlar neredeyse görünür hale gelmeye başlamıştır. Bunun sonucu olarak da ortaya kendi üretim sürecini ve yöntemini belirleyen bir sanat pratiği çıkmıştır. Araştırmada, literatürde bir şekillendirme sınıflandırması olarak henüz kabul görmeyen fakat sanatçıların özelinde gelişen bu yöntemler gruplandırılarak bir sınıflandırma yapılmıştır. Bu sınıflandırmada, ortaya çıkan yöntemlerin yaygın kullanımları ve teknik benzerlikleri göz önünde bulundurulmuştur.

Kaynakça

  • Ağatekin, E., "Seramik Sanatında Yeni ve Alternatif Bir Biçimlendirme Yöntemi Olarak Aşındırıcı Su Jeti Kullanımı," Uluslararası Geçmişten Geleceğe Sanat Sempozyumu-UGS’2016 , Çorum, Turkey, pp.319-327, 2016.
  • Arcasoy, A. (1983), Seramik Teknolojisi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Anasanat Dalı Yayınları, İstanbul.
  • Can, E. (2019), Seramik Üretim Sürecinde Üç Boyutlu Yazıcıların Kullanımı ve Sanatsal Öneriler, Sanatta Yeterlik Tezi, Eskişehir.
  • Cooper E. (1988) A History of World of Pottery, 3th Edition, Chilton Trade Book Publishing, Pennsylvania.
  • Cooper E. (2000) The Thousand Years of Pottery, 4th Edition, University Of Pennsylvania Press, Philadelphia.
  • Dawson L. E. (1964) A Ceramic Technique Invented in Ancient Peru. Ñawpa Pacha: Journal of Andean Archaeology, 1964, No. 2, pp. 107-111.
  • Erman, D.O. (2012) Türk Seramik Sanatının Gelişimi: Toprağın Ateşle Dansı, Acta Turcica, 4(1): 18-33.
  • Gheorghiu, D. (2009), Early Farmers, Late Foragers, and Ceramic Traditions, Cambridge Scholars Publishing, UK.
  • Gürel, A. A. (2015). Seramik Sanatında Figüratif Form Olanakları Bağlamında Amiguruminin Kullanımı, Seramik Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Kundul, M. (2013). Endüstriyel Seramikte Alçı ve Çamur Şekillendirme Yöntemleri, İstanbul, Biltur Basım Yayın ve Hizmet A.Ş.
  • Levin, Elaine. (2011) Fragility And Loss, Ceramics: Art and Perception, No. 85, pp. 29.
  • Martinez Verdu Hakan, E., Can, E. (2016). Bilgisayar Destekli Seramik Üretim Yöntemi Olarak Üç Boyutlu Yazıcılar ve Günümüz Koşullarında Uygulama Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6.
  • Morris, T. (2018), New Wave Clay Ceramic Design, Art and Architecture, Amsterdam, Frame Publishers.
  • Mutsuddy B.C., Ford R.G., (1994), Ceramic Injection Molding, Springer Science & Business Media.
  • Pitelka V. (2001), Clay, Published by The American Ceramic Society, Ohio.
  • Poyraz, M. (2021). Seramik Bünyede Farklı Katkı Malzemeleri ve Artistik Uygulamalar. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 6 (13), 86-103.
  • Tazeoğlu Filiz, F. (2022) Beton, Porselen ve Cam Malzemelerinin Sanatsal Anlamda Kullanım Olanaklarının Araştırılması, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Tazeoğlu Filiz, F. (2023). Ekstrüzyon Araçlarının Gelişimi ve Çağdaş Seramik Sanatında Kullanımı. Sanat Yazıları, (48), 227-240.
  • Yılmaz, S. (2019) Seramiğe Dönüşen Organik Nesneler: Teknik ve Sanatsal Örnekler, Sanat Ve Tasarım Dergisi, Cilt 9, Sayı 1, 198 – 215.
  • Zengin, F. E. (2007). Antik Yunan Seramiklerinde Çömlekçilik Konulu Sahneler, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Gerekli İlave Kaynakça Listesi
  • Görsel 1. Kişisel Erişim
  • Görsel 2. “Falling into You” Sergi Kataloğu
  • Görsel 3. Ferda Tazeoğlu Filiz Kişisel Arşivi
  • Görsel 4. Https://www.dezeen.com/2014/02/18/Else-Vases-By-Michal-Fargo-Moulded-From-Torn-Foam-Blocks/
  • Görsel 5. Https://www.thecynthiacorbettgallery.com/Exhibitions/27/Works/Artworks-1526-Jongjin-Park-Artistic-Stratum_Bo4-1mg4-1-2017/
  • Görsel 6. Kişisel Erişim
  • Görsel 7. Alvarez Sergi Katoloğu, Kişisel Erişim
  • Görsel 8. https://www.6sqft.com/Pressed-Objects-Floris-Wubbens-Brutally-Tactile-Designs-For-The-Human-Touch/
  • Görsel 9. https://www.6sqft.com/Pressed-Objects-Floris-Wubbens-Brutally-Tactile-Designs-For-The-Human-Touch/
  • Görsel 10. Kişisel Erişim
  • Görsel 11. https://www.williamhavugallery.com/Cheryl-Ann-Thomas/
  • Görsel 12. https://www.williamhavugallery.com/Cheryl-Ann-Thomas/
  • Görsel 13. https://iamawalkingcontradiction.tumblr.com/Post/148443249177/Andrey-Zignnatto-Stacking-2013-Structural-Ceramic

Alternative Forming Methods Used in Contemporary Ceramic Art; Artist Inventors

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 3, 2142 - 2158, 15.09.2023
https://doi.org/10.35674/kent.1218972

Öz

Seramik sanatında başlıca kullanılan şekillendirme yöntemleri; elle şekillendirme, torna ile şekillendirme ve dökümle şekillendirme yöntemleridir. CAD/CAM teknolojilerinin gelişimine bağlı olarak ortaya çıkan 3D yazıcılarla şekillendirme yöntemi de son yıllarda sanat pratiğine entegre edilmiştir. Tüm bu şekillendirme yöntemlerinin yanı sıra günümüzde sanatçılar malzemenin şekillendirme sınırlılıklarının ötesini görmeye çalışmakta ve kendi kişisel yöntemlerini geliştirmektedir. Bu doğrultuda sanatçılar, bazen çeşitli katkılar kullanarak malzemenin şekillendirme yöntemlerine ek yöntemler geliştirmekte, bazen kendi cihazlarını yaratarak makine üretimi bir sanat pratiği ortaya koymaktadır. Tüm bu uygulama seçeneklerinin tek odak noktası hiç şüphesiz sanatçının yeniden var etme istencidir. Günümüzde sanatçı, mucit, mühendis ve tasarımcı kavramları arasındaki sınırlar neredeyse görünür hale gelmeye başlamıştır. Bunun sonucu olarak da ortaya kendi üretim sürecini ve yöntemini belirleyen bir sanat pratiği çıkmıştır. Araştırmada, literatürde bir şekillendirme sınıflandırması olarak henüz kabul görmeyen fakat sanatçıların özelinde gelişen bu yöntemler gruplandırılarak bir sınıflandırma yapılmıştır. Bu sınıflandırmada, ortaya çıkan yöntemlerin yaygın kullanımları ve teknik benzerlikleri göz önünde bulundurulmuştur.

Kaynakça

  • Ağatekin, E., "Seramik Sanatında Yeni ve Alternatif Bir Biçimlendirme Yöntemi Olarak Aşındırıcı Su Jeti Kullanımı," Uluslararası Geçmişten Geleceğe Sanat Sempozyumu-UGS’2016 , Çorum, Turkey, pp.319-327, 2016.
  • Arcasoy, A. (1983), Seramik Teknolojisi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Anasanat Dalı Yayınları, İstanbul.
  • Can, E. (2019), Seramik Üretim Sürecinde Üç Boyutlu Yazıcıların Kullanımı ve Sanatsal Öneriler, Sanatta Yeterlik Tezi, Eskişehir.
  • Cooper E. (1988) A History of World of Pottery, 3th Edition, Chilton Trade Book Publishing, Pennsylvania.
  • Cooper E. (2000) The Thousand Years of Pottery, 4th Edition, University Of Pennsylvania Press, Philadelphia.
  • Dawson L. E. (1964) A Ceramic Technique Invented in Ancient Peru. Ñawpa Pacha: Journal of Andean Archaeology, 1964, No. 2, pp. 107-111.
  • Erman, D.O. (2012) Türk Seramik Sanatının Gelişimi: Toprağın Ateşle Dansı, Acta Turcica, 4(1): 18-33.
  • Gheorghiu, D. (2009), Early Farmers, Late Foragers, and Ceramic Traditions, Cambridge Scholars Publishing, UK.
  • Gürel, A. A. (2015). Seramik Sanatında Figüratif Form Olanakları Bağlamında Amiguruminin Kullanımı, Seramik Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Kundul, M. (2013). Endüstriyel Seramikte Alçı ve Çamur Şekillendirme Yöntemleri, İstanbul, Biltur Basım Yayın ve Hizmet A.Ş.
  • Levin, Elaine. (2011) Fragility And Loss, Ceramics: Art and Perception, No. 85, pp. 29.
  • Martinez Verdu Hakan, E., Can, E. (2016). Bilgisayar Destekli Seramik Üretim Yöntemi Olarak Üç Boyutlu Yazıcılar ve Günümüz Koşullarında Uygulama Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6.
  • Morris, T. (2018), New Wave Clay Ceramic Design, Art and Architecture, Amsterdam, Frame Publishers.
  • Mutsuddy B.C., Ford R.G., (1994), Ceramic Injection Molding, Springer Science & Business Media.
  • Pitelka V. (2001), Clay, Published by The American Ceramic Society, Ohio.
  • Poyraz, M. (2021). Seramik Bünyede Farklı Katkı Malzemeleri ve Artistik Uygulamalar. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 6 (13), 86-103.
  • Tazeoğlu Filiz, F. (2022) Beton, Porselen ve Cam Malzemelerinin Sanatsal Anlamda Kullanım Olanaklarının Araştırılması, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Tazeoğlu Filiz, F. (2023). Ekstrüzyon Araçlarının Gelişimi ve Çağdaş Seramik Sanatında Kullanımı. Sanat Yazıları, (48), 227-240.
  • Yılmaz, S. (2019) Seramiğe Dönüşen Organik Nesneler: Teknik ve Sanatsal Örnekler, Sanat Ve Tasarım Dergisi, Cilt 9, Sayı 1, 198 – 215.
  • Zengin, F. E. (2007). Antik Yunan Seramiklerinde Çömlekçilik Konulu Sahneler, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Gerekli İlave Kaynakça Listesi
  • Görsel 1. Kişisel Erişim
  • Görsel 2. “Falling into You” Sergi Kataloğu
  • Görsel 3. Ferda Tazeoğlu Filiz Kişisel Arşivi
  • Görsel 4. Https://www.dezeen.com/2014/02/18/Else-Vases-By-Michal-Fargo-Moulded-From-Torn-Foam-Blocks/
  • Görsel 5. Https://www.thecynthiacorbettgallery.com/Exhibitions/27/Works/Artworks-1526-Jongjin-Park-Artistic-Stratum_Bo4-1mg4-1-2017/
  • Görsel 6. Kişisel Erişim
  • Görsel 7. Alvarez Sergi Katoloğu, Kişisel Erişim
  • Görsel 8. https://www.6sqft.com/Pressed-Objects-Floris-Wubbens-Brutally-Tactile-Designs-For-The-Human-Touch/
  • Görsel 9. https://www.6sqft.com/Pressed-Objects-Floris-Wubbens-Brutally-Tactile-Designs-For-The-Human-Touch/
  • Görsel 10. Kişisel Erişim
  • Görsel 11. https://www.williamhavugallery.com/Cheryl-Ann-Thomas/
  • Görsel 12. https://www.williamhavugallery.com/Cheryl-Ann-Thomas/
  • Görsel 13. https://iamawalkingcontradiction.tumblr.com/Post/148443249177/Andrey-Zignnatto-Stacking-2013-Structural-Ceramic
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Tarihi, Teori ve Eleştiri (Diğer)
Bölüm Tüm Makaleler
Yazarlar

Ferda Tazeoğlu Filiz 0000-0002-3411-2575

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 14 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tazeoğlu Filiz, F. (2023). Çağdaş Seramik Sanatında Kullanılan Alternatif Şekillendirme Yöntemleri. Kent Akademisi, 16(3), 2142-2158. https://doi.org/10.35674/kent.1218972

International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi

Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net

Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net