Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bandırma'da İkamet Edenlerin Kent Markası Tutumlarının Öncülleri

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 3, 1398 - 1418, 15.09.2023
https://doi.org/10.35674/kent.1248474

Öz

Günümüzde kentler de tıpkı ürün ve hizmetler gibi rekabet ortamında avantaj yakalamak istemektedirler. Bir diğer ifadeyle kentlerde yatırım, ticaret, ulaşım, eğitim, iş fırsatları, alışveriş olanakları, doğal güzellikler, kültürel faaliyetler, kamu hizmetleri, gastronomi vb. alanlarda öne çıkmak istemektedirler. Bu araştırmanın amacı Balıkesir ilinin Bandırma ilçesinin marka kent kapsamında sosyal, kültürel, ekonomik, çevresel faktörler vb. özellikleri doğrultusunda nasıl markalaşacağını incelemek ve kent markalaşması kapsamında ilçe hakkında çeşitli değerlendirmeler ve öneriler sunmaktır. Araştırma örneklemini Bandırma ilçesinde ikamet eden bireyler oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma tekniklerinden anket tekniği kullanılmış ve 987 kişiden yanıtlar toplanmıştır. Örneklem olarak tabakalı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for the Social Science) 24 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz yöntemi olarak; betimsel istatistiklerin yanında korelasyon analizlerinden faydalanılmıştır. Araştırma sonuçlarında kent sakinlerinin kente olan tutumları incelendiğinde; alışveriş merkezlerini, kafeleri, eğitim kurumlarını, toplu taşıma araçlarını, piknik ve mangal alanlarını yetersiz bulduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bandırma ilçesini aile yaşantısına uygun, sosyal insanların olduğu bir yer olarak gördükleri ve iş fırsatları açısından ilçenin yeterince cazip olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu bilgiler doğrultusunda bireylerin tutumları göz önüne alınıp, ilçenin gelişmesi yönünde çeşitli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aksoy, M. ve Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3), 79-89.
  • Aray, G. (2009). Marka Konumlandırma ve Şehir Markaları: Burdur Şehrinin Markalaşmasına Yönelik Bir Uygulama. Doktora Tezi, DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Avcılar, M. Y. ve Kara, E. (2015). Şehir Markası Kavramı ve Marka Şehir Yaratma Stratejilerine Yönelik Literatür İncelemesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 16 (34), 76-94.
  • Aydın, K. (2003). Müşterilerin Perakendeci Markalara Karşı Tutumlarının Ölçülmesine İlişkin Bir Çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2).
  • Aydın, A., Özel, H., Ergün, S. ve Aydoğan, T. (2015). Bandırma İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nin Bandırma Ekonomisine Katkılarının Hesaplanması: 2014 Yılı Örneği. Bandırma: Dora Yayınları.
  • Bişkin, H. (2013). Kentlerde Markalaşma ‘’Beykoz Örneği". Doktora Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing The Competitive Destination of The Future. Tourism Management, 21(1), 97-116.
  • Çiftçi, A.O. (2022). Marka Kent Oluşturma Stratejileri: Selçuklu Belediyesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Deffner, A. ve Lıourıs, C. (23-27 August 2005). City Marketing:A Significat Planning Tool For Urban Development in a Globalised Economy. 45th Congress of The European Regional Science Association, 1-21.
  • Florek, M. (2012). Measurement of City Brand Equity. Actual Problems Of Economics, (133), 130-139.
  • Gelibolu, L., Samsa, Ç. ve Cengiz, Ö. (2017). Destinasyon Markalamasında Temel Konular: Sarıkamış Kış Turizmi Destinasyonu Üzerine Nitel Bir Çalışma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(16), 447-462.
  • Gilboa, S., Jaffe, E. D., Vianelli, D., Pastore, A., ve Herstein, R. (2015). A Summated Rating Scale For Measuring City Image. Cities, 44, 50-59.
  • Gül, M., Gül, Kudret. ve Saçkes, E. (2019). Termal Turizmde Ziyaretçilerin Destinasyon İmajı Algısı: Sındırgı Örneği. International Journal of Social and Economic Sciences, 9(2), 57-63.
  • Gündoğdu, E. ve Buyruk, L. (2021). Tüketicilerin Deniz Ürünleri Tercihleri ile Restoran Menülerinin Karşılaştırılması: Bandırma Örneği. Bandırma: Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(2), 252-276.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • İlban, M. O., Köroğlu, A., ve Bozok, D. (2008). Termal Turizm Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Gönen Örneği. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 105-129.
  • Karabulut, M. (1998). Profesyonel Satışçılık ve Yönetimi, 2. Baskı, İstanbul: Bilimsel Yayınlar.
  • Kasapoğlu, C. (2018). Bandırma ve Çevresi Marka İmajının Oluşumuna Yönelik Yol Haritası. Bartın Üniversitesi, “Çevrimiçi”: Https://Acikerisim.Bartin.Edu.Tr.
  • Keller, K. L. (1998). Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equit, New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Köybaşı, F. ve Dönmez, B. (2017). Okul Yöneticisi Girişimcilik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18(1), 235-247.
  • Merrilees, B., Miller, D. ve Herington, C. (2009). Antecedents of Residents' City Brand Attitudes. Journal of Business Research, 62(3), 362-367.
  • Mutlu Gözgeç, H. (2019). TripAdvisor Şikâyetlerinin Analizi: Bandırma ve Erdek Yiyecek-İçecek İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma. Bandırma: International Symposium of Bandirma and its Surroundings - UBS’19.
  • Özkan, S. ve Yılmaz, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları (Bandırma Örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(13), 153-171.
  • Öksüzler, O. ve Sürekçi, D. (2010). Türkiye’de İlköğretimde Başarıyı Etkileyen Faktörler: Bir Sıralı Lojit Yaklaşımı. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 79-89.
  • Öztürk, M. ve Topuz, S. (2014). Sosyal Amaca Yönelik Pazarlama Reklamlarının Markaya Yönelik Tutum ve Satın Alma Niyetine Etkisi: Anadolu Üniversitesi Öğretim Elemanlarına Yönelik Bir Uygulama. Journal of Yasar University, 9(35): 6109-6128.
  • Pıke, S. (2005). Tourism Destination Branding Complexity. The Journal of Product and Brand Management.1-4.
  • Saran, M. (2005). Kent Pazarlaması: Güçlü Bir Marka İmajı ve Kent Markası Oluşturmak. Gaziantep: TMMOB Makine Müh. Odası, Marka Yönetimi Sempozyumu.
  • Schiffman, L. ve Kanuk, L. (2007). Consumer Behavior, N.J. Pearson Prentice Hall.
  • Serçek, S. (2015). Sürdürülebilir Turizm Kalkınması Kapsamında Marka Kentler ve Diyarbakır’ın Marka İmajı, Diyarbakır: Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şen, N. (2019). Marka Kentler ve Sembol Yapıları, Detay Yayıncılık.
  • Tektaş, M., Közkurt, C., ve Demir, B. (2019). Bandırmanın Ulaşım Geleceğine Dair Çözüm Önerileri. 3. Uluslararası Bölgesel Kalkınma ve Üniversitelerin Rolü Sempozyumu.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2011). Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss İle Veri Analizi, Detay Yayıncılık.
  • Warnaby, G. ve Davies, B. (1997). Commentary: Cities As Service Factories? Using The Servuction System For Marketing Cities As Shopping Destinations, International Journal of Retail & Distribution Management, 25(6) 204-213.
  • Yıldırım Saçılık, M., Çevik, S., ve Toptaş, A. (2018). Geçmişin Mutfağından Gelecekteki Sofralara: Bandırma-Erdek Yöresinin Gastronomik Mirası. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 300-319.
  • Yuwo, H., Ford, J., ve Purwanegara, M. (2013). Customer-Based Brand Equity For A Tourism Destination (Cbbetd): The Specific Case of Bandung City, Indonesia. Organızations And Markets in Emerging Economies,4(1), 8-22.-

Antecedents Of Bandırma Resıdents’ Cıty Brand Attıtudes

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 3, 1398 - 1418, 15.09.2023
https://doi.org/10.35674/kent.1248474

Öz

Today, cities also want to gain advantage in a competitive environment just like products and services. In other words, cities want to stand out in investment, trade, transportation, education, job opportunities, shopping facilities, natural beauties, cultural activities, public services, gastronomy, etc. This research aims to examine how the district of Bandırma in Balıkesir province can be branded based on its social, cultural, economic, environmental factors, etc. and to provide various evaluations and suggestions about the district within the scope of city branding. The research sample consists of individuals residing in the Bandırma district. The survey technique, one of the quantitative research techniques, was used in the study and responses were collected from 987 people. Stratified sampling method was used as the sample. The data obtained were analyzed using the SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 24 package program. In addition to descriptive statistics, correlation analysis was used as the analysis method. When the attitudes of city residents towards the city were examined in the research results, it was found that they found shopping centers, cafes, educational institutions, public transportation, picnic and barbecue areas insufficient. It was concluded that they see the district of Bandırma as a place suitable for family life, with social people, and not attractive enough in terms of job opportunities. Based on this information, various suggestions have been made for the development of the district, taking into account the attitudes of individuals.

Kaynakça

  • Aksoy, M. ve Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3), 79-89.
  • Aray, G. (2009). Marka Konumlandırma ve Şehir Markaları: Burdur Şehrinin Markalaşmasına Yönelik Bir Uygulama. Doktora Tezi, DEÜ Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Avcılar, M. Y. ve Kara, E. (2015). Şehir Markası Kavramı ve Marka Şehir Yaratma Stratejilerine Yönelik Literatür İncelemesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 16 (34), 76-94.
  • Aydın, K. (2003). Müşterilerin Perakendeci Markalara Karşı Tutumlarının Ölçülmesine İlişkin Bir Çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2).
  • Aydın, A., Özel, H., Ergün, S. ve Aydoğan, T. (2015). Bandırma İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nin Bandırma Ekonomisine Katkılarının Hesaplanması: 2014 Yılı Örneği. Bandırma: Dora Yayınları.
  • Bişkin, H. (2013). Kentlerde Markalaşma ‘’Beykoz Örneği". Doktora Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing The Competitive Destination of The Future. Tourism Management, 21(1), 97-116.
  • Çiftçi, A.O. (2022). Marka Kent Oluşturma Stratejileri: Selçuklu Belediyesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Deffner, A. ve Lıourıs, C. (23-27 August 2005). City Marketing:A Significat Planning Tool For Urban Development in a Globalised Economy. 45th Congress of The European Regional Science Association, 1-21.
  • Florek, M. (2012). Measurement of City Brand Equity. Actual Problems Of Economics, (133), 130-139.
  • Gelibolu, L., Samsa, Ç. ve Cengiz, Ö. (2017). Destinasyon Markalamasında Temel Konular: Sarıkamış Kış Turizmi Destinasyonu Üzerine Nitel Bir Çalışma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(16), 447-462.
  • Gilboa, S., Jaffe, E. D., Vianelli, D., Pastore, A., ve Herstein, R. (2015). A Summated Rating Scale For Measuring City Image. Cities, 44, 50-59.
  • Gül, M., Gül, Kudret. ve Saçkes, E. (2019). Termal Turizmde Ziyaretçilerin Destinasyon İmajı Algısı: Sındırgı Örneği. International Journal of Social and Economic Sciences, 9(2), 57-63.
  • Gündoğdu, E. ve Buyruk, L. (2021). Tüketicilerin Deniz Ürünleri Tercihleri ile Restoran Menülerinin Karşılaştırılması: Bandırma Örneği. Bandırma: Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(2), 252-276.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • İlban, M. O., Köroğlu, A., ve Bozok, D. (2008). Termal Turizm Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Gönen Örneği. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 105-129.
  • Karabulut, M. (1998). Profesyonel Satışçılık ve Yönetimi, 2. Baskı, İstanbul: Bilimsel Yayınlar.
  • Kasapoğlu, C. (2018). Bandırma ve Çevresi Marka İmajının Oluşumuna Yönelik Yol Haritası. Bartın Üniversitesi, “Çevrimiçi”: Https://Acikerisim.Bartin.Edu.Tr.
  • Keller, K. L. (1998). Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equit, New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Köybaşı, F. ve Dönmez, B. (2017). Okul Yöneticisi Girişimcilik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18(1), 235-247.
  • Merrilees, B., Miller, D. ve Herington, C. (2009). Antecedents of Residents' City Brand Attitudes. Journal of Business Research, 62(3), 362-367.
  • Mutlu Gözgeç, H. (2019). TripAdvisor Şikâyetlerinin Analizi: Bandırma ve Erdek Yiyecek-İçecek İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma. Bandırma: International Symposium of Bandirma and its Surroundings - UBS’19.
  • Özkan, S. ve Yılmaz, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları (Bandırma Örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(13), 153-171.
  • Öksüzler, O. ve Sürekçi, D. (2010). Türkiye’de İlköğretimde Başarıyı Etkileyen Faktörler: Bir Sıralı Lojit Yaklaşımı. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 79-89.
  • Öztürk, M. ve Topuz, S. (2014). Sosyal Amaca Yönelik Pazarlama Reklamlarının Markaya Yönelik Tutum ve Satın Alma Niyetine Etkisi: Anadolu Üniversitesi Öğretim Elemanlarına Yönelik Bir Uygulama. Journal of Yasar University, 9(35): 6109-6128.
  • Pıke, S. (2005). Tourism Destination Branding Complexity. The Journal of Product and Brand Management.1-4.
  • Saran, M. (2005). Kent Pazarlaması: Güçlü Bir Marka İmajı ve Kent Markası Oluşturmak. Gaziantep: TMMOB Makine Müh. Odası, Marka Yönetimi Sempozyumu.
  • Schiffman, L. ve Kanuk, L. (2007). Consumer Behavior, N.J. Pearson Prentice Hall.
  • Serçek, S. (2015). Sürdürülebilir Turizm Kalkınması Kapsamında Marka Kentler ve Diyarbakır’ın Marka İmajı, Diyarbakır: Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şen, N. (2019). Marka Kentler ve Sembol Yapıları, Detay Yayıncılık.
  • Tektaş, M., Közkurt, C., ve Demir, B. (2019). Bandırmanın Ulaşım Geleceğine Dair Çözüm Önerileri. 3. Uluslararası Bölgesel Kalkınma ve Üniversitelerin Rolü Sempozyumu.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2011). Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss İle Veri Analizi, Detay Yayıncılık.
  • Warnaby, G. ve Davies, B. (1997). Commentary: Cities As Service Factories? Using The Servuction System For Marketing Cities As Shopping Destinations, International Journal of Retail & Distribution Management, 25(6) 204-213.
  • Yıldırım Saçılık, M., Çevik, S., ve Toptaş, A. (2018). Geçmişin Mutfağından Gelecekteki Sofralara: Bandırma-Erdek Yöresinin Gastronomik Mirası. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 300-319.
  • Yuwo, H., Ford, J., ve Purwanegara, M. (2013). Customer-Based Brand Equity For A Tourism Destination (Cbbetd): The Specific Case of Bandung City, Indonesia. Organızations And Markets in Emerging Economies,4(1), 8-22.-
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kentsel Politika
Bölüm Tüm Makaleler
Yazarlar

Nükhet Budak 0000-0002-4503-8622

Aybenız Akdeniz Ar 0000-0001-6935-2918

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Budak, N., & Akdeniz Ar, A. (2023). Bandırma’da İkamet Edenlerin Kent Markası Tutumlarının Öncülleri. Kent Akademisi, 16(3), 1398-1418. https://doi.org/10.35674/kent.1248474

International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi

Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net

Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net