El sanatı örnekleri bir ulusun kültürel kimliğini yansıtan en önemli belgelerdir. Son zamanlarda el sanatları üzerine yapılan çalışmalar neticesinde farklı bakış açıları ortaya konulmuş ve yeni sonuçlar ortaya çıkarılmıştır. Farklı kategorilere ayrılan el sanatlarının bir bölümünü madenden üretilen ürünler oluşturmaktadır. Madeni eserler içerisinde önemli bir grubunu oluşturan şamdanlar, elektriğin olmadığı zamanlarda mekanlara ışık vermek ve aydınlatmak maksadıyla kullanıldığı bilinmektedir. Bu eserlerin asıl yapılış amaçları aydınlatmak gibi görünse de işlevsel olmasının yanı sıra taşıdıkları bazı sembolik anlamları da vardır. Bu çalışmada Mardin Müzesi’nde muhafaza edilen birkaç şamdan örneği konu edilmiştir. Ele alınan şamdanlar, kullanım alanına göre masa ve el şamdanı olarak üretilmiştir. Şamdanlardan sadece bir tanesi teşhir salonunda yer alırken geriye kalan dört örnek depoda korunmaktadır. İncelenen şamdanların bronz ve bakır malzemeli, döküm ve dövme teknikleriyle üretildiği anlaşılmıştır. Süsleme olarak sade tutulan eserler, daha çok işlevleri ile ön planda olduğu anlaşılmaktadır. Elektriğin insan hayatına girmesiyle beraber bu eserler, günümüzde dekoratif amaçlı kullanılmaktadır.
Handicraft examples are the most important documents of a nation's cultural change. As a result of the processes carried out on handicrafts recently, different perspectives have been revealed and new results have been revealed. Some of the handicrafts divided into different categories consist of products produced from metal. Candlesticks, which are an important structure among metal works, are a well-known brand for illuminating spaces without the need for electricity. Although the main way of making these products seems to be illumination, they also have some symbolic functions in addition to functionality. In this regard, a few candlestick examples preserved in the Mardin Museum were discussed. The candlesticks discussed were produced as table and hand candlesticks depending on their usage area. Four examples are preserved in storage, with only one of the candlesticks remaining on the floor of the showroom. It was understood that the candlesticks examined were produced with bronze and copper materials, using casting and forging techniques. It is understood that deliciously simple compositions are at the forefront with more consistency. With the introduction of electricity into human life, these works are used for decorative purposes today.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel Miras ve Koruma |
Bölüm | Tüm Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 14 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 2 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net