Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kıyı Tesislerine İşletme İzni Verilmesine Yönelik Denetimlerin Analizi; Kocaeli Örneği

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 5, 1639 - 1653, 17.09.2024
https://doi.org/10.35674/kent.1422095

Öz

Denizcilik geniş yelpazeli ve dalları olan bir alandır. Bu alanın gemi ayağı ulaşım kısmını sağlar. Diğer ayağını ise kıyı tesisleri oluşturur. Kıyı tesisleri içerisinde büyük bir yer teşkil eden limanlar karadaki yüklerin gemilere yüklenmesini veya gemilerle gelen yüklerin kara tesislerine, fabrikalara ve son varış noktasına iletilmesi için önemli merkezlerdir. Limanlar, ticaret, balıkçılık, turizm ve ulaşım açısından ekonomik olarak büyük bir öneme sahiptir. Birçok ülkenin ticaretin ve ekonominin canlılığı, limanlar ve kıyı tesisleri aracılığıyla gerçekleşir. Limanların bu ekonomik bağlantıyı yapması sebebiyle bu tesislerinin güvenli, çevreci ve denizcilik kurallarına göre yapısal özellikleri karşılaması gerekmektedir. Bu sebeplerden dolayı kıyı tesisleri belirli aralıklarla Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı (UAB) bünyesinde çalışan Liman Başkanlıkları tarafından denetlenirler. Bu denetlemeler sonucunda işletme izni alarak faaliyet gösterirler. Çalışmanın amacı kıyı tesislerinde gerçekleşen bakanlık denetlerinde çıkan eksikliklerin tespit edilip analizinin yapılmasıdır. Çalışmada kıyı tesislerin işletme izinleri için yapılan denetlemelerde çıkan eksiklikler veri analiz yöntemi ile incelenmiştir. Özellikle Türkiye’nin en büyük limanlarına sahip olan Kocaeli bölgesi örneği alınarak denetleme sonuçları analiz edilmiş ve denetlemelerde en çok yazılan maddelerin belirlenmesi sağlanmıştır. Çalışma sonucunda Kocaeli Bölgesinde bulunan kıyı tesislerinde en çok tespit edilen bulgular: ‘’Uygulama projesi onayının görülemediği; Kıyı tesis personeline ait ilkyardım, yangın, ISPS ve işe giriş eğitim kayıtlarında eksiklerin bulunduğu; Tesiste mevcut olan rıhtım babalarının gözle yapılan muayenesi sonucu yeterli oldukları ancak emniyetli dayanım yüklerini gösterir herhangi bir çeki testinin görülmediği; iskelede bulunan yangın ihbar butonunun çalışmadığı; kıyı tesisinde şeytan çarmıhı veya merdiven bulunmadığı ve genel yerleşim planında hak lehtarı olunan alanların gösterilmediği’’ şeklinde tespitlerde bulunulmuştur. Kıyı tesislerinin denetleme eksikliklerinin tespit edilmesi ve analiz edilmesi, çeşitli yönetim alanlarında iyileştirmeler yapılmasına ve kıyı alanlarının daha güvenli, çevre dostu ve sürdürülebilir bir şekilde yönetilmesine katkıda bulunması açısından literatüre katkı sağlayacaktır. Çalışma ulusal ve uluslararası literatürde hiç çalışılmamış bir konuyu kapsadığı için limanlar ve diğer kıyı tesis yöneticilerine ve çalışanlarına bir referans niteliğinde olacaktır.

Kaynakça

  • Amarasinghe, S. L., Su, S., Dong, X., Zappia, L., Ritchie, M. E., & Gouil, Q. (2020). Opportunities and challenges in long-read sequencing data analysis. Genome biology, 21(1), 1-16.
  • Babazadeh, A. (2018). Port and berth: safe or unsafe? Available at SSRN 3202229.
  • Branch, A. (2012). Elements of port operation and management. Springer Science & Business Media.
  • DTO, (2023). Kıyı Tesislerine İşletme İzni Verilmesi ve Kıyı Yapılarının Yapım Taleplerinin Değerlendirilmesi Hakkında Yönerge. https://www.denizticaretodasi.org.tr/tr/sirkuler/kiyi-tesislerine-isletme-izni-verilmesi-ve-kiyi-yapilarinin-yapim-taleplerinin-degerlendirilmesi-hakkinda-yonerge-18991
  • Eskijian, M., Johnson, G., & Bruin, W. (2004). Guidelines for the Periodic Inspection of Marine Oil Terminals. In Ports 2004: Port Development in the Changing World (pp. 1-10).
  • Güneyli, Y. (2020). Kıyı Tesislerinin Faaliyetlerinden Kaynaklı Kirlenmeden Doğan Zararların ve Hukuki Sorumluluğun 5312 Sayılı Kanun Çerçevesinde İncelenmesi. Ankara Barosu Dergisi, 78(4), 123-153.
  • Heffron, R. (2013). The New ASCE Waterfront Facilities Inspection and Assessment Manual. In Ports 2016 (pp. 506-516).
  • Hsu, W. K. K. (2015). Assessing the safety factors of ship berthing operations. The Journal of Navigation, 68(3), 576-588.
  • Kharchanka, A. (2014). The meaning of a good safe port and berth in a modern shipping world (Vol. 15). Andrei Kharchanka.
  • Liman Bölgesel Raporu, (2022). Kocaeli Valiliği. https://www.marka.org.tr/wp-content/uploads/2022/06/I%CC%87zmit-Ko%CC%88rfezi-Liman-Bo%CC%88lgesi-Raporu-2011.pdf
  • Mölder, F., Jablonski, K. P., Letcher, B., Hall, M. B., Tomkins-Tinch, C. H., Sochat, V., ... & Köster, J. (2021). Sustainable data analysis with Snakemake. F1000Research, 10.
  • Resmî Gazete, (2022). Kıyı Tesisi İşletme İzni ve Kıyı Tesisi İşletmecileri Hakkında Yönetmelik. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/11/20221118-2.htm
  • Roubos, A., Peters, D. J., Groenewegen, L., & Steenbergen, R. (2018). Partial safety factors for berthing velocity and loads on marine structures. Marine Structures, 58, 73-91.
  • Tohumcu, Ö. K., & Kazan, H. (2019). Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi Güvenlik Kodu (Isps Kod) Çerçevesinde Limanlarda Hazırlanan Diğer Güvenlik Planları ile Liman Tesisi Güvenlik Planının Entegrasyonu. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 29(1), 17-64.
  • Türklim, (2023). Sektör istatistikleri. https://www.turklim.org/sektor-istatistikleri/
  • UAB, (2023). Tersaneler ve Kıyı Yapıları Genel Müdürlüğü. https://tkygm.uab.gov.tr/
  • Wickham, H., & Wickham, H. (2016). Data analysis (pp. 189-201). Springer International Publishing.
  • Yontar, İ. G., & Yılmaz, F. (2013). Türkiye'de Bütünleşik Kıyı Yönetiminin aktörleri, rolleri ve sorumlulukları. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(1), 147-184.

Analysis Of Inspections for Giving Operation Permits to Shore Facilities; Kocaeli Example

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 5, 1639 - 1653, 17.09.2024
https://doi.org/10.35674/kent.1422095

Öz

Maritime is a broad field with various branches. It encompasses the shipping aspect of transportation, facilitated by the maritime leg, and the other leg constituted by coastal facilities. Among these coastal facilities, ports play a significant role as crucial centers for loading goods onto ships or unloading cargoes from ships to land facilities, factories, and final destinations. Ports hold great economic importance in terms of trade, fishing, tourism, and transportation. They serve as vital hubs through which the vitality of trade and economy is manifested in many countries. Due to their role in facilitating this economic linkage, these facilities must meet structural requirements in terms of safety, environmental considerations, and adherence to maritime regulations. For these reasons, coastal facilities are periodically inspected by Port Authorities operating under the Ministry of Transport and Infrastructure (MTI). Upon successful inspection, they are granted operational licenses. The aim of this study is to identify and analyze deficiencies found during ministry inspections of coastal facilities. The deficiencies identified during inspections for operational licenses of coastal facilities were analyzed using data analysis methods. Specifically, taking the Kocaeli region as an example, which hosts some of Turkey's largest ports, inspection results were analyzed to determine the most cited issues. The findings of the study regarding coastal facilities in the Kocaeli region revealed several deficiencies, including: "Inability to view the approval of the implementation project; deficiencies in first aid, fire, ISPS, and induction training records of coastal facility personnel; lack of any pull tests demonstrating the safe load-bearing capacities despite visual inspections indicating sufficient mooring bollards; non-functional fire alarm button on the pier; absence of safety ladders or stairs at the coastal facility; and failure to indicate areas leased in the general layout plan." Identifying and analyzing inspection deficiencies of coastal facilities will contribute to the literature by enabling improvements in various management areas and fostering safer, more environmentally friendly, and sustainable management of coastal areas. Since this study covers a topic that has not been previously explored in national and international literature, it will serve as a reference for port and other coastal facility managers and workers.

Kaynakça

  • Amarasinghe, S. L., Su, S., Dong, X., Zappia, L., Ritchie, M. E., & Gouil, Q. (2020). Opportunities and challenges in long-read sequencing data analysis. Genome biology, 21(1), 1-16.
  • Babazadeh, A. (2018). Port and berth: safe or unsafe? Available at SSRN 3202229.
  • Branch, A. (2012). Elements of port operation and management. Springer Science & Business Media.
  • DTO, (2023). Kıyı Tesislerine İşletme İzni Verilmesi ve Kıyı Yapılarının Yapım Taleplerinin Değerlendirilmesi Hakkında Yönerge. https://www.denizticaretodasi.org.tr/tr/sirkuler/kiyi-tesislerine-isletme-izni-verilmesi-ve-kiyi-yapilarinin-yapim-taleplerinin-degerlendirilmesi-hakkinda-yonerge-18991
  • Eskijian, M., Johnson, G., & Bruin, W. (2004). Guidelines for the Periodic Inspection of Marine Oil Terminals. In Ports 2004: Port Development in the Changing World (pp. 1-10).
  • Güneyli, Y. (2020). Kıyı Tesislerinin Faaliyetlerinden Kaynaklı Kirlenmeden Doğan Zararların ve Hukuki Sorumluluğun 5312 Sayılı Kanun Çerçevesinde İncelenmesi. Ankara Barosu Dergisi, 78(4), 123-153.
  • Heffron, R. (2013). The New ASCE Waterfront Facilities Inspection and Assessment Manual. In Ports 2016 (pp. 506-516).
  • Hsu, W. K. K. (2015). Assessing the safety factors of ship berthing operations. The Journal of Navigation, 68(3), 576-588.
  • Kharchanka, A. (2014). The meaning of a good safe port and berth in a modern shipping world (Vol. 15). Andrei Kharchanka.
  • Liman Bölgesel Raporu, (2022). Kocaeli Valiliği. https://www.marka.org.tr/wp-content/uploads/2022/06/I%CC%87zmit-Ko%CC%88rfezi-Liman-Bo%CC%88lgesi-Raporu-2011.pdf
  • Mölder, F., Jablonski, K. P., Letcher, B., Hall, M. B., Tomkins-Tinch, C. H., Sochat, V., ... & Köster, J. (2021). Sustainable data analysis with Snakemake. F1000Research, 10.
  • Resmî Gazete, (2022). Kıyı Tesisi İşletme İzni ve Kıyı Tesisi İşletmecileri Hakkında Yönetmelik. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/11/20221118-2.htm
  • Roubos, A., Peters, D. J., Groenewegen, L., & Steenbergen, R. (2018). Partial safety factors for berthing velocity and loads on marine structures. Marine Structures, 58, 73-91.
  • Tohumcu, Ö. K., & Kazan, H. (2019). Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi Güvenlik Kodu (Isps Kod) Çerçevesinde Limanlarda Hazırlanan Diğer Güvenlik Planları ile Liman Tesisi Güvenlik Planının Entegrasyonu. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 29(1), 17-64.
  • Türklim, (2023). Sektör istatistikleri. https://www.turklim.org/sektor-istatistikleri/
  • UAB, (2023). Tersaneler ve Kıyı Yapıları Genel Müdürlüğü. https://tkygm.uab.gov.tr/
  • Wickham, H., & Wickham, H. (2016). Data analysis (pp. 189-201). Springer International Publishing.
  • Yontar, İ. G., & Yılmaz, F. (2013). Türkiye'de Bütünleşik Kıyı Yönetiminin aktörleri, rolleri ve sorumlulukları. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(1), 147-184.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Deniz Ulaşımı, Deniz Mühendisliği (Diğer), Ulaşım, Lojistik ve Tedarik Zincirleri (Diğer)
Bölüm Tüm Makaleler
Yazarlar

Ozan Hikmet Arıcan 0000-0003-2061-6112

Yayımlanma Tarihi 17 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 18 Ocak 2024
Kabul Tarihi 27 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Arıcan, O. H. (2024). Kıyı Tesislerine İşletme İzni Verilmesine Yönelik Denetimlerin Analizi; Kocaeli Örneği. Kent Akademisi, 17(5), 1639-1653. https://doi.org/10.35674/kent.1422095

International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi

Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net

Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net