The performance of the Thrace Development Agency in 2013 is the first vineyard route project of the "Thrace Vineyard Route Project". The aim of the study is to determine the perceptions of local people through metaphors about the Thrace Vineyard Route and other vineyard routes in the Thrace Vineyard Route, Edirne Vineyard Route, Gallipoli Vineyard Route, Kırklareli Vineyard Route and Tekirdağ Vineyard Route. Research data was collected from 100 local people living in the Thrace Vineyard Route between 02.01.2024-22.01.2024. As a result of the research, recorded metaphors regarding the Thrace Vineyard Route were classified under a total of 10 categories. These categories are respectively; These; gastronomic elements, touristic elements, nature elements, visual elements, cultural value elements, intangible elements, economic elements, family elements, emotional elements and artistic elements. The local people on the Thrace Vineyard Route generally have a hospitable and traditional lifestyle. Agriculture and viticulture on the Thrace Vineyard Route are important economic activities in the region. Some of the local people operate in these sectors. There is a positive consensus on the Thrace Vineyard Route, which is an old route open to the use of people living in the region.
Trakya Kalkınma Ajansı’nın desteklediği 2013 yılında başlatılan “Trakya Bağ Rotası Projesi” ülkemizdeki ilk bağ rotası projesidir. Çalışmanın amacı Trakya Bağ Rotası ve Trakya Bağ Rotasında yer alan diğer bağ rotaları olan Edirne Bağ Rotası, Gelibolu Bağ Rotası, Kırklareli Bağ Rotası ve Tekirdağ Bağ Rotası hakkında, yerel halkın algılarının metaforlar aracılığıyla tespit edilmesidir. Araştırma verileri, 02.01.2024-22.01.2024 tarihleri arasında Trakya Bağ Rotasında yaşayan 100 yerel halktan toplanmıştır. Araştırma sonucunda Trakya Bağ Rotası’na yönelik olarak geliştirilen metaforlar toplam 10 kategori altında incelenmiştir. Bu kategoriler sırasıyla; gastronomik unsurlar, turistik unsurlar, doğa unsurları, görsel unsurlar, kültürel değer unsurları, soyut unsurlar, ekonomik unsurlar, aile unsurları, duygusal unsurlar ve sanat unsurlarıdır. Trakya Bağ Rotasındaki yerel halk, genel olarak misafirperver ve geleneksel bir yaşam tarzına sahiptir. Trakya Bağ Rotasında tarım ve bağcılık, bölgede önemli ekonomik faaliyetlerdir. Yerel halkın bir kısmı bu sektörlerde çalışmaktadır. Bölgede yaşayanların istihdam olanaklarını elde ettiği bir rota konumunda olan Trakya Bağ Rotasına yönelik olumlu bir görüş birliği bulunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Rekreasyon, Tatil ve Turizm Coğrafyası, Turizm Politikası |
Bölüm | Tüm Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 5 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net