Art galleries, which are intermediary spaces for the meeting of works of art with the society, emerged as places of representation of culture and art in the formation of modern life in the capital Ankara after the declaration of the Republic. These new spaces, introduced to the society in the modernization process, enabled works of art to be exhibited and to be visible in the art market. In art galleries, which play a connecting role between society and art, the space organizations and the elements that make up the space have changed and developed in the light of social processes. This change has made exhibition spaces not only places that bring together artists and works of art and the public, but also places of socialization and interaction for the society. This study deals with the representation of private gallery spaces in social life and their interactive spatial transformations, which developed rapidly in the capital after the 1980s. In this regard, in selecting the art galleries examined as samples in the study; The fact that they are active today, that they contain additional functions during the period in which they are discussed, and that they include user interactive spaces have been decisive. In the study, data obtained from oral interviews with participants, in addition to literature reviews, were used to describe social transformation and spatial changes and to convey the transformations of art galleries in the process.
Private Art Gallery Social Life Spatial Representation Spatial Organization
Sanat eserlerinin toplumla buluşmasında aracı mekân olan sanat galerileri, Cumhuriyet’in ilan edilmesinin ardından başkent Ankara’da modern yaşamın oluşumunda kültür ve sanatın temsil mekânı olarak ortaya çıkmıştır. Modernleşme sürecindeki toplumun tanıştığı bu yeni mekânlar, sanat eserlerinin sergilenmesini ve sanat piyasasında görünür olmasını sağlamıştır. Toplum ile sanat arasında bağlayıcı rol oynayan sanat galerilerinde mekân organizasyonları ile mekânı oluşturan ögeler, toplumsal süreçler ışığında değişim ve gelişim göstermiştir. Bu değişim, sergileme mekânlarını yalnızca sanatçı ve sanat eseri ile halkı buluşturan mekânlar olmaktan çıkarıp toplum için sosyalleşme ve etkileşim mekânları olarak karşımıza getirmiştir. Bu çalışma 1980 dönemi sonrası başkentte hızla gelişen özel galeri mekânlarının toplumsal yaşamdaki temsiliyetlerini ve etkileşimli olarak mekânsal dönüşümlerini ele almaktadır. Bu doğrultuda çalışmada örneklem olarak incelenen sanat galerilerinin seçilmesinde; günümüzde aktif olması, ele alındıkları dönem içerisinde ek fonksiyonları barındırması ve kullanıcı etkileşimli mekanları içermesi belirleyici olmuştur. Çalışmada toplumsal dönüşümün ve mekânsal değişimlerin tanımlanması ve sanat galerilerinin süreç içerisindeki dönüşümlerinin aktarılmasında, literatür taramalarına ek olarak katılımcılarla yapılan sözlü görüşmelerden elde edilen verilerden yararlanılmıştır
Özel Sanat Galerisi Toplumsal Yaşam Mekansal Temsiliyet Mekansal Organizasyon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İç Mimarlık |
Bölüm | Tüm Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 1 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net