Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kamu Ulaşım Yatırımlarının Taşınmaz Üzerindeki Etkileri: Ordu-Giresun Havalimanı Örneği

Yıl 2019, , 82 - 93, 30.06.2019
https://doi.org/10.31466/kfbd.541707

Öz

Yeryüzündeki değişik yer şekilleri arasında,
doğal ve beşeri etkilere bağlı olarak en hızlı değişime uğrayan alanlar kıyı
alanlarıdır. Kıyı ve denizel alanlar her ne kadar tescil dışı alanlar olsa da
mühendislik faaliyetlerinin yoğun yaşandığı bölgelerdir. Ülkemizde kıyı ve
denizler, kamunun yararlanmasına bırakılmış, Devletin hüküm ve tasarrufu
altında olan yerlerdir. Bu alanlar da son zamanlarda kamu yatırımları çok fazla
görülmektedir. Kamu yatırımları, ekonomik, sosyal ve kültürel büyümede,
istihdam ve yaşam kalitesini arttırmada, insan kaynaklarını geliştirmede, kamu
hizmetlerine erişimi ve etkinliği arttırmada önemli katkılar yapmaktadır. Kamu
yatırımının yapıldığı bölgede arsa, arazi ve konut gibi gayrimenkullerin
değerlerinde artışlar ve çevresinde hızlı şehirleşmeler olmaktadır. Çalışma denizel
alan üzerine inşa edilmiş ilk havalimanı olma özelliğini taşıyan, Ordu-Giresun
havalimanının mülkiyet kaynaklı toplumsal ve çevresel etkileri üzerinedir. Bu
bağlamda havalimanının çevresindeki taşınmazların değerindeki değişim
incelenerek kamu yatırımının etkileri değerlendirilmiştir. Ayrıca artan arazi
değerlerinin belirlenmesi ve kamu yatırımının finansmanında kullanılabilirliği üzerine
vurgular yapılmıştır

Kaynakça

  • Alonso W. (1964). Location and Land Use: Toward a General Theory of Land Rent. Harvard University Press, Cambridge, MA.
  • Aslan, M. (2014). Kentsel rantların vergilendirilmesi. Ankara Barosu Dergisi, (3).
  • Baser, V., Uzun, B., and Yildirim, V. (2019). An alternative method for expropriation for lane-like projects in planned area: a case study from Trabzon in Turkey. Survey Review, 51, 147-153.
  • Chapman, J.I., G. Cornia, R. Facer, L. Walters. (2009). Alternative Financing Models for Transportation: A Case Study of Land Taxation in Utah, Public Works Management & Policy, 13(3), 202–214.
  • Cohen, J.P. (2012). Commentary: Airport Improvement Fees, Benefit Spillovers, and Land Value Capture Mechanisms, in Ingram, G. and Y.H. Hong, eds., Value Capture and Land Policies, Lincoln Institute of Land Policy.
  • Erdem, N. (2016). Büyük Ölçekli Kamu Yatırımlarının Uygulandığı Bölgelerdeki Taşınmaz Değer Artışı ve Kentleşme Üzerinde Etkisi: Osmaniye İli Örneği. Journal of International Social Research, 9 (47).
  • Eryılmaz, Y. (2014). Ulaşım Altyapılarının Arazi Değer Artışına Etkileri-Tem Otoyolu İstanbul Anadolu Kesimi Örneği, Doctoral dissertation, İTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Longhofer, S. and C. Redfearn. (2009). Estimating Land Values Using Residential Sales Data. Lincoln Institute of Land Policy Working Paper.
  • Mills. E. S. (1972). Studies in the Structure of the Urban Economy, Johns Hopkins University Press, Baltimore.
  • Muth R. (1969). Cities and Housing, University of Chicago Press, Chicago, IL.
  • Türk H., (2015). Ordu-Giresun Havalimanı (Mekan Seçimi ve Muhtemel Etkileri), Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun.
  • Trinidad, A. (2017). Impacts of Rail Transit Investments on Demographics and Land Use: 1990-2010, Doctoral dissertation, Clemson University, ABD.
  • URL 1. http://www.milliyet.com.tr/yabancilara-konut-satisinda-trabzon-trabzon-yerelhaber-2139157/ (Erişim Tarihi: 03.08.2017)
  • URL 2. https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/UcusDetay.aspx?b=1&s=0&a=trabzon (Erişim Tarihi: 18.08.2017)
  • Yankaya, U ve Çelik, H. M. (2005). İzmir metrosunun konut fiyatları üzerindeki etkilerinin hedonik fiyat yöntemi ile modellenmesi, D.E.U İ.İ.B.F. Dergisi, 20 (2), 61- 79.
  • Yankaya, U., ve Çelik, H. M. (2007). Kamu Ulaşım Yatırımlarının Gayrimenkul Değerleri Üzerine Etkisinin Modellenmesi: İzmir Metrosu Örneği. İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Mimarlık Fakültesi, İzmir.

Effects of Public Transportation Investments on Real Estate: Ordu-Giresun Airport Example

Yıl 2019, , 82 - 93, 30.06.2019
https://doi.org/10.31466/kfbd.541707

Öz

Coastal areas are the fastest-changing areas,
depending on natural and human influences, among the different forms of the
earth. Coastal and marine areas are areas that are not registered, but where
engineering activities are intense. In our country, coasts and seas are places
that are left to the benefit of the city and which are under the control and
saving of the State. Public investment has been seen in these areas too
recently. Public investments, economic, social and cultural growth, as well as
improving employment and quality of life, are also making important
contributions to improving human resources, increasing access to public
services and efficiency. In the region where public investment is made, the
values ​​of real estates such as land, land and housing increase and there are
rapid urbanization around it. The study is about the social and environmental
impacts of the Ordu-Giresun airport, which is the first airport built on a
marine area. In this context, the change in the value of the immovable
properties around the airport was examined and the effects of public investment
were evaluated. In addition, emphasis has been placed on the determination of
increased land values ​​and the availability of public investment in financing.


Kaynakça

  • Alonso W. (1964). Location and Land Use: Toward a General Theory of Land Rent. Harvard University Press, Cambridge, MA.
  • Aslan, M. (2014). Kentsel rantların vergilendirilmesi. Ankara Barosu Dergisi, (3).
  • Baser, V., Uzun, B., and Yildirim, V. (2019). An alternative method for expropriation for lane-like projects in planned area: a case study from Trabzon in Turkey. Survey Review, 51, 147-153.
  • Chapman, J.I., G. Cornia, R. Facer, L. Walters. (2009). Alternative Financing Models for Transportation: A Case Study of Land Taxation in Utah, Public Works Management & Policy, 13(3), 202–214.
  • Cohen, J.P. (2012). Commentary: Airport Improvement Fees, Benefit Spillovers, and Land Value Capture Mechanisms, in Ingram, G. and Y.H. Hong, eds., Value Capture and Land Policies, Lincoln Institute of Land Policy.
  • Erdem, N. (2016). Büyük Ölçekli Kamu Yatırımlarının Uygulandığı Bölgelerdeki Taşınmaz Değer Artışı ve Kentleşme Üzerinde Etkisi: Osmaniye İli Örneği. Journal of International Social Research, 9 (47).
  • Eryılmaz, Y. (2014). Ulaşım Altyapılarının Arazi Değer Artışına Etkileri-Tem Otoyolu İstanbul Anadolu Kesimi Örneği, Doctoral dissertation, İTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Longhofer, S. and C. Redfearn. (2009). Estimating Land Values Using Residential Sales Data. Lincoln Institute of Land Policy Working Paper.
  • Mills. E. S. (1972). Studies in the Structure of the Urban Economy, Johns Hopkins University Press, Baltimore.
  • Muth R. (1969). Cities and Housing, University of Chicago Press, Chicago, IL.
  • Türk H., (2015). Ordu-Giresun Havalimanı (Mekan Seçimi ve Muhtemel Etkileri), Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun.
  • Trinidad, A. (2017). Impacts of Rail Transit Investments on Demographics and Land Use: 1990-2010, Doctoral dissertation, Clemson University, ABD.
  • URL 1. http://www.milliyet.com.tr/yabancilara-konut-satisinda-trabzon-trabzon-yerelhaber-2139157/ (Erişim Tarihi: 03.08.2017)
  • URL 2. https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/UcusDetay.aspx?b=1&s=0&a=trabzon (Erişim Tarihi: 18.08.2017)
  • Yankaya, U ve Çelik, H. M. (2005). İzmir metrosunun konut fiyatları üzerindeki etkilerinin hedonik fiyat yöntemi ile modellenmesi, D.E.U İ.İ.B.F. Dergisi, 20 (2), 61- 79.
  • Yankaya, U., ve Çelik, H. M. (2007). Kamu Ulaşım Yatırımlarının Gayrimenkul Değerleri Üzerine Etkisinin Modellenmesi: İzmir Metrosu Örneği. İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Mimarlık Fakültesi, İzmir.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Volkan Başer 0000-0001-5353-2287

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Başer, V. (2019). Kamu Ulaşım Yatırımlarının Taşınmaz Üzerindeki Etkileri: Ordu-Giresun Havalimanı Örneği. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 9(1), 82-93. https://doi.org/10.31466/kfbd.541707