Approximately 90% of the goods are transported worldwide by ships. Ensuring the safety of life and property in maritime transportation is one of the most important issues. The procedures applied to foreign flagged ships in ports in order to determine that the standards of the ships and the equipment on these ships comply with international regulations and that these rules are complied with in the operation of the ships is called port state inspection. Port state inspections are extremely important in terms of withdrawing substandard ships from transportation and preventing maritime accidents. In the research, within the framework of the Black Sea Memorandum, of which Turkey is a member, it is aimed to determine the relations between the reasons for the detention of the ships as a result of the port state inspections at the Black Sea ports due to machinery deficiencies and the ship flag, gross tonnage, ship age, classification society, the country that decided to detain, and the type of ship. For this purpose, data on the ships detained between 2016 and 2018 were obtained from the official website of the Black Sea MOU and evaluated using the IBM SPSS Statistics 22 program. According to the findings, it was determined that there was a statistically significant relationship between the reasons for detention due to machinery deficiencies and the ship's flag, ship age, ship gross tonnage, classification society and the country that made the decision to detention, but the relationship between ship type and the reasons for detention was not significant.
Black Sea Memorandum of Understanding Ship detention Port state control
Dünya genelinde taşınan emtianın yaklaşık % 90’ı gemiler ile taşınmaktadır. Bu taşımacılıkta can ve mal güvenliğinin sağlanması en önemli hususlardandır. Gemilerin ve bu gemilerde bulunan ekipmanların standartlarının uluslararası düzenlemelere uygun olduğunu ve gemilerin işletiminde bu kurallara uyum sağlandığını belirlemek amacıyla limanlardaki yabancı bayraklı gemilere uygulanan işlemlere liman devleti denetimi denir. Liman devleti denetimleri standart altı gemilerin taşımacılıktan çekilmesi ve deniz kazalarının önlenmesi bakımından son derece önemlidir. Araştırmada, Türkiye’nin de üyesi olduğu Karadeniz Mutabakatı çerçevesinde, Karadeniz limanlarında yapılan liman devleti denetimleri sonucu tutulan gemilerin makine eksikliklerinden dolayı tutulma nedenleri ile gemi bayrağı, groston, gemi yaşı, klas kuruluşu, tutma kararı veren ülke ve gemi tipi arasındaki ilişkilerin belirlenmesi hedeflenmiştir. Bu amaçla Karadeniz Mutabakatı resmi internet sayfasından 2016-2018 yılları arasında tutulan gemilere ilişkin veriler alınmış ve IBM SPSS İstatistik 22 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre makine eksikliklerinden dolayı tutulma nedenleri ile gemi bayrağı, gemi yaşı, gemi grostonu, klas kuruluşu ve tutma kararı veren ülke arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki olduğu ancak, gemi tipi ile tutulma nedenleri arasında ilişkinin anlamlı olmadığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Deniz Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.