Media tools have to produce programs that can attract people's attention, entertain them, inform them and make them a priority for the audience. The media industry, which is shaped by the use and satisfaction of the audience, affects the consumption habits of individuals with various strategies they produce. While the manipulation of needs thesis explains how the media and advertising industries manipulate audiences as consumers, it also touches upon the role of consumption in the reproduction of the capitalist system. Focusing on manipulation strategies that have the power to change the habits of the audience, the theory explains that the artificial needs created in the minds of consumers through broadcasts strengthen their wants and desires, making them need things that are not necessary. Television programs and advertisements, which are instrumentalized by the use and gratification approach, ensure their continuity within the framework of many criteria such as ratings, broadcast generation, target audience and program concept. Artificial needs in the decision-making mechanism of the viewer create an active viewer-centered structure. In this study, the 197th and 198th episodes of the 7th season of the popular television competition program "MasterChef Turkey" were taken as a sample. The program was analyzed in the context of audience target audience/consumer/advertising relationship. In the research, content analysis method was applied to obtain systematic data, and the data obtained were interpreted in the context of the theoretical approach of the study. According to the results of the research, various types of advertisements come to the fore in the programs by considering the needs of the audience in terms of consumption. When analyzed in the context of manipulation of audience needs, it was concluded that the most common type of advertisement used was the tape advertisement.
television advertising manipulation of needs uses and gratifications MasterChef program
Medya araçları, insanların ilgisini çekebilecek, eğlendirebilecek, bilgilendirilmesini sağlayabilecek ve izler kitle için öncelik haline getirilebilecek programlar üretmek zorundadır. İzleyici kitlenin kullanımı ve doyumu üzerinden şekillenen medya endüstrisi, üretmiş oldukları çeşitli stratejilerle birlikte bireylerin tüketim alışkanlıklarını etkilemektedir. İhtiyaçların manipülasyonu tezi de medya ve reklamcılık endüstrilerinin, izleyicileri tüketici olarak nasıl manipüle ettiğini açıklarken, aynı zamanda tüketimin kapitalist sistemin yeniden üretimindeki rolüne değinmektedir. İzleyicinin alışkanlıklarını değiştirme gücüne sahip manipülasyon stratejileri üzerinde duran kuram, yayınlar yoluyla zihinlerde yaratılan yapay ihtiyaçların, tüketicilerin istek ve arzularını güçlendirerek gerekli olmayan şeylere ihtiyaç duyar hale getirdiğini açıklamaktadır. Kullanım ve doyumlar yaklaşımıyla araçsallaştırılan televizyon programları ve reklamlar, reyting oranları, yayın kuşağı, hedef kitlesi ve program konsepti gibi birçok kriter çerçevesinde devamlılığını sağlamaktadır. İzleyicinin karar mekanizmasında yer alan yapay ihtiyaçlar, aktif izleyici merkezli bir yapı ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmada, popüler olan televizyon yarışma programı “MasterChef Türkiye”nin 7. sezonun 197. ve 198. bölümleri örneklem olarak alınmıştır. Program izleyici hedef kitlesi/tüketici/reklam ilişkisi bağlamında incelenmiştir. Araştırma da sistematik verilerin elde edilebilmesi için içerik analizi yöntemi uygulanmış, elde edilen veriler çalışmanın kuramsal yaklaşımı bağlamında yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, programlarda tüketim açısından izleyici ihtiyaçları gözetilerek çeşitli reklam türleri ön plana çıkmaktadır. İzleyici ihtiyaçlarının manipülasyonu bağlamında incelendiğinde en fazla bant reklam türü kullanıldığı sonucuna varılmıştır.
televizyon reklam ihtiyaçların manipülasyon kullanımlar ve doyumlar MasterChef programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kitle İletişimi, Radyo-Televizyon |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 24 |