This
study analyzed the awareness of the students at Cumhuriyet University toward
the cultural heritage of the city of Sivas. The study set out from the result
of another study carried out previously at the exploratory level and limited
number of students1 The findings of the previous study revealed that
the cultural heritage of the city was not known enough by the university
students. This study followed a two-stage approach. The first
stage developed earlier Cultural Heritage Awareness Scale used in the study,
Cumhuriyet University main campus in the 3% sample taken by about 40,000
students from quota sampling is studying 1,200 people surveyed applied,
incomplete and inaccurate questionnaires were obtained a total of 1128 surveys
is removed. In
this stage, students’ levels of awareness for the cultural values of the city
were detected, and Mann Whitney U and Kruskal Wallis H tests were conducted to
determine whether there were differences between various groups. In the second
stage of the study, four separate focus groups were created in order to
determine the reasons of the low levels of cultural heritage awareness of the
students who were reached via pollsters and surveys. The focus-group studies
dwelled on the suggestions students developed in an effort to improve students’
views and awareness of the cultural heritage.
As
a result of the research, it has been understood that university students
generally have low awareness of cultural heritage. The areas where the
students’ awareness points are lowest are activities, lovers, and intangible
cultural heritage; awareness of historical buildings, crafts and local food is moderate.
Bu çalışmada Cumhuriyet Üniversitesi
öğrencilerinin, yaşadıkları şehir olan Sivas’ın kültürel mirasına ilişkin
farkındalıkları incelenmiştir. Çalışma, araştırmacılar tarafından daha önce
keşfedici düzeyde ve sınırlı sayıda üniversite öğrencisi ile yapılmış olan
başka bir çalışma sonuçlarından yola çıkmaktadır. Önceki araştırmanın
bulguları, şehrin kültürel mirasının üniversite öğrencileri tarafından
yeterince bilinmediğini ortaya koymuştur. Bu çalışmada iki aşamalı bir yaklaşım
izlenmiştir. İlk aşamada daha önceki çalışmada uygulanan Kültürel Miras
Farkındalık Ölçeği geliştirilerek, Cumhuriyet Üniversitesi merkez kampüsünde
öğrenim görmekte olan yaklaşık 40.000 öğrenciden kota örneklemesi yoluyla alınan
%3 örneklem ile 1200 kişiye anket uygulanmış, eksik ve yanlış anketler
çıkarıldığında toplam 1128 anket elde edilmiştir. Bu aşamada öğrencilerin
şehrin kültürel değerlerine ilişkin farkındalık düzeyleri saptanarak; çeşitli
gruplar arasında farklılık olup olmadığına ilişkin Mann Whitney U ve Kruskal
Wallis H testleri yapılmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında; öğrencilerin
kültürel miras farkındalıklarının düşük olmasının nedenlerini tespit edebilmek
amacıyla anketörlerden ve anketle ulaşılan öğrencilerden dört ayrı odak grup
oluşturulmuştur. Odak grup çalışmalarında; öğrencilerin kültürel miras
farkındalığına ilişkin görüşleri ve farkındalığı artırmak için geliştirdikleri
öneriler üzerinde durulmuştur. Yapılan araştırma sonucunda üniversite
öğrencilerinin genel olarak kültürel mirasa ilişkin farkındalıklarının düşük
olduğu anlaşılmıştır. Öğrencilerin farkındalık puanlarının en düşük olduğu
alanlar etkinlikler, âşıklar ve somut olmayan kültürel miras olurken; tarihi
yapılar, el sanatları ve yöresel yemeklere ilişkin farkındalık orta düzeydedir.
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 16 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.