Firms’ knowledge sharing activities include utilization of existing knowledge and creation of new knowledge with other firms. These knowledge flows refer to the exploitation and exploration of knowledge, which are defined as the different modes of organizational learning. Both types of knowledge sharing enhance existing innovations and allow for the development of new products or processes. However, explorative and exploitative knowledge sharing may have different impacts on innovation in various organizational settings. In emerging economies, one of the important factors that may condition the role of knowledge sharing in innovation is the business group. Although previous studies have investigated the knowledge sharing and innovation relations considering various settings and moderating factors, few have addressed the role of business groups. Therefore, this study discusses the effects of explorative and exploitative knowledge sharing on innovation and probes the role of business group affiliation in this relationship within the framework of the relevant literature. Accordingly, this study puts forward propositions which require further investigation. The propositions suggest that firms benefit from explorative and exploitative knowledge sharing in terms of innovation; however, business group affiliation might have positive or negative moderating role in this relationship.
Knowledge Sharing Explorative-Exploitative Knowledge Business Groups
Firmaların bilgi paylaşım etkinlikleri diğer firmalar ile birlikte mevcut bilgiden faydalanmayı ve yeni bilginin üretimini kapsamaktadır. Örgütsel öğrenmenin farklı yöntemleri olarak belirtilen bu bilgi akışları, bilginin sömürülmesini (exploitation) ve keşfedilmesini (exploration) ifade etmektedir. Her iki tür bilgi paylaşımı mevcut yeniliklerin iyileştirilmesine ve yeni ürün veya süreçlerin geliştirilmesine olanak sağlamaktadır. Bununla birlikte, çeşitli oluşumlarda, keşfedici ve sömürücü bilgi paylaşımının yenilik üzerindeki etkisi farklı olabilir. Gelişmekte olan ekonomilerde bilgi paylaşımının yenilikteki rolünü etkileyebilecek olası unsurlardan birisi de işletme gruplarıdır. Geçmiş çalışmalar, çeşitli oluşumları ve düzenleyici faktörleri dikkate alarak, bilgi paylaşımı ve yenilik arasındaki ilişkiyi incelemiş olmalarına rağmen, bu çalışmaların azı işletme gruplarının rolüne değinmiştir. Bu nedenle bu çalışma, ilgili yazın çerçevesinde, keşfedici ve sömürücü bilgi paylaşımının yenilik üzerindeki etkilerini tartışmakta ve işletme grubuna bağlılığın bu ilişkideki rolünü irdelemektedir. Bu doğrultuda, ileri araştırma gerektiren önermeler sunmaktadır. Önermeler, yenilik yönünden firmaların keşfedici ve sömürücü bilgi paylaşımından faydalandıklarını; ancak, işletme grubuna bağlılığın bu ilişkide pozitif veya negatif düzenleyici rolü olabileceğini ileri sürmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 19 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.