Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ADAY ÖĞRETMENLERİN ÇEVRE SORUNLARINA YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ (SİVAS İLİ YILDIZELİ İLÇESİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 18, 88 - 102, 26.12.2019
https://doi.org/10.31834/kilissbd.566023

Öz

Bu çalışmada aday öğretmenlerin çevre
sorunlarına yönelik tutumları araştırılmıştır. Çalışmada nicel araştırma
yaklaşımı içerisinde olan saha taraması modeli kullanılmıştır. Araştırma
2018-2019 eğitim öğretim yılı Sivas ilinin Yıldızeli ilçesinde gerçekleştirilmiştir.
Veri toplama aracı olarak “Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeği”nden
yararlanılmıştır. Verilerin analizinden SPSS 20.0  paket programından faydalanılmıştır.
Çalışmanın evrenini 73 aday öğretmen oluşturmaktadır. Örneklem olarak evrene
ulaşılmaya çalışılmış ama 55 aday öğretmen çalışmaya dâhil olmuş ve bu da
evrenin % 75.3’lük kısmına denk gelmektedir.



                Çalışmanın
sonunda araştırmaya katılan aday öğretmenlerin çevreye duyarlı oldukları, kadın
öğretmenlerin erkek öğretmenlere nazaran çevreye daha duyarlı oldukları, ilçe
merkezinde görev yapan aday öğretmenlerin belde ve köyde görev yapanlara
nazaran çevreye daha duyarlı oldukları ve ilkokullarda görev yapan aday
öğretmenlerin diğer kademelerde görev yapan öğretmenlere göre çevreye daha
duyarlı oldukları tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • KAYNAKLAR
  • Aksu, Y. (2009). Fen ve Teknoloji İle Sınıf Öğretmenlerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi (Burdur İli Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilimleri Ana Bilim Dalı, Isparta.Alıca, S. S. G. (2017). Kadın ve Çevre. 14 Mayıs 2019 tarihinde http://tbbdergisi.barobirlik.org.tr/m2017-2017-1719 adresinden alınmıştır.Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.Çabuk, B. ve Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt: 36, sayı: 1-2.Demirbaş, M. ve Pektaş, H. M. (2009: 207) İlköğretim Öğrencilerinin Çevre Sorunu İle İlişkili Temel Kavramları Gerçekleştirme Düzeyi. Necati Bey Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: 3, sayı;: 2.Ekici, G., (2005). Lise Öğrencilerinin Çevre Eğitimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi 18.Genç, M. ve Genç, T. (2013). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 2013 – 1(1), 9-19.Gökçe, N., Kaya, E., Aktay, S. ve Özden, M. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. İlköğretim Online, 6(3), 452-468.Karataş, E. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Kentleşmeye Bağlı Olarak Ortaya Çıkan Çevre Sorunlarına Karşı Duyarlılıkları (Yüksek Lisans Tezi). Sinop Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Disiplinler arası Çevre Sağlığı Bölümü: Sinop.Kaşot, N. (2017). Çevre eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.Kayalı, H. (2010). Sosyal Bilgiler, Türkçe ve Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 21, Ocak - 2010, S.258-268.Öcal, T. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 27, Ocak - 2013, S.333-352.Ünal, N. (2008). Öğretmen Adaylarının Küresel ve Yerel Çevre Sorunları İle İlgili Görüş ve Yaklaşımları (Yüksek Lisans Tezi). İlköğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü: Ankara.Şama, E. (2003). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 23, Sayı 2 (2003) 99-110.Timur ve Yılmaz (2011). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevre Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 31, Sayı 1 (2011) 303-320.TUİK (2018). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları. Bu kaynağa 05.05.2019 tarihinde https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=95&locale=tr adresinden ulaşılmıştır. Tunç, A. Ö., Ömür, G. A. ve Düren, A. E. (2012). Çevresel Farkındalık. İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi No:47. (Ekim 2012). ss.227-246.Yalçınkaya, E. (2012). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunları Farkındalık Düzeyleri. Marmara Coğrafya Dergisi, s. 137-151.Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. ve Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgileri ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22: 156-162.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aytekin Karbeyaz 0000-0002-1483-5581

Bahattin Özdemir Bu kişi benim 0000-0001-7569-1975

Murat Kurt 0000-0003-1155-9339

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2019
Kabul Tarihi 18 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Karbeyaz, A., Özdemir, B., & Kurt, M. (2019). ADAY ÖĞRETMENLERİN ÇEVRE SORUNLARINA YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ (SİVAS İLİ YILDIZELİ İLÇESİ ÖRNEĞİ). Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 88-102. https://doi.org/10.31834/kilissbd.566023